اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل پایگاه انتقال خون گیلان خبر داد

مصرف سالانه 200 هزار واحد خون در گیلان

خبرگزاری فارس: مدیرکل پایگاه انتقال خون گیلان مصرف سالانه خون در استان را بیش از 200 هزار واحد عنوان کرد.

مصرف سالانه 200 هزار واحد خون در گیلان

علی داودی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت شاخص اهدای خون در گیلان را 30 نفر به ازای هر یک‌هزار نفر عنوان کرد و اظهار داشت: در کشور هر یک‌هزار نفر 25 نفر خون اهدا می‌کنند و در رشت به ازای هر یک‌هزار نفر 46 نفر خون می‌دهند.

وی، با بیان اینکه در گیلان هشت پایگاه ثابت و دو پایگاه سیار انتقال خون وجود دارد، افزود: روزانه 300 نفر باید به این پایگاه‌ها مراجعه کرده و خون خود را اهدا کنند تا نیاز مصرف خونی استان تامین شود.

مدیرکل پایگاه انتقال خون گیلان، 96 درصد اهدا کنندگان خون در استان را مرد و 4 درصد زن بیان کرد و گفت: مردان 4 بار و زنان سه بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند.

وی، بیشترین نوع مصرف خونی در گیلان را A ذکر کرد و افزود: بیشتر بیماران قلب و عروق در گروه خونی A هستند و به همین دلیل نیاز این گروه خونی در استان زیادتر است.

داودی اوج مصرف خون در گیلان را در فصل تابستان دانست و یادآور شد: در اردیبهشت و خرداد نیز به دلیل مصرف باقلای محلی و شیوع بیماری فاویسم مصرف خون بیشتر است.

وی گیلان را سومین استان کشور در مصرف خون نامید و تصریح کرد: به همین دلیل باید ذخیره خون بین سه تا 5 روز را در استان داشته باشیم ضمن اینکه خون‌ها در سردخانه‌های مجهز نگهداری و ذخیره می‌شوند.

مدیر کل پایگاه انتقال خون گیلان، با تاکید بر اینکه ایمنی خون در استان 100 درصد است، ابراز کرد: در تولید پلاسمای خون فعالیت داریم و هر واحد خون برای چهار بیمار مصرف می‌شود و جدیدترین استانداردهای اروپا را رعایت می‌کنیم.

وی، گیلان را پیرترین استان کشور خواند و اذعان کرد: بیش از 8 درصد جمعیت گیلان بالای 60 سال سن دارند و پیرترین استان کشور هستیم و نیاز خونی ما بیشتر است.

داودی با اشاره به اینکه الگوی مرگ و میر مانند کشورهای اروپایی است، خاطرنشان کرد: همین امر موجب افزایش مصرف خون است.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول