اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هنرمند برگزیده همایش دوسالانه سفال معاصر ایران:

سفال فیروزه فام تبریز خواهان زیادی از سوی بازارهای جهانی دارد

خبرگزاری فارس: هنرمند و سفالگر تبریزی برگزیده همایش دوسالانه سفال معاصر ایران با تاکید بر هویت اصیل نهفته در سفال فیروزه‌ای تبریز گفت: سفال فیروزه ‌فام تبریز خواهان زیادی از سوی بازارهای جهانی دارد.

سفال فیروزه فام تبریز خواهان زیادی از سوی بازارهای جهانی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، محمد نوریان سفال فیروزه‌ای تبریز را هنری منحصربه‌فرد دانست و اظهار کرد: این سفال نه تنها مخاطبان زیادی در جای جای کشور داشته بلکه هنرمندان و کلکسیونرهای سراسر دنیا نیز طالب این هنر زیبا هستند.

نوریان، سفالگری را یکی از بخش‌های ویژه میراث فرهنگی منطقه عنوان کرد و گفت: این هنر ظرفیت ورود به بازار جهانی را دارد و برای دستیابی به این مهم نیازمند حمایت بیش از پیش مدیران است تا با معرفی این هنر و برقراری ارتباط بین هنرمند و مخاطب گام موثری در این راستا برداشته شود.

وی افزود: مدیران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تا حد بسیار زیادی توانسته‌اند با خریداری آثار هنرمندان و بهره‌گیری از محصولات آنها و تبلیغ و معرفی سفال، هنرمندان و شهروندان را به باورمندی و شناخت استعدادهای موجود در این هنر نزدیک‌تر کنند.

این مدرس رشته‌های هنری با اشاره به اینکه در اغلب کشورها سرمایه‌گذاری‌های خوبی در عرصه هنر و آثار هنری انجام می‌گیرد، اظهار امیدواری کرد: هنرمندان ایرانی و تبریزی هم با حمایت‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، می‌توانند در راستای فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن جایگاه هنر در زندگی و اقتصاد به چنین جایگاهی رسیده و حتی روزی از طریق هنر امرار معاش کنند.

نوریان که خود استاد گرافیک و نقاشی بوده و در حوزه مجسمه‌سازی و سفالگری نیز فعالیت می‌کند با اشاره به نوع نگرش عامه مردم به سفال در عصر حاضر گفت: سفال از عصر پا نهادن انسان به عرصه خاکی وجود داشته و ریشه در تاریخ و هویت مردم دارد.

وی افزود: با تغییرات زندگی و مدرنیزه شدن، این هنر کاربرد خود را تا حد وسیعی از دست داده و اکنون جنبه هنری و تزیینی آن مورد توجه است که خوشبختانه این جنبه هنری در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است.

نوریان، اقدامات صورت گرفته از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را در حفظ و احیای هنر سفالگری چشمگیر دانست و تصریح کرد: اتفاقات خوبی در عرصه هنر سفالگری در استان رخ داده و با بررسی‌های صورت گرفته بر روی خاک سفید و تاسیس خانه سفال مسیر جدیدی به روی هنر سفال باز شد تا ضمن حفظ این هنر، علاقه‌مندان و هنرمندان فضایی را بیابند که در آنجا آموزش دیده و فعالیت کنند.

برگزیده همایش دوسالانه سفال ایران همچنین یادآور شد: برادران قابچی در عرضه و معرفی این هنر اصیل آذربایجانی به جوانان و نسل آینده خود نقش بسزایی داشته‌اند.

نوریان تصریح کرد: دهمین همایش دوسالانه سفال امسال نیز همچون سال‌های گذشته در تسخیر مجسمه‌سازان و نقاشان بود که این موضوع تاثیر ابعاد مختلف هنر بر روی یکدیگر را نشان می‌دهد.

وی تشریح کرد: در صورت تعامل رشته‌های مختلف هنری با یکدیگر، آثار آفریده شده، زیبایی و تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت و این چنین هنر فنی و تخصصی به وجود می‌آید.

نوریان با اشاره به فعالیت و تدریس در حوزه‌های گرافیک، نقاشی و مجسمه‌سازی در سوابق هنری خود گفت: با توجه به اینکه تمام این هنرها به نحوی در سفال نیز کاربرد و تاثیر دارند، از سال 75 فعالیت خود را در زمینه سفال نیز آغاز کردم و در دهمین دوسالانه سفال ایران به‌عنوان هنرمند برگزیده شناخته شده همچنین از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی مورد تقدیر قرار گرفتم.

انتهای پیام/ح30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول