اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی:

توسعه روستاها از گذر توسعه کشاورزی امکان پذیر است

خبرگزاری فارس: رئیس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: توسعه روستایی به عنوان مؤلفه مهم در توسعه ملی، از گذر توسعه کشاورزی و آن هم فراهم کردن هرچه بیشتر فرصت‌های اشتغال و تولید در روستاها امکان‌پذیر خواهد بود.

توسعه روستاها از گذر توسعه کشاورزی امکان پذیر است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از اداره روابط عمومی جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی، غلامرضا هادربادی در چهارمین کمیته راهبردی استانی پروژه مطالعات کشاورزی در مقیاس کوچک و طرح توسعه روستایی که برای کاهش فقر در خراسان‌جنوبی با حضور سفیر کشور ژاپن در ایران برگزار شد اظهار داشت: در خراسان‌جنوبی با وجود خشکسالی‌های 14 ساله اخیر باز هم کشاورزی محور توسعه و اشتغال است به طوری که بیش از 30 درصد اشتغال و 20 درصد ارزش افزوده مربوط به این بخش بوده و بیش از 50 درصد مردم استان به کشاورزی مشغول هستند.

وی افزود: این استان دارای مزیت‌های نسبی بالا و فوق‌العاده‌ای از جمله رتبه اول زرشک و عناب، رتبه دوم زعفران، رتبه پنجم گل نرگس، رتبه سوم پنبه و 800 گونه گیاهی در ایران را دارد و دارای گیاهان زراعی و باغی با کیفیت بالا است.

رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: هدف این سازمان تلاش برای ایجاد اشتغال با محوریت توسعه پایدار و توجه به قشر محروم و کم درآمد است.

هادربادی بهره‌گیری از تجربیات بین‌المللی کشور ژاپن در زمینه توسعه روستاها را با محوریت توسعه کشاورزی در مقیاس کوچک برای ارائه راهکارهای علمی و عملی مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: در اجرای این پروژه برابر توافق نامه منعقده، سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)، دفتر سازمان های تخصصی و همکاری بین المللی وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی مشارکت دارند.

رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی در رابطه با سابقه آغاز فعالیت این پروژه، تصریح کرد: از سال 86 تا سال 88 با  اعزام چندین نوبت هیئت کارشناسی جایکا "سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن" JICA  به استان، با هماهنگی دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهادکشاورزی و بازدید از مناطق مختلف استان صورت گرفت.

هادربادی در مورد ضرورت اجرای این پروژه در استان، افزود: با توجه به پراکندگی و کوچک بودن قطعات اراضی کشاورزی، تهیه و تدوین طرح توسعه جامع و الگویی برای ارائه راهکارهای علمی و عملی مناسب برای بهبود وضعیت معیشت پایدار کشاورزان ضروری است.

وی ادامه داد: کمیته راهبردی ملی پروژه با هدف حمایت و نظارت بر روند اجرای پروژه مطالعاتی در قالب برگزاری جلسات بحث و تبادل نظر با زمان بندی هر شش ماه یک بار از شروع تا پایان پروژه تشکیل می‌شود.

رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی افزود: در سال 90 سه پروژه پایلوت برای اجرا شامل پروژه ارتقای درآمد و بهبود تولیدات کشاورزی، پروژه بازاریابی، بهبود سیستم توزیع و ارزش افزوده تولیدات کشاورزی و پروژه تنوع بخشی به منابع درآمد کشاورزان انتخاب شد.

وی بیان کرد: این پروژه در چهار روستای مافریز، سنگ آباد، بزقنج و القور با همکاری دهیاران و از میان روستاییان مایل به اجرای این پروژه، انتخاب شدند.

هادربادی از مهم‌ترین نتایج پروژه‌های پایلوت آموزشی به روش‌های بهبود تکنیک کاشت سبزیجات و گیاهان علوفه‌ای در روستا، استفاده از حداقل امکانات زمین و آب و نهاده‌ها، آموزش و ترویج روش‌های کاشت نوین و تعیین برنامه‌های افزایش درآمد با فعالیت‌های فروش از طریق شرکت تعاونی روستایی اشاره کرد.

رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی مهم‌ترین انتظارات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی را از سفیر ژاپن و کارشناسان هیئت پروژه جایکا، ارائه مدل کارآمد مدیریت و افزایش بهره‌وری کشاورزی در مقیاس کوچک با بهره‌گیری از تجربیات بین‌المللی مشاور با توجه به‌عنوان پروژه، تاکید بر مطالعه همراه اجرا و اجتناب از تئوری پردازی، نوآوری در معرفی و انجام پروژه‌های پایلوت تاثیرگذار با تاکید بر محصولات مزیت‌دار، معرفی روش‌های کاربردی علمی و نوین توسعه کشاورزی متناسب با شرایط منطقه جدای از روش‌های مرسوم، توانمند سازی مردم محلی و کارشناسان با بهره‌گیری از دانش بومی، آموزش و انتقال رهیافت علمی جدید در زمینه توسعه کشاورزی و روستایی، توسعه و معرفی مشاغل خرد، پایدار و در آمدزا و ارایه مدل مدیریت بهره وری حداکثری از منابع آب محدود اعلام کرد.

انتهای پیام/ح30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول