اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگران اصفهانی برای بار دیگر اعلام کردند

اصفهان پیشتاز پیوند غضروف و عمل کشت در کشور است

خبرگزاری فارس: به دنبال انعکاس خبر «انجام پیوند غضروف در یزد» برای نخستین بار در اصفهان و سومین بار در کشور پس از تهران و ارومیه، پژوهشگران اصفهان اعلام کردند که محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیشتاز این پیوند در کشور بودند.

اصفهان پیشتاز پیوند غضروف و عمل کشت در کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ابراهیم اسفندیاری مدیر گروه علوم تشریحی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ کتبی به مصاحبه سید محمد ابریشمی، جراح استخوان، مفاصل و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با خبرنگار فارس که در تاریخ 28 اسفند ماه سال گذشته روی خروجی بخش بهداشت و درمان این خبرگزاری رفته بود، اظهار داشت: انجام عمل کشت و پیوند غضروف نخستین بار در کشور در تیر ماه سال 83 و پس از سه سال کار تحقیقاتی در گروه علوم تشریحی این دانشگاه به بار نشست که با موفقیت کامل نیز همراه بود.

این پروژه تحقیقاتی (کشت و پیوند غضروف) با همکاری دکتر مهدی شکیبایی، استاد دانشگاه برلین و همچنین همکاری مرکز رویان اصفهان انجام پذیرفته است.

*پیوند غضروف روی 70 بیمار ضایعه غضروفی تروماتیک در اصفهان

مدیر گروه علوم تشریحی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جوابیه کتبی که به دفتر خبرگزاری فارس در اصفهان ارسال کرده، آورده است: تاکنون بیش از 70 بیمار دچار ضایعه غضروفی تروماتیک (بعد از ضربه) در بیمارستان الزهرا(س) و آیت‌الله صدوقی معالجه شده‌اند.

وی بیان داشت: این تکنیک جدید در معالجه بیماران استوآرترینت نتایج درخشانی داشته است. همکاران جراح این پروژه خلیل الله ناظم (ارتوپد) در بیمارستان الزهرا (س) و هاتف (ارتوپد) در بیمارستان آیت‌الله صدوقی است که محصول کشت را در مفصل زانوی بیماران پیوند دادند.

اسفندیاری اضافه کرد: برای اثبات پیشتازی اصفهان به راحتی می‌توان به گزارش تحقیقات کشت و پیوند غضروف که در مجلات علمی پژوهشی کشور از جمله «یاخته»، «علوم پایه ایران» و مجله «دانشکده پزشکی اصفهان» انتشار یافته، اشاره کرد.

مدیر گروه علوم تشریحی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: به عنوان نمونه نتایج تحقیقات در جلد 10 شماره 13 مجله «یاخته» (از صفحه 73 تا75) و جلد 11 شماره 3 مجله «علوم پایه ایران» (از صفحه 152 تا 153) در سال 2008 منتشر شده است.

وی با اشاره به اینکه گروه علوم تشریحی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 86 موفق به ساخت سلول‌های غضروف انسانی از سلول‌های بنیادی بالغ بر گرفته از چربی زیر پوست شده است، بیان داشت: دستیابی به این فناوری جدید برای نخستین بار در کشور در کارنامه این دانشکده درج شده است.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول