اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار سیستان‌وبلوچستان:

تولید محوری در روستا یک اصل دیگر است

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی استاندار سیستان‌‌وبلوچستان گفت: تولیدگرایی و تولیدکننده بودن از ویژگی‌های اساسی یک زندگی روستایی است که این امر را باید توسعه داد.

تولید محوری در روستا یک اصل دیگر است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، رجبعلی شیخ‌زاده امروز در همایش تعامل دانشگاه و نهادهای متولی توسعه روستایی و شهری اظهار داشت: مدل مطلوب توسعه الگویی مبتنی بر معنویت است و در جهان‌بینی اسلامی ثروت، قدرت و علم، وسیله رشد انسان و زمینه‌ساز برقراری عدالت حکومت حق و دنیای آباد بوده بر این اساس ما می‌توانیم بحث رشد و تعالی را جایگزین امر توسعه در نظر بگیریم.

وی افزود: یکی از نمونه‌های بارز توسعه، توسعه مدیران آن جامعه است و مدیرانند که توسعه را رقم می‌زنند لذا باید به توسعه مدیران و توسعه مدیریت اهتمام ورزید و مدیران شایسته‌ای را برای امر توسعه شهری و روستایی تربیت کرد.

شیخ‌زاده بیان داشت: عدالت و رفع تبعیض یکی از شاخصه‌های رشد و تعالی است و تبعیض به فقر و عدم شایسته سالاری دامن می‌زند و زمانی که شایسته سالاری حاکم نباشد، مدیریت توسعه قاعدتا فاقد آن توان خواهد بود که بتواند هدایت امر توسعه را داشته باشد.

معاون استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: توسعه و تعالی در روستا دارای ویژگی‌ها و الزاماتی است و در آمد پایدار برای روستا یکی از ویژگی‌های توسعه روستایی است.

وی بیان داشت: از جمله این الزامات، بهبود شرایط زندگی برای عامه مردم و انطباق با نیازهای زندگی مردم است. به عبارت دیگر نمی‌توانیم به نام توسعه، روستاها را تبدیل به شهرهای کوچک و یا شهرک کنیم.

وی یادآور شد: توسعه روستایی باید به کاهش مهاجرت بیانجامد نه اینکه ما تمرین شهرنشینی به افراد در روستا بدهیم و آنها را آماده مهاجرت و حاشیه‌نشینی کنیم.

شیخ زاده افزود: خوداتکایی در روستا یک اصل است و شخص روستایی هم نیازهای خود را خودش تولید می‌کند و کشاورزی تلفیقی می‌تواند بهترین الگو برای توسعه روستایی باشد.

معاون استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: تولید محوری در روستا یک اصل دیگر است و دامن‌زدن به مصرف‌گرایی در روستا توسعه نیست بلکه یک خیانت بزرگ است و تولیدگرایی و تولیدکننده بودن از ویژگی‌های اساسی یک زندگی روستایی است که این امر را باید توسعه داد.

وی بیان داشت: اغلب اقدامات توسعه‌ای به تخریب محیط زیست می‌انجامد که باید با آن مقابله کرد.

شیخ‌زاده  توجه به توسعه زنان روستایی و نقش آنان، در کارآفرینی در روستا را نقشی بی‌بدیل دانست و گفت: توجه به منابع انسانی و طبیعی روستا به لحاظ پایین بودن هزینه‌های تولید در روستا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کرد: توجه به دانش بومی غنی در کشاورزی روستا که اغلب مورد بی‌مهری واقع می‌شود و هنر دانشگاه و علمای توسعه این است که با شناخت این الزامات، ابعاد و مولفه‌های توسعه روستایی و شهری را احصاء و به مدل بومی برای توسعه شهری و روستایی برسند، زیرا این الزامات در حوزه توسعه شهری مسلما تعریف دیگری دارد.

وی افزود: در دولت آقای احمدی‌نژاد از سال 84 به‌ویژه در این اواخر توجه ویژه‌ای به بحث توسعه و عمران روستا شد.

شیخ زاده ادامه داد: در سال 84 رقمی معادل 122 میلیارد تومان در بحث توسعه روستایی در مجموع، راه، آب، برق، مباحث کشاورزی_ طرح‌های هادی اعتبار داشتیم که این رقم در سال 90 به بیش از 480 میلیارد تومان رسید که روند رشد قابل ملاحظه‌ای را در بحث اعتبارات حوزه روستایی نشان می‌دهد.

معاون برنامه ریزی استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: در سال 90 با توجه به آغاز برنامه توسعه ماده 180 برنامه پنجم توجه ویژه‌ای را به مناطق کمتر برخوردار که عمدتا مناطق روستایی هستند داشته و در این زمینه بحث راه‌های روستایی، آبرسانی به روستاها و طرح‌های هادی روستایی در سال 90 اعتباری بالغ بر 92 میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

وی در حوزه بحث هدفمند کردن یارانه‌ها نیز گفت: تاکنون یک‌هزار و 855 میلیارد تومان در 15 مرحله به حساب همشهریان ما در استان سیستان‌وبلوچستان واریز شده است که حدود 924 میلیارد تومان آن اختصاص به حوزه روستاها دارد و این امر ناشی از نگاه عدالت‌محور دولت به توسعه روستایی است و دستگاه‌های اجرایی نیز در تعامل با دانشگاه می‌توانند اعتبار عمرانی حوزه توسعه روستایی را متناسب با توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و الزامات خود در توسعه روستایی به نحو بهینه‌تری هزینه کنند.

انتهای پیام/صا10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول