اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

با امضای حکمی برای وزارت امور خارجه

پوتین خط‌ مشی سیاست خارجی روسیه را تعیین کرد

خبرگزاری فارس:"ولادیمیر پوتین" در نخستین اقدام در مقام ریاست‌جمهوری خط مشی سیاست خارجی روسیه را بر اساس اصول واقع‌گرایی، شفافیت، چند محوری بودن، احترام متقابل، نقش مرکزیت سازمان ملل و توسعه سهم روسیه در مسائل بین المللی مشخص کرد.

پوتین خط‌ مشی سیاست خارجی روسیه را تعیین کرد

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «وزگلاد»، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که "ولادیمیر پوتین" که روز دوشنبه به مقام ریاست‌جمهوری روسیه رسید، بلافاصله حکم «اقدامات برای تحقق خط مشی سیاست خارجی فدراسیون روسیه» را امضاء کرد.

طبق متن این حکم، این خط مشی سیاست خارجی روسیه امکان تامین منافع ملی کشور بر اساس اصول واقع گرایی، شفافیت، چند محوری بودن در شرایطی که مراکز سیاسی جدیدی در عرصه روابط بین الملل در حال پیدایش هستند را فراهم می‌کند.

بر اساس این حکم وزارت امور خارجه روسیه موظف شده است تا در این راستا ارجحیت قانون بر روابط بین المللی، تاکید بر نقش مرکزیت سازمان ملل متحد در مسائل بین المللی بر اساس منشور این سازمان که خواستار توسعه روابط دوستانه بین همه کشورها برپایه برابری واحترام به استقلال وتمامیت ارضی آنها است و شورای امنیت سازمان ملل را مسئول اصلی حفظ صلح و ثبات در جهان می‌داند و همچنین گسترش سهم فدراسیون روسیه در عملیات حفاظ از صلح جهانی را تحقق بخشد.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین خواستار فعال شدن مشارکت دیپلماتیک چندجانبه این کشور در شکل‌های مختلف، از جمله در چارچوب گروه «بریکس» (شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی)، گروه بیست، گروه 8 کشور صنعتی جهان، سازمان همکاری‌های شانگهای و همچنین مشارکت فعال در تلاش‌های جمعی بین المللی برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدات بین المللی نظیر خطر گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، تروریسم بین المللی، قاچاق مواد مخدر، جنایات سازمان یافته و مناقشات منطقه‌ای شده است. 

بر اساس متن این حکم، جهت‌گیری اصلی سیاست خارجی روسیه توسعه مشارکت چندین جانبه و همگرایی فعال در قلمرو جامعه کشورهای مشترک المنافع نامیده شده است.

در این راستا در این حکم بر اهمیت توسعه فعال مشارکت با جمهوری بلاروس در چارچوب کشور متحد، تعمیق همگرایی اورآسیایی در چارچوب اتحاد گمرکی و فضای واحد گمرکی بین روسیه، بلاروس و قزاقستان و جذب سایر کشورهای جامعه مشترک المنافع به آن تاکید شده است.

پوتین همچنین خواستار تقویت سازمان پیمان امنیت جمعی بعنوان موثرترین سازمان برای تامین امنیت و مقابله با تهدیدات منطقه‌ای در حوزه نفوذ جامعه کشورهای مشترک المنافع شده است.

در رابطه با روابط با اتحادیه اروپا در این حکم بر دست یافتن به هدف راهبردی: ایجاد فضای واحد اقتصادی و انسانی از کوه‌های اورال تا سواحل اقیانوس آرام تاکید شده و ولادیمیر پوتین وزارت امور خارجه روسیه را موظف کرده است تا تلاش کند توافقات مربوط به لغو رژیم روادیدی با اتحادیه اروپا هر چه سریعتر امضاء شود. 

در رابطه با آمریکا پوتین خواستار اجرای خط‌مشی در جهت حفظ مشارکت با ثبات و قابل پیش بینی بر اساس اصول برابری، عدم دخالت در امور داخلی، احترام متقابل و توسعه همکاری‌های دوجانبه و مشارکت در حل و فصل مسائل بین المللی شده است.

در رابطه با ناتو نیز در این حکم تاکید شده است که در منطقه اورآتلانتیک لازم است تا به کار برای دستیابی به هدف مربوط به ایجاد سامانه دفاع ضد موشکی اروپایی بصورت مشارکت برابر و بر اساس اصل تامین امنیت غیرقابل تفکیک و اصول حقوقی و بین المللی ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول