اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی مراسم ویژه‌ای در مجتمع سینمایی تبریز

مردم تبریز از صدای انقلاب تجلیل کردند

خبرگزاری فارس: مراسم بزرگداشت هنرمند انقلاب اسلامی استاد «اسفندیار قره‌باغی» صدای انقلاب امشب در تبریز برگزار شد.

مردم تبریز از صدای انقلاب تجلیل کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، امشب مجتمع سینمایی 22 بهمن تبریز میزبان ویژه برنامه بزرگداشت هنرمند انقلاب اسلامی با خیل انبوه مردم تبریز بود تا از صدای انقلاب اسفندیار قره‌باغی تجلیل کند.

اگرچه بزرگداشت او در زادگاهش به تاخیر افتاده اما گویا حکمتی در این تاخیر نهفته بود، هر روز که می‌گذرد ارزش کار هنرمندانی مثل قره‌باغی بیشتر احساس می‌شود به ویژه در زمانه غربت آرمان و فترت هنر که ابتذال و سردرگمی وجه غالب هنر شده، اسفندیار قره‌باغی جایگاه و اعتبار خود را به رخ می‌کشد.

هر چه دارم از مردم است

اسفندیار قره‌باغی در این مراسم در سخنان کوتاهی گفت: هیچ‌وقت عمرم اینقدر مهمان مودب نداشتم و به خود می‌بالم که هر چه دارم از مردم داشته و به آن افتخار می‌کنم.

انتشار ویژه‌نامه صدای انقلاب

روح‌الله رشیدی مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: امروز به مناسبت بزرگداشت استاد، ویژه‌نامه‌ صدای انقلاب با محوریت معرفی شخصیت و آثار استاد قره‌باغی، منتشر و در حاشیه بزرگداشت توزیع شد.

مستند «صدای انقلاب» رونمایی شد

رشیدی همچنین گفت: فیلم مستند صدای انقلاب نیز امروز در برنامه بزرگداشت استاد قره‌باغی رونمایی شد.

وی افزود: این فیلم نگاهی است به زندگی، خاطرات، آثار و دیدگاه‌های استاد اسفندیار قره‌باغی.

رشیدی اضافه کرد: ایشان در این مستند حرف‌های ناگفته‌ای را از فعالیت‌های هنری خود باز گفته و بخشی از خاطرات شنیدنی خود را از نحوه شکل‌گیری سرودهای انقلابی مرور کرده‌اند.

وی گفت: فیلم به همراه مجموعه صوتی آثار منتخب استاد قره‌باغی، امروز نیز در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

رشیدی همچنین گفت: این مجموعه مشتمل بر 40 قطعه سرود منتخب از آثار استاد اسفندیار قره‌باغی است که از میان قطعات این مجموعه صوتی می‌توان به «شب حادثه»، «زورق صبح»، «یاران مژده»، «طلوع ظفر»، «کلید پیروزی»، «کاروان صبح»، «فتح آخر»، «به سوی کعبه»، «برف»، «بهمن ای بهمن» و «انقلابیمیز» می‌توان اشاره کرد.

قره‌باغی چرا هنرمند انقلاب است

وی همچنین گفت: امروز که مراسم بزرگداشت هنرمند انقلاب اسلامی استاد اسفندیار قره‌باغی برگزار شد، در کنار استقبال مناسبی که از سوی علاقه‌مندان هنر انقلاب نسبت به این بزرگداشت صورت گرفت، اقلیتی نیز با دستاویزهای عجیب و غریب در تلاش‌‌ هستند تا به زعم خود چنین برنامه‌ای را زیر سؤال ببرند.

رشیدی ادامه داد: از جمله پرسش‌های همراه با کنایه این اقلیت که به صورت‌های مختلف دامن می‌زنند این است «اسفندیار قره‌باغی از کی تا حالا «هنرمند انقلاب اسلامی» شده؟» فرض ما این است که این عده از تاریخ هنر انقلاب اسلامی کم‌اطلاع‌اند اما اصرارشان بر ندیدن این تاریخ ارزشمند، ما را متقاعد می‌کند به اینکه این اقلیت با هر آنچه که پیوندی با انقلاب اسلامی داشته باشد، سر ناسازگاری دارند و حالشان از این پیوندها به هم می‌خورد وگرنه چرا باید از اینکه هنرمندی به انقلاب منتسب شود، آزرده شوند.

وی گفت: برای اینکه اقلیت مذکور دریابند، البته اگر بنایشان بر دریافتن باشد که چرا قره‌‌باغی هنرمند انقلاب اسلامی است، کار سختی ندارند، فقط کافیست پرونده خدمات خود را به انقلاب اسلامی وزن کنند و آنگاه فقط فهرست آثار قره‌باغی را ببینند و نه خود آثار را، تا شاید به قضاوت صحیحی برسند.

وی افزود: اگر قره‌باغی را با گنجینه‌ای از سرودهای پرمعنا و جهت‌دار و هدفمند و در مسیر آرمان‌های انقلاب، هنرمند انقلابی ندانیم پس چه کسی شایسته‌ی این عنوان است؟! لابد آن هنرمند پرافاده انقلابی است که تمام خدمتش به انقلاب یک سرود بود و آن را هم تکذیب کرد که برای امام خوانده؟! یا نکند او که در تمام عمر هنری‌اش جز می و مطرب و گیسوی یار و چشم معشوق چیزی نخوانده، هنرمند انقلاب است؟

وی گفت: قره‌باغی بیش از 800 سرود را برای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و کشورش یا ساخته و یا خوانده. آیا معنی 800 سرود آن هم در سال‌های تحریم همه‌جانبه انقلاب اسلامی برای کسانی که تظاهر به انقلابی‌گری می‌کنند، مفهوم است؟

وی ادامه داد: قره‌باغی شاخص‌ترین سرود ضدآمریکایی ما را خوانده و الان هم به صحت معانی آن سرود اعتقاد و اصرار دارد، حال شما این پایمردی را مقایسه کنید با احوالات جماعتی که با وجود جنایات اظهر من‌الشمس آمریکا و اسرائیل، حاضر نیستند کلمه‌ای در مذمت این جنایات بر زبان جاری کنند، آقایان می‌گویند «ما سیاسی نیستیم»!

رشیدی همچنین اضافه کرد: قره‌باغی در سی و چند سال گذشته هر موضوع و رویدادی را که به نوعی به انقلاب اسلامی مرتبط بوده، با صدایش مستند کرده؛ آن هم نه با کارهای درجه چندم و سخیف که با آثاری فاخر و قابل اعتنا در سطح جهان، حال چگونه می‌شود که او «هنرمند انقلاب اسلامی» نباشد؟!

وی گفت: حیرت‌انگیز است که کسانی قره‌باغی را از دایره‌ «هنرمندان انقلابی» خارج می‌کنند که خودشان بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که حتی یک ثانیه هم برای انقلاب و آرمان‌هایش مرارت نکشیده‌اند.

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: یکی گفته بود که دفتر مطالعات هر چیزی را به انقلاب اسلامی مرتبط می‌کند! این قبیل ذهنیات، نشان از غربت انقلاب اسلامی دارد بی‌تردید، انقلابی که هزاران هنرمند را در دامن خود پرورده و هزاران هنر را آفریده، امروز باید به با ذره‌بین به دنبال گنجینه‌هایش باشد، این یعنی اینکه ما سرمایه‌ها و فرصت‌های انقلاب را فراموش کرده و چسبیده‌ایم به تهدیداتی که همواره همراه انقلاب بوده‌اند. فرصت‌سوزی کرده‌ایم خلاصه، فرصت‌سوزی کرده‌ایم که امروز زورمان می‌آید قره‌باغی را هنرمند انقلاب اسلامی معرفی کنیم.

چند کلمه از قره باغی

در این همایش همچنین هنرجویان هنرستان موسیقی تبریز، تعدادی از آثار استاد قره‌باغی را بازخوانی کردند و در ادامه خود استاد اسفندیار قره‌باغی هم به شکل زنده، چند کار را اجرا کردند که مورد استقبال حاضران و تشویق‌های پی در پی آنان قرار گرفت.

همچنین در این مراسم استاد اسفندیار قره‌باغی با هدایا و لوح‌های از سوی نهادها و سازمان و انجمن‌ها مورد تجلیل قرار گرفت.

استقبال از این برنامه به حدی بود که به علت نبودن جا بیشتر حاضران و علاقمندان تا پایان برنامه سرپایی برنامه را دنبال کردند.

اما نکته قابل تامل حضور کمرنگ مسئولان در این برنامه بود.

قره‌باغی در اول بهمن 1320 در کوچه قره‌باغی‌های تبریز به دنیا آمد. او پس از گذراندن دوره اول متوسطه در دبیرستان بدر تهران، به تبریز مراجعت کرد و از سال 1338 وارد هنرستان موسیقی شد و در خرداد ماه سال 1343 فارغ‌التحصیل و به عنوان معلم موسیقی در مدارس کرمانشاه به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. اواخر سال 1347 به تهران منتقل و در گروه اپرای تهران مشغول شد، ضمن خوانندگی در گروه کُر اُپرای تهران پس از بازگشت از ایتالیا، با عنوان سولیست باس اُپرای تهران، نقش‌های بسیاری را در اجراهای مختلف عهده‌دار شد. قره‌باغی دکترای موسیقی کلاسیک خود را از ایتالیا اخذ کرده ‌است و در مدت هشت سال دفاع مقدس بیش از 800 سرود ساخت و در ایفای سلو و گروه کُر آنها نقش مهمی داشت.

رهبری گروه کُر تالار وحدت، رهبری گروه کُر صدا و سیما، رئیس مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی، ریاست کمیته آواز کلاسیک خانه موسیقی، مسئول موسیقی رادیو و نایب رئیس کانون هنرمندان ایران از جمله سوابق مسئولیتی او محسوب می‌شود.

انتهای پیام/آ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول