اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اندیشکده آمریکایی «مؤسسه کاتو" تحلیل کرد

چرا مقامات آمریکایی برای "مسعود بارزانی" فرش قرمز پهن کردند؟

خبرگزاری فارس: برخورد مقامات دولت اوباما با «مسعود بارزانی» شبیه به برخوردشان با رهبر یک کشور مهم است؛ این نشان می‌دهد که واشنگتن درباره رویدادهای عراق و منطقه بسیار مردد است. آمریکا همچنان به طور رسمی از یک عراق یکپارچه با دولتی مرکزی در بغداد حمایت می‌کند.

چرا مقامات آمریکایی برای "مسعود بارزانی" فرش قرمز پهن کردند؟

به گزارش فارس، اندیشکده «مؤسسه کاتو» در مقاله‌ای به سفر «مسعود بارزانی» رئیس حکومت محلی کردستان عراق به واشنگتن و استقبال گرم مقامات بلندپایه آمریکایی از وی اشاره و تصریح کرد که این سفر می‌تواند اولین گام برای جدایی واشنگتن از بغداد و حمایتش از استقلال کردستان عراق باشد. «تد گالن کارپنتر» نویسنده این مقاله، دلیل عمده حمایت واشنگتن از کردستان و رو گرداندنیش از حکومت رسمی عراق را رابطه نزدیک «نوری مالکی» با ایران می‌داند.

«تد گالن کارپنتر» عضو ارشد اندیشکده «مؤسسه کاتو» و نویسنده هشت کتاب درباره امور بین‌الملل است. از جمله آثار وی می‌توان به کتاب «قدرت هوشمند: به سوی یک سیاست خارجی مدبرانه برای آمریکا» اشاره کرد. مقاله زیر نوشته «کارپنتر» است:

 

دیدار «بارزانی» با مقامات ارشد آمریکایی

ابعاد ریز اما بسیار مهمی در بازدید «مسعود بارزانی» رئیس حکومت محلی کردستان، از آمریکا در اوائل آوریل امسال وجود دارد. یکی از این نکات، حضور مقامات بلندپایه دو طرف در جلسات واشنگتن بود. «بارزانی» نه تنها جلساتی مهم با «جوزف بایدن» معاون رئیس‌جمهور، و «ویلیام برنز» معاون وزیر خارجه آمریکا، برگزار کرد؛ بلکه «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه و حتی اوباما نیز نشست‌های کوتاهی با وی داشتند.

معاون وزیر خارجه آمریکا معمولاً با شخصیت‌های سیاسی، هرچند مهم باشند، نشست‌هایی طولانی برگزار نمی‌کند؛ مگر آن که این فرد رهبر یک کشور مستقل باشد. اما نکته عجیب‌تر برگزاری جلسه‌ای میان «بارزانی» و معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود. همچنین دیدار چنین شخصی چه با وزیر خارجه و چه با رئیس‌جمهور آمریکا نیز واقعاً غیر قابل تصور است؛ چه برسد به هر دوی این مقامات.

 آمریکا درباره رویدادهای عراق مردد است و سعی می‌کند محتاطانه عمل کند

برخورد مقامات دولت اوباما با «بارزانی» شبیه به برخوردشان با رهبر یک کشور مهم است؛ این نشان می‌دهد که واشنگتن درباره رویدادهای عراق و منطقه بسیار مردد است. آمریکا همچنان به طور رسمی از یک عراق یکپارچه با دولتی مرکزی در بغداد حمایت می‌کند؛ اما اقدامات غیر رسمی دولت اوباما در برخورد با «بارزانی» به آغاز راهبرد «کج‌دار مریز» اشاره دارد.

 

نگرانی آمریکا از دولت مالکی

 

همه افراد مرتبط با سیاست خارجی آمریکا می‌دانند که رابطه واشنگتن با «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق، دارد رفته‌رفته رو به زوال می‌گذارد. نگرانی‌هایی درباره تمایل دولت «مالکی» به برقراری استبداد[ به زعم این مقاله] در عراق وجود دارد؛ همچنین مقامات آمریکا از رابطه نزدیک وی با تهران بسیار ناراحت هستند. آن‌چه باعث ناامیدی اوباما از «نوری المالکی» شد، مخالفت صریح بغداد با تحریم‌های شدیدتر علیه ایران و مقابله آشکار وی با حمایت از معترضین در سوریه بود که از متحدین ایران است.

 

۲ دلیل استقبال گرم مقامات آمریکایی از «بارزانی

 

با توجه به این تحولات، می‌توان نتیجه گرفت فرش قرمزی که مقامات آمریکایی زیر پای «بارزانی» پهن کردند، دو هدف داشته است. اول، فرستادن این پیام به بغداد که آمریکا گزینه‌های دیگری نیز به جای ادامه حمایت از «مالکی» دارد. دوم، فرستادن این پیام به دولت محلی کردستان که دولت اوباما نه تنها مایل که مشتاق است روابطش را با «اربیل» گسترش دهد؛ حتی اگر بخشی از این همکاری‌ها به ضرر بغداد تمام شود.

 

حمایت اهالی کردستان از آمریکا حتی پس از هجوم این کشور به عراق

 

به نظر می‌رسد طرفداری رو به افزایش واشنگتن از دولت محلی کردستان، دلایل متعددی داشته باشد. یکی از این دلایل بسیار قدیمی است: در طول حضور نظامی آمریکا در عراق از سال 2003 تاکنون، جمعیت کردهای عراق تنها قشری است که همواره و مشتاقانه از آمریکا حمایت کرده است.

 

تمایل دولت اوباما در برقراری روابط اقتصادی و سیاسی با کردستان عراق

 

سایر این دلایل مربوط به رویدادهای اخیر هستند: رهبران دولتی و تجاری آمریکا رفته‌رفته متوجه می‌شوند که کردستان عراق فرصت‌هایی بسیار مناسب را در اختیار شرکت‌های آمریکایی قرار می‌دهد. مهم بود که تأسیس «شورای تجاری آمریکا-کردستان» با سفر «بارزانی» به آمریکا مصادف باشد. وی حتی سخنران مراسم افتتاحیه این شورا نیز بود. دولت اوباما اکنون با وخیم‌ترین رکود اقتصادی در 30 سال گذشته دست و پنجه نرم می‌کند و بنابراین به شدت خواهان به دست آوردن فرصت‌های اقتصادی در خارج از آمریکا است. کردستان عراق نیز یکی از مناسب‌ترین حوزه‌ها در کل خاورمیانه برای تجارت و سرمایه‌گذاری است.

 

رئیس شورای «اقتصادی» مشترک بین دو کشور، مشاور سابق «امنیتی» اوباما است

 

با این حال، تنها اقتصاد نیست که موجب توجه ویژه واشنگتن به منطقه کردنشین عراق شده است؛ منافع و نگرانی‌های امنیتی نیز در این امر نقش به‌سزایی دارند. انتصاب سرتیپ «جیمز جونز» مشاور سابق اوباما در امور امنیت ملی، به عنوان رئیس «شورای تجاری آمریکا-کردستان» به احتمال زیاد اتفاقی نبوده است؛ این انتصاب دو هفته پس از دیدار «بارزانی» از آمریکا صورت گرفت.

 

دیدار «بارزانی» از آمریکا، اولین گام برای گسترش روابط بین واشنگتن و «اربیل»

 

واشنگتن ترجیح می‌دهد تا با عراقی یکپارچه و صرفاً دولتی در بغداد سر و کار داشته باشد؛ اما عدم همکاری دولت «مالکی» موجب شده است تا سیاست‌گذاران آمریکایی تصمیم‌های متفاوتی بگیرند. به نظر می‌رسد دولت‌مردان آمریکایی در حال طراحی یک «نقشه پشتیبان» هستند که بر اساس آن روابط سیاسی و امنیتی با «اربیل» ممکن است از گذشته بسیار مهم‌تر شود. دیدار «بارزانی» از آمریکا نیز احتمالاً اولین گام بلند در همین زمینه بوده است.

انتهای پیام/100706/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول