اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الاخبار فاش کرد:

تحرکات مخالفان سوریه برای دسترسی به موشک و سلاح‌های سنگین

خبرگزاری فارس: روزنامه الاخبار با اشاره به قاچاق سه محموله سلاح به سوریه پیش از توقف کشتی سلاح در لبنان نوشت که تمرکز شبه نظامیان سوری دریافت سلاح های سنگین و موشک‌هاست.

تحرکات مخالفان سوریه برای دسترسی به موشک و سلاح‌های سنگین

به گزارش فارس، روزنامه الاخبار نوشت که مخالفان مسلح سوریه از مدتی پیش به دنبال سلاح هایی قوی هستند که بتواند تغییرات استراتژیک در مبارزه علیه دولت مرکزی سوریه ایجاد کند.

این روزنامه تاکید کرد که این همان چیزی است که مقامات لبنانی و سوری بر آن تاکید می کنند و می گویند که درخواست سلاح های سبک در بازارهای قاچاق سلاح در شمال لبنان جای خود را به سلاح های سنگین و نیمه سنگین داده است.

این روزنامه به نقل از یکی از سران قاچاق سلاح به سوریه نوشت که محموله سلاحی که از کشتی در سلعاتا کشف شد، عازم حمص بود و از سوی یک میانجی لبنانی فرستاده شده بود. این فرد البته منبع اصلی ارسال این محموله سلاح را فاش نکرد.

قبل از کشتی توقیف شده، سه محموله وارد سوریه شده است

از سوی دیگر منابع موثق در میان مخالفان سوریه به الاخبار اعلام کردند که تعدادی از این گروه ها موفق شده اند تا قبل از توقف این محموله، سه محموله از موشک ها را از طریق لبنان به سوریه قاچاق کنند، بخشی از سلاح های وارد شده به سوریه موشک های زمین به هوای استینگر است که از روی کتف شلیک می شود و ضمن نشانه گیری با اشعه مادون قرمز، برد آن نیز به 5 تا 8 کیلومتر می رسد، این منابع می گویند که این سلاح ها می تواند نوعی از سامانه دفاع هوایی را علیه هواپیماها و بالگردهایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند، ایجاد کنند.

تمرکز مخالفان دولت سوریه بر سلاح های سنگین

این در حالی است که پیشتر نیز یک مقام شورای انتقالی لیبی اعلام کرده بود که از زمان سقوط دولت قذافی 5 هزار موشک ضد هوایی از انبارهای مهمات در لیبی مفقود شده است و می تواند بازار فعالی برای قاچاق و فروش سلاح و موشک به شمار آید.

همین منابع تاکید می کنند که محموله ای که در لبنان توقیف شد، ارزشی بالغ بر 60 میلیون دلار داشت و هزینه های آن از پیش پرداخت شده بود.

یکی از رهبران میدانی شبه نظامیان مخالف دولت سوریه نیز به الاخبار گفت که تصمیم بر این است که از هر راه ممکن موشک های پیشرفته و ضد تانک به دست مخالفان سوریه برسد، در این راستا راکت های ضد زره "کبرا" و موشک های زمین به هوای "سام 7" در اختیار مخالفان قرار گرفته است، وی تصریح کرد که این موشک ها از طریق گذرگاه های مرزی وارد سوریه شده است.

حضور فعال ترکیه در قاچاق سلاح به سوریه

وی می افزاید: به عنوان مثال بخشی از این سلاح ها با پوشش بین المللی از طریق مرزهای ترکیه وارد سوریه می شود و از آنجا به ادلب منتقل می شود، این منبع از توافق ضمنی شورای ملی سوریه با ترکیه خبر داد که مبتنی بر انتقال سلاح از این کشور به سوریه تحت نظارت سازمان اطلاعات ترکیه است.

سلاح های سعودی از طریق اردن وارد سوریه می شود

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز پیش از این از انتقال سلاح از مرزهای اردن به سوریه خبر داده بود، این خبرگزاری به نقل از یک منبع دیپلماتیک عربی اعلام کرد که سلاح های آماده شده توسط عربستان سعودی از طریق مرز اردن وارد سوریه می شود. بخشهایی از سلاح های قاچاقی سوریه نیز از طریق مرزهای عراق وارد این کشور می شود و از منطقه بو کمال عبور می کند.

مخالفان تنها عناصر باتجربه و متخصص را وارد سوریه می کنند

الاخبار می افزاید که استفاده مخالفان دولت سوریه از سلاحهایی که توازن را بر هم می زند، هم زمان با استفاده از شبه نظامیان حرفه ای و باتجربه به جای توجه به تعداد و کمیت آنها است، این موضوع باعث شده است که بخش زیادی از کسانی که برای مبارزه قصد ورود به سوریه را داشته اند، به علت نداشتن تجربه جنگی از این کار منع شوند، در مقابل گروهی وارد سوریه شده اند که تخصص های کافی بویژه در زمینه مواد منفجره دارند، یکی از این افراد عبدالغنی جوهر بود که بر اشتباه در بمب گذاری خودرو ماه گذشته جان خود را از دست داد.

استراتژی مخالفان سوریه انفجار مراکز امنیتی و نظامی است

بر اساس این گزارش، روند مذکور نشان می دهد که مخالفان بیشتر استراتژی خود را مبتنی بر خودروهای بمب گذاری شده و عملیت انتحاری علیه مراکز امنیتی و نظامی قرار داده اند و البته از اهداف غیر نظامی نیز غافل نیستند، این منابع تاکید می کنند که یکی از کسانی که عملیات انتحاری را اخیرا در سوریه انجام داده است، یک فرد لیبیایی است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول