اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/تلاش برای تکرار طرح طائف در سوریه/

پیام «امیر قطر» برای «بشار اسد» به در بسته خورد

خبرگزاری فارس: روزنامه الاخبار لبنان فاش کرد دولت سوریه در پاسخ تحقیر آمیز و بسیار مختصر خود به قطر تاکید کرده است که هیچ گونه طرح پیشنهادی دوحه را درباره اوضاع داخلی سوریه نمی پذیرد.

پیام «امیر قطر» برای «بشار اسد» به در بسته خورد

به گزارش فارس به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، آخرین تماس بین دوحه و دمشق به روز عید قربان گذشته برمی‌گردد زمانی که شیخ حمد آل ثانی امیر قطر با بشار اسد رئیس جمهور سوریه تلفنی تماس گرفت تا عید قربان را به او تبریک بگوید.

امیر قطر با این مکالمه تلفنی می خواست درهای سوریه را به روی قطر برای ایفای نقش میانجی میان مخالفان و نظام بازکند، اما امیر قطر غافلگیر شد زیرا بشار اسد در این مکالمه تلفنی به او اجازه نداد چارچوب گفتگوی خود را از مناسبت تبریک عید قربان بین طرفین خارج کند.

سران کشورهای عربی و غربی در طول چند ماه گذشته طرح‌ها و ایده‌های مختلفی برای پایان دادن جنگ خودساخته در سوریه ارائه داده‌اند که همه این طرح‌ها از سوی طرف سوری رد شده است که آخرین آن مربوط به طرح امیر قطر است که توسط یک فرستاده عربی برای مقامات سوریه فرستاده شد، اما با پاسخ تحقیرآمیز سوری‌ها مواجه شد.

بر اساس این گزارش، دوست مشترک بین امیر قطر و رئیس جمهور سوریه که او نیز یک رئیس عربی است گله‌مندی امیر قطر را منتقل کرد مبنی بر اینکه رئیس جمهور سوریه از هر گونه گفتگو با او درباره اوضاع کشورش در مکالمه تلفنی خودداری کرده و بشار اسد با این رفتارش گویا می‌خواست به امیر قطر بگوید که نیازی به طرح تو ندارم بلکه به عذرخواهی تو نیاز است.

چند روز قبل به دور از نگاه‌ها، تلاش قطر برای کوبیدن درهای سوریه و بازگشت حداقلی از روابط بین دو کشور مجدداً صورت گرفت. یک منبع آگاه به روزنامه الاخبار اعلام کرد که چند روز قبل یک شخصیت عرب به طور ناگهانی و غیرمنتظره وارد فرودگاه دمشق شد و وقت فوری از رهبری سوریه خواست تا پیامی از دوحه با عنوان «طرح قطر برای حل بحران داخلی سوریه» برای آن ارائه کند.

بر اساس این گزارش، طرح قطر از چند بند تشکیل می شود. نخست آشتی میان دو کشور و پشت سرگذاشتن صفحه بحران بین دو طرف و گشودن درها به روی مرحله جدیدی از همکاری که در چارچوب آن دوحه تلاش و طرحی را برای حل بحران داخلی سوریه رهبری کند. دوم طرح قطر، نقشه راهی متشکل از چند بند پیشنهاد می‌کند که مهم ترین آنها آوردن یک نخست وزیر سنی از اخوان المسلمین در سوریه است، اینکه قطر مخالفان سوریه را به برگزاری کنفرانسی در دوحه دعوت کند و قطر متعهد می شود که در این کنفرانس فشاری علیه مخالفان سوریه اعمال کند تا گفت‌وگو با نظام سوریه را بپذیرند.

به گزارش العالم، روزنامه الاخبار افزود: این طرح بندهای دیگری ارائه و پیشنهاد می کند که برخی تضمین‌ها از نظام در داخل سوریه برای مخالفان فراهم کند که به نظام برای انتقال از فضای درگیری با نظام به فضای گفت‌وگو و همکاری مثبت کمک می‌کند.

* دمشق پاسخ مختصر و یک کلمه ای به طرح دوحه داد و آن «نه» بود

منابع سوری می گویند دمشق  نقش میانجی قطر برای حل بحران سوریه چشم را قبول ندارد بلکه امیدوار است که قطر به صراحت اعلام کند که از سیاست مسلح کردن مخالفان و هم‌دستی با طرح‌ها و برنامه‌های خارجی برای ضربه زدن به ثبات سوریه عقب نشینی کرده است و خارج از این موضوعات، دمشق فرصتی برای شنیدن هیچ سخن دیگری جز این، از قطر ندارد.

این منابع افزودند آشکار است که دوحه به نمایندگی از دیگر کشورها با این پیام قصد دارد نبض سوریه را بسنجد و به واکنش دمشق پی ببرد که آیا با «طائف سوری» برای آشتی ملی همانند طائف لبنانی که اوایل دهه نود قرن گذشته در طائف عربستان برای متوقف کردن جنگ داخلی لبنان صورت گرفت، موافقت می‌کند؟

این منابع گفتند چند ماه پیش چنین طرحی به طور تفصیلی از سوی کشورهای عربی منطقه و غربی با میانجی‌گری مسکو به سوریه ارائه شده بود و دمشق نیز در آن موقع این طرح را رد کرد. در این پشنهاد از نظام سوریه خواسته شد که با حضور در کنفرانس «طائف سوری» در هر کشوری که نظام سوریه می‌خواهد موافقت کند تا در این کنفرانس این نتایج بدست آید. تشکیل نظام سیاسی جدید و توزیع قدرت براساس طایفه‌ای به طوری که نخست وزیر مسلمان و از طایفه سنی و رئیس مجلس نمایندگان از کردها یا مسیحیان و رئیس جمهور از مسلمانان علوی باشد.

به گفته این منابع، این پیشنهاد که دمشق با آن مخالف است باردیگر از طریق طرح قطر که چند روز پیش به دمشق ارائه شد، مطرح شد تا شانس خود را برای عملی شدن آزمایش کند.

این منابع افزودند علل دیگری وجود دارد که قطر را در این لحظه به تلاش برای ازسرگیری روابط خود با سوریه سوق می دهد که مهم ترین آنها اطمینان قطر از این موضوع است که شانس سقوط نظام سوریه از طریق دخالت خارجی یا منطقه‌ای نظامی یا انسانی صفر و بلکه کمتر از صفر شده است. ترکیه از پافشاری کشورهای خلیج فارس بر آن برای ایجاد منطقه امن در سوریه طفره رفته است و انجام دادن این اقدام را به تامین پوشش بین‌المللی و عربی و اسلامی علنی منوط کرده است و در زمینه اسلامی ترکیه می‌خواهد که سازمان کنفرانس اسلامی بیانیه ای صادر کند و از ترکیه بخواهد دخالت و منطقه امن در سوریه ایجاد کند.

منابع سوریه تاکید کردند که آمریکا دیگر به ادامه هرج و مرج در سوریه به طور گسترده اهمیت نمی‌دهد و معتقد است که سرنگونی نظام به ایجاد جبهه سلفی اسلامی جدید در سوریه منتهی خواهد شد. یک منبع آگاه سوری می‌گوید آنچه در شبه جزیره سینا و افزایش فعالیت سلفی مسلح روی می دهد عملاً دولت باراک اوباما به ویژه فرماندهی ارتش آمریکا را آشفته و نگران کرده است به طوری که هفته گذشته در منطقه سینا تلاشی برای ربودن نظامیان اسرائیلی از سوی گروهی در این منطقه صورت گرفت اما با شکست مواجه شد و این تلاش علنی نشد.

این منابع به الاخبار گفتند که در چند روز آینده تلویزیون سوریه مصاحبه ده‌ها خارجی را پخش خواهد کرد که در درگیری‌های اخیر این کشور بازداشت شده‌اند. آنها در کنار مخالفان مسلح در سوریه می جنگیدند و در میان آنها افراد لیبیایی، یمنی، کویتی، مصری وجود دارد.

این منبع آگاه سوری در پایان گفت استفاده برخی کشورها از گروه‌های غیر سوری در سوریه فاش و بر همگان آشکار شده است. همچنین ناتوانی از سرنگونی نظام برای کسانی که این برنامه را دارند، واضح و روشن شده و توطئه کم کم خنثی می‌شود و حمایت کشورها از آن از بین می‌رود.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول