اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پلیس راه از پاسخ‏گویی به رسانه امتناع می‏کند

افزایش حجم ترافیک در محور سمنان - فیروزکوه/ گشتی در جاده‏ها نیست!

خبرگزاری فارس: افزایش حجم خودروهای عبوری به خصوص ناوگان باری در محور سمنان - فیروزکوه در "شب‏های غیبت پلیس" در این محور ارتباطی، مسافران را با مشکلات جدّی مواجه کرده است.

افزایش حجم ترافیک در محور سمنان - فیروزکوه/ گشتی در جاده‏ها نیست!

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، در روز 13 اردیبهشت‌ماه امسال خبری در صفحه شرق استان تهران خبرگزاری فارس منتشر شد که در آن آمده بود: "محور فیروزکوه ـ سمنان به دلیل برخی محدودیت‌های ترافیکی در حال حاضر با ترافیک سنگینی روبه‌روست"، این خبر چند وقتی در ذهنمان بود و ما را بر آن داشت تا وضع این محور ارتباطی را مورد بررسی دقیق‏تری قرار دهیم.

یکی دو روزی گذشته بود که چند تماس مردمی با دفتر خبرگزاری فارس در استان سمنان برقرار شد و تعدادی از رانندگان خودروهای سبک عبوری از این مسیر، از نحوه رانندگی زحمت‏کشان ناوگان حمل و نقل باری کشور در این مسیر و رعایت نکردن بسیاری از قوانین راهنمایی و رانندگی به وسیله آنها گله می‏کردند.

* از گدوک تا سمنان خودروی گشت پلیس راهی نبود!

فردی که خود را "غلام‏رضا کریمی‏محمدی" معرفی می‏کرد، یکی از این مخاطبان خبرگزاری فارس استان سمنان بود که در تماس خود گفت: "من در مسیر فیروزکوه - سمنان با خودروی سواری یکی از اقوام خود در حال تردد بودم که ناگهان یکی از تریلرهایی که از جاده عبور می‏کرد، نیمی از مسیر تردد ما را مسدود کرد و خودروی ما به همراه دو خودروی دیگر که پشت سرمان در حرکت بودند، مجبور به انحراف از جاده شد."

وی در پی‌گیری سخنان خود افزود: "خوش‌بختانه در همین حال، شانه خاکی جاده به دادمان رسید و اگر نمی‏توانستیم خودرو را کنترل کنیم، بی‏شک هر سه خودرو دچار سانحه ناگواری می‏شدند و حدود هشت نفر در خطر مرگ قرار داشتند."

این فرد در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که آیا شماره خودرو را برداشتید و به مأموران پرتلاش پلیس راه اطلاع دادید یا خیر؟ افزود: "تریلر مذکور آن‏قدر با سرعت از کنارمان گذشت که حتی نتوانستیم نوع آن را ببینیم، چه برسد به اینکه بتوانیم شماره پلاک آن را یادداشت کنیم، من و سایر سرنشینان خودرو برای چند دقیقه پاهایمان کاملاً لمس و سرد شده بود و در حال و هوای خودمان نبودیم."

کریمی‏محمدی اضافه کرد: "همسرم که پشت سر ما نشسته بود، با آنکه کمربند ایمنی عقب را بسته بود، دچار برخورد شدیدی با صندلی در پی ترمز شدید راننده شد و برای مدتی از هوش رفت، گر چه خودروی ما سرعتی نداشت و با توجه به شلوغی جاده آرام در حرکت بودیم، ولی خدا خیلی به ما رحم کرد که صدمه‏ای ندیدیم."

وی در ادامه اعتراض شدیدی به نوع نظارت مسئولان بر جاده‏ها داشت و گفت: "همه می‏دانند که مأموران پلیس راه زحمات زیادی می‏کشند، ولی متأسفانه در مسیر گدوگ تا سمنان هیچ خودروی گشت پلیس راهی مشاهده نکردیم، اگر پلیس در جاده باشد، رانندگان احتیاط بیش‌تری می‏کنند و شما [خبرگزاری فارس] هم که ادعای مردمی بودنتان می‏شود، باید صحبت‏های من را پی‌گیری کنید."

* آغاز سفر 70 کیلومتری خبرنگار فارس به فیروزکوه

خبرگزاری فارس در سمنان پس از شنیدن سخنان این فرد و به دنبال برقراری سه تماس دیگر، سفری 70 کیلومتری را با اعزام یکی از خبرنگارانش به فیروزکوه ترتیب داد تا چند و چون ماجرا و نحوه حضور پلیس راه در این جاده‏ی این روزها پر رفت و آمد را جویا شود.

خبرنگار فارس براساس همان خبر 13 اردیبهشت همکار خود، می‏دانست که "با اعلام برخی محدودیت‏های ترافیکی در محور قائم‏شهر ـ فیروزکوه ـ تهران، محور جایگزین آن که محور فیروزکوه - سمنان است، در حال حاضر با ترافیک سنگینی روبه‌روست" و به همین منظور سعی کرد با سرعتی آرام‏تر از حد معمول، وضع جاده سمنان - فیروزکوه و مسیر عکس آن را مورد بررسی قرار دهد.

براساس گزارش خبرنگار مربوط، ترافیک در شب جمعه، 15 اردیبهشت‌ماه در مسیر سمنان - فیروزکوه تا حدود زیادی بیش از روزهای معمولی گزارش شد، اما در عین حال عبور خودروها در این مسیر با روانی صورت می‏گرفت و به قول مأموران پلیس راه، ترافیک تا حدّی "نیمه سنگین" بود.

خبرنگار فارس به همین ترتیب مسیر خود را ادامه داد، گر چه در طول جاده هیچ خودروی گشت پلیس راهی دیده نشد و خودروها کم و بیش با رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی و در چند مورد با اقدامات خطرناک خود در حال طی مسیر بودند.

بالأخره مسیر به اتمام رسید و خبرنگار فارس وارد شهر فیروزکوه شد و البته یک روزی را در آنجا ماند تا این سفر خبری هم فال باشد و هم تماشا.

خبرنگار فارس فردای آن روز هنگام بازگشت به سمنان، وقتی در دوراهی سمنان خودروی خود را کنار زد و با مأمور راهنمایی و رانندگی فیروزکوه که در حال هدایت خودروهای سنگین به سمت سمنان بود، شروع به گفت‏وگو کرد، به این نتیجه رسید که "عبور وسایل‌نقلیه سنگین و نیمه‌سنگین در محور ارتباطی فیروزکوه ـ تهران ممنوع شده است".

* محدودیتی که هم‏چنان ادامه داد

مأمور پلیس راهنمایی و رانندگی فیروزکوه می‏گفت: "محور قائم‏شهر ـ فیروزکوه ـ تهران، همواره یکی از پرترددترین مسیرهای شمالی کشور به شمار می‏رود که به علت اجرای عملیات تعمیر پل‌های دلیچای از ساعت 8 صبح روز یک‌شنبه، 10 اردیبهشت بر روی وسایل‌نقلیه سنگین و نیمه‌سنگین بسته شده است".

البته در خبرها داشتیم که قرار بود این مسیر تا ساعت 16 روز پنج‏شنبه، 14 اردیبهشت برای عبور وسایل‌نقلیه سنگین و نیمه‌سنگین (اتوبوس، تریلر، کامیون و کامیونت) از سه‌راهی سمنان تا سه‌راهی آبسرد به سمت تهران بسته باشد که کماکان این محدودیت وجود دارد.

به گزارش خبرنگار فارس، مسیر جایگزین این محور ارتباطی نیز محور فیروزکوه ـ سمنان ـ تهران است که هم‏اکنون ترافیک زیادی را به خود می‏بیند.

* داستان دلهره‏آور بازگشت به سمنان

بازگشت به سمنان آغاز شد، در مسیر بارها و بارها تخلف رانندگانی مشاهده می‏شد که بدون توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی و هم‌چنین عرف موجود در رانندگی، حوالی ساعت 20 شب در مسیر در حال تردد بودند.

عده‏ زیادی با نور بالا حرکت می‏کردند، تعدادی سبقت غیرمجاز می‏گرفتند، برخی سرعت زیادی داشتند که حتی انسان را به ترس می‏انداخت که نکند حادثه‏ای برایشان رخ دهد، بعضی از محدوده‏های خطرناک نظیر "گردنه بشم" با سرعت زیاد از چند دستگاه کامیون و تریلر سبقت می‏گرفتند و عده‏ای نیز در لاین‏های مخالف در حال رانندگی بودند.

خبرنگار فارس مسیرش را با احتیاط کامل ادامه داد تا به پاسگاه پلیس راه افتر رسید، بی‏لطف ندید که وضع جاده را با مسئولان پاسگاه در میان بگذارد و علت نبود گشت پلیس راه در این وضع پرترافیک را نیز جویا شود.

وقتی وارد پاسگاه شد، با جوانی رو به ‏رو شد که از او دلیل حضورش را در پاسگاه ‏پرسید، گویا افسر پاسگاه، این فرد بود، توضیحات مفصلی ارائه شد و البته در برخی موارد دو طرف با هم به بحث تخصصی پرداختند، اما در نهایت ماجرا به این نکته ختم شد که افسر پاسگاه گفت: "از صبح تا حالا دو گشت پاسگاه در مسیر بوده‏اند و از حدود ساعت 19 به محل پاسگاه برگشته‏اند".

* 2 گشت پاسگاه، یکی در حال آوردن شام، دیگری خارج از حوزه

خبرنگار فارس وقتی شرایط خطرناک جاده را که به عینه دیده بود، توضیح داد، افسر پاسگاه می‏گفت: "ما تا ساعت خاصی از شب می‏توانیم گشت‏ها را در جاده داشته باشیم و حتی در جلوی پاسگاه به بازدید مدارک خودروها بپردازیم و پس از آن به ما اجازه چنین کاری داده نشده است، می‏توانید بروید و از قرارگاه پلیس راه استان سمنان هم این موضوع را بپرسید".

وی هم‌چنین ادامه داد: "یکی از خودروهای گشت مدتی است که برای آوردن شام به مأموریت رفته و یکی دیگر از خودروها نیز با توجه به ترافیک سنگین محور سمنان - مهدیشهر، به آنجا اعزام شده است".

گفت‏وگوی خبرنگار فارس با افسر پاسگاه افتر برای حدود نیم ساعتی ادامه داشت، تا اینکه قرار شد مسائل از طریق قرارگاه پلیس راه استان سمنان پی‌گیری شود.

* گفت‏وگوی خبرنگار فارس با مأمور پلیس راه از پشت میله‏ها

همین طور هم شد، خبرنگار فارس مسیر خود را تا دوراهی مؤمن‏آباد سمنان ادامه داد و در نزدیکی قرارگاه پلیس راه استان سمنان خودروی خود را پارک کرد.

خبرنگار فارس سمنان از راننده خودروی سمند کنترل نامحسوس ترافیک که جلوی قرارگاه پارک بود، پرسید: "کسی در قرارگاه نیست؟" که وی پاسخ داد: "زنگ را بزنید تا جواب بدهند".

خبرنگار فارس پس از این گفت‏وگو، پله‏ها را دانه دانه بالا رفت و پشت در قرارگاه که میله‏های آهنی آن با فاصله از هم جوش داده شده بود، ایستاد تا اینکه کسی پاسخش را بدهد و مسئله را با مسئول قرارگاه در میان بگذارد.

در نهایت پس از چند دقیقه، مأموری با چهره میان‏سال و لباس سفید اتوکشیده‏اش وارد حیاط قرارگاه شد و پشت همان دری که وصفش را خواندید ایستاد، خبرنگار فارس درخواست کرد تا در صورت امکان چند لحظه‏ای یا مأمور محترم بیرون بیاید یا اجازه دهد تا وی داخل شود و سپس جریان را مطرح کند، اما اجازه چنین کاری داده نشد و گفت‏وگوی خبرنگار فارس با این افسر از پشت همان میله‏ها و با معرفی خود آغاز شد.

* یک گشت پلیس راه بیش‌تر نداریم

خبرنگار فارس پس از معرفی خود، وضع جاده و سخنان افسر پاسگاه افتر را با مأمور پلیس راه استان سمنان در میان گذاشت و وی نیز الحق‌والانصاف به خوبی گوش می‏داد و توضیحاتی نیز ارائه کرد که "جاده سمنان - فیروزکوه جزو راه‏های فرعی محسوب می‏شود و ما در این قبیل جاده‏ها، یک گشت پلیس راه بیش‌تر نداریم".

وی هم‌چنین افزود: "گشت‏های ما تا ساعت 22 در حال انجام مأموریت هستند و پس از آن به مقر خود برمی‏گردند"، به این ترتیب عملاً از این ساعت مأموری در جاده سمنان - فیروزکوه نیست که بر امور نظارت داشته باشد.

* از تهدید خبرنگار فارس تا صحبت‏های آرام بازرس قرارگاه

این افسر البته پس از اینکه خبرنگار فارس پرسید آیا اینکه از ساعت 22 شب جاده بدون نظارت بماند و به گفته افسر پاسگاه افتر، گشت این محور با توجه به افزایش حجم ترافیک در روزهای اخیر به مهدیشهر اعزام شود، "نوعی بی‏تدبیری" نیست؟ با لحنی جالب توجه گفت: "چند قدم برو عقب‏تر و بالای سرت را نگاه کن".

خبرنگار فارس که می‏دانست منظور افسر مربوط دیدن تابلوی "قرارگاه پلیس راه استان سمنان" است و وی به نوعی می‏خواهد تهدیدی کرده باشد، سخنانش را پی گرفت که "چرا شما به یک خبرنگار که نماینده عموم مردم است، این‌گونه پاسخ می‏دهید؟!"

افسر قرارگاه پلیس راه استان سمنان که نمی‏خواهیم نامش در گزارش ذکر و برایش مشکلی ایجاد شود، این زمان بود که در قرارگاه را باز کرد و خبرنگار را به داخل فراخواند و کارتش را مورد بررسی قرار داد.

فردی که افسر پاسگاه وی را "بازرس پلیس راه" می‏خواند، پس از چند دقیقه‏ای وارد این گفت‏وگوی دو نفره شد و البته با سخنانی آرام و منطقی، دل‏مشغولی و دغدغه خبرنگار فارس را درک کرد و سعی داشت تا مسئله را خودش به گونه بهتری پی‌گیری کند.

در نهایت، توصیه‏های خبرنگار فارس و شرح مشاهداتش حدود 40 دقیقه‏ای به طول انجامید تا اینکه از وی خواستند اگر شکایتی دارد، به مسئولان بالاتر اعلام کند وگرنه به قولی وقت دوستان را نگیرد.

* رئیس پلیس راه سمنان: قرار نیست به هر کسی یا شما پاسخ بدهیم

خبرنگار فارس مسیر خود را تا سمنان و دفتر خبرگزاری فارس در استان سمنان ادامه داد و در نخستین فرصت یعنی حدود ساعت 22:10 شب بود که با تلفن همراه "علیرضا رضوی‏خبیر" رئیس پلیس راه استان سمنان تماس گرفت تا توصیه‏های خود را از وضع مسیر به عالی‏ترین مأمور پلیس راه استان اعلام کند.

رضوی‏خبیر در این مکالمه چند دقیقه‏ای در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس با ارائه آمار قابل توجهی، حجم ترافیک اضافه شده به محور سمنان - فیروزکوه را "حدود پنج درصد" اعلام کرد و گفت: "ما که خودروها را نمی‏شماریم، ولی بیش‌تر از پنج درصد نیست".

وی با لحنی که گویا اطلاع دقیقی از مسدود شدن مسیر تردد در حوزه پل دلیچای دماوند و روانه شدن ترافیک آن مسیر به محور فیروزکوه - سمنان و برعکس نداشت، ادامه داد: "خودروهای ناوگان باری در شب‏های دیگر هم هستند، ما قرار نیست به هر کسی یا شما پاسخ بدهیم".

رئیس پلیس راه استان سمنان وقتی خبرنگار فارس گفت که وی نماینده عموم مردم است و از ناحیه آنها سؤال خود را مطرح کرده و همه مسئولان با توجه به تأکیدات مکرر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی باید پاسخ مردم را بدهند، اظهار کرد: "ما قرار نیست به مردم پاسخ بدهیم و به همه انتظارات جواب بدهیم".

رضوی‏خبیر هم‌چنین پاسخ روشنی به این سؤال که آیا در محور سمنان - فیروزکوه گشت پلیس راه وجود دارد یا خیر؟ و اگر هست، چه تعداد خودرو برای این روزهای شلوغ در نظر گرفته شده است؟ جواب نداد و گفت: "ما قرار نیست کارهایی که می‏کنیم به شما بگوییم، اینها جزو مسائل خودمان است".

* قضاوت با مردم است

به هر حال، خبرنگار فارس امیدوار است تدابیر لازم به گونه‏ای در روزهای باقی مانده از تعمیر پل دلیچای در مسیر تهران - فیروزکوه، در مسیر جایگزین آن یعنی فیروزکوه - سمنان که بخش زیادی از آن در حوزه استحفاظی استان سمنان قرار دارد، به گونه‏ای اندیشیده شود که خدای نکرده برای هیچ‏ یک از مسافران این مسیر حادثه دل‏خراشی روی ندهد.

خبرگزاری فارس در استان سمنان همچنین در پایان این حق را بنا به گفته خود رضوی‏خبیر که "معاونت اجتماعی پلیس استان سمنان جواب شما را می‏دهد"، برای پلیس راه استان سمنان مسلّم می‏داند که به این گزارش پاسخی قانع‏کننده با توجه به وضع موجود این محور بدهند.

قضاوت نهایی نیز با رانندگان و مسافرانی است که این روزها از مسیر فیروزکوه - سمنان و برعکس عبور می‏کنند.

به امید سلامتی همه مسافران و هم‏وطنان کشورمان . . .

==========================

گزارش از: مرتضی مزینانی‏صفابین

خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان

==========================

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول