اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

هیئت نمایندگان مجلس ملی مصر اعلام کردند

دوران شکل گیری روابط ایران و مصر براساس سلیقه دیکتاتورها گذشته است

خبرگزاری فارس: نمایندگان مجلس ملی مصر اعلام کردند: دوران تعیین شخصی روابط مصر و ایران براساس میل و ذائقه حکومت‌های مستبد باز نخواهد گشت.

دوران شکل گیری روابط ایران و مصر براساس سلیقه دیکتاتورها گذشته است

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بعد از ظهر امروز(پنجشنبه) اعضای هیئت اعزامی مصری پس از انجام مذاکرات و گفت‌وگوهای راهبردی خود پشت درهای بسته، در جمع اصحاب رسانه حاضر شده و نظرات و دیدگاه‌های خود را در گفت‌وگو با علی‌اکبر ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی و نمایندگان رسانه‌ها بیان کردند.

در ابتدای این نشست ولایتی گفت: ما با شوق و رغبت کامل در انتظار دیدار برادران و خواهران مصری خود هستیم که انقلاب کرده و استقلال خود را از سلطه عوامل بیگانه به دست آوردند.

وی افزود: نمایندگان محترم مصر و اعضای حزب التحریر و بعضی از اصحاب رسانه‌ها در این هیئت حضور دارند که به آنها خوشامد می‌گوییم. امیدواریم در مدتی که در ایران هستید برداشتی که از برخورد مردم ایران دارید با این واقعیت تطابق داشته باشد که آنها ملت مصر را دوست دارند و برایشان احترام قائل هستند و مصر را پرچم‌دار انقلاب در کشورهای عربی می‌دانند.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان با بیان اینکه امیدواریم انقلاب مصر به پیروزی کامل و نهایی خود برسد، گفت:‌ در یک سالی که از انقلاب شما گذشته است شاهد پیروزی‌های قدم به قدم شما بوده‌ایم و اطمینان کامل داریم که مردم مصر پیروز خواهند شد.

* مخالیف: دوران شکل روابط ایران و مصر براساس سلیقه دیکتاتورها پایان

در ادامه "عاطف مخالیف" نماینده مجلس ملی مصر گفت:‌ مجلس مصر اهتمام و توجه ویژه‌ای به روابط با ایران دارد.

وی افزود: هفته گذشته در مجلس ملی مصر میزبان فردی بودیم که سفیر آینده مصر در تهران خواهد بود. در این نشست اعضای کمیته روابط خارجی مجلس ملی مصر و همه افرادی که در جریان اهمیت روابط دو کشور و منافعی که بین ما در زمینه‌های اقتصادی،‌ تجاری و سیاسی است به گفت‌وگو پرداختند.

وی تاکید کرد: دوران تعیین شخصی روابط مصر و ایران براساس میل و ذائقه حکومت‌های مستبد باز نخواهد گشت. مصر کشور بزرگی است که توسط نهادهای سازماندهی شده اداره می‌شده است،‌ مصر نزد همسایگان خود از احترام بالایی برخوردار است و به همین دلیل نظر و رای کشور ما در منطقه از اهمیت بالایی برخوردار بود. شایسته نیست که بر محور وابستگی خارجی حرکت کند.

مخالیف افزود: باید براساس منافع ملی جایگاه خود را در عرصه بین‌المللی تعریف می‌کنیم.

* المغاوری: امیدوار به انتقال تجربه ایران هستیم

دیگر سخنران این نشست "عاطف المغاوری" نماینده مجلس و عضو کمیسیون روابط خارجی مصر با کشورهای عربی با بیان اینکه ما به ایران باز‌گشته‌ایم، گفت: دوست دارم تاکید کنم که این بازگشت به ایران خوب است و امیدوارم ایران نیز به سمت ما بازگردد و براساس اصل همکاری در زمینه منافع مشترک دو کشور روابط ما دنبال شود  و هر دو طرف در مورد مسائل و اختلافاتی که وجود داشته از یکدیگر عذرخواهی کنند.

وی افزود: امیدوارم در آینده خسارتی که به دو ملت مصر و ایران در این مدت وارد شده است جبران شود و فرصت‌های تازه را ایجاد کنیم.

نماینده مجلس ملی مصر با اشاره به تمدن کهن دو کشور گفت:‌ می‌توانیم از محورها و موضع‌گیری‌های سیاسی فراتر برویم و منافع و طرح‌های نزدیک خود را در منطقه محقق کنیم. این هیئت پل اصلی برای اتصال دو کشور خواهد بود.

وی افزود: ما امیدواریم ایران برای تعامل با مصر پس از انقلاب 25 ژانویه همکاری لازم را داشته باشد تا ما بتوانیم از تجربیات شما در زمینه اعتماد به نفس و نحوه مواجه با مشکلات خارجی و افتخار به حاکمیت ملی استفاده کنیم چرا که مصر نیز در گذشته دچار هجمه‌های زیادی بود.

* الزعبل: مصر با انقلاب خود به ملت‌های آزاده پیوست

"مجدی الزعبل" دبیر کل حزب الکرامه در ادامه این نشست با اشاره به اینکه ما در دوران ملت‌ها زندگی می‌کنیم، گفت:‌ مصر با انقلاب بزرگ خود به ملت‌های آزاده پیوست و به قول نویسنده بزرگ مصری "جمال هنگام"، مصر یا رهبری جهان عرب را خواهد داشت یا می‌میرد.

وی با بیان اینکه مصر رهبر خواهد بود تا جایگاه خود را در منطقه و جهان تعریف کند، اظهار داشت: از دیدگاه امنیت ملی، می‌خواهیم سطح ملت مصری و عربی را بالا بیاوریم؛ در آینده نزدیک دوباره به ایران خواهیم آمد و پیروزی نهایی انقلاب مصر محقق خواهد شد.

* ولایتی: اعتقاد به اسلام و اعتماد به مردم دو عامل موفقیت ایران بود

همچنین "البدر راوی" عضو حزب التحریر در سوالی از علی اکبر ولایتی پرسید: انقلاب ایران در عرصه بین‌المللی در معرض توطئه‌های زیادی قرار داشت اما توانست پیروز شود می‌خواهم از دلایل این امر بگویید چرا که انقلاب مصر در معرض همین توطئه‌ها قرار دارد که دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پاسخ به این سوال گفت: ‌انقلاب ایران با مجموعه‌ای از توطئه‌های داخلی و خارجی مواجه بود و در حال حاضر نیز با این مشکلات مواجه است؛ در آینده نیز این امکان وجود دارد؛ علتش مشخص است چرا که کسانی که در کشور ما حکومت می‌کردند در سابق به بیگانه‌ها وابسته بودند و اجانب به خصوص آمریکا 25 سال مقدرات کشور ما را در دست داشت اما ملت به رهبری امام خمینی (ره)‌ 17 سال مبارزه کرد و توانست به پیروزی دست یابد. مهمترین ویژگی تفکر امام توکل به خداوند و اسلام بود.

وی افزود:‌ رهبر ما اسلام را نجات‌بخش می‌دانست و به هیچ مکتب دیگری توجه نکرد و چون ملت ایران اعتقاد راسخ به اسلام داشتند،‌ دعوت رهبر خود را برای بازگشت به اسلام پذیرفتند و این روش پس از انقلاب نیز دنبال شد. اعتقاد به اسلام و اعتماد به مردم دو عامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.

ولایتی با بیان اینکه تا زمانی که حکومت در خط اسلام باشد و مردم در صحنه حاضر باشند، تصریح کرد: در این صورت هیچ توطئه‌ای نمی‌تواند انقلاب را شکست دهد. حضور مردم در صحنه نقش اساسی دارد کما اینکه شما فردا در دور دوم انتخابات مجلس ایران می‌توانید شاهد حضور مردم باشید.

* صالح: غرب در پی تجزیه کشورهای اسلامی است

در ادامه "سید صالح" معاون سردبیر روزنامه الاهرام در سوالی از ولایتی پرسید آیا موافق هستید که تلاش‌هایی برای تجزیه جهان عرب صورت می‌گیرد.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان گفت: ‌نمونه از این کارها را در لیبی می‌بینیم و اینکه بعضی دستها به دنبال تجزیه این کشور به دو قسمت شرقی و غربی هستند. در سودان نیز آثار تلاش غربی‌ها و رژیم صهیونیستی برای تجزیه این کشور به چشم می‌خورد؛ آنها فقط به تقسیم سودان به بخش جنوبی اکتفا نمی‌کنند در دارفور هم همان کار را دنبال می‌کنند.

وی افزود: برخی تحرکات را در کشورهای عربی و غیر عربی نیز شاهد هستیم؛ دخالت آمریکایی‌ها در پاکستان برای تجزیه آن که البته مردم این کشور این توطئه را خنثی خواهند کرد. معتقدم اگر دولت‌های کشورهای عربی با اتکا به آرای مردم روی کار آمده باشند حمایت مردم خود را دارند و در حضور مردم این کشورها می‌تواند از تجزیه کشورشان جلوگیری کند.

* حسام کامل: مصر به خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی بازگشته است

"حسام کامل" مدیر مسئول روزنامه فیتو در ادامه این نشست نظر ولایتی را در خصوص تحولات سوریه و وضعیت دیپلماتیک بین ایران و غرب جویا شد.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به اینکه سوریه در چند دهه گذشته مرکز پشتیبانی مقاومت برابر رژیم صهیونیستی بوده است، گفت:‌ از بین کشورهای همسایه فلسطین و پس از جنگ 1973 تنها کشوری که به عنوان جبهه مقاومت از لبنان و فلسطین حمایت کرد و زیر بار قرارداد سازش با رژیم صهیونیستی نرفت سوریه بود.

وی افزود: با حمایت‌های سوریه مقاومت جنوب لبنان توانست پیروز شود؛ ‌همین حمایت از حماس نیز در مورد غزه صورت گرفت. حال امروز روشی که مصر در پیش گرفته است بازگشت به خط مقاومت برابر رژیم صهیونیستی است.

ولایتی گفت:‌ حس نمی‌کنم که مجموعه توطئه‌ها علیه سوریه بتواند به تجزیه این کشور منجر شود.

* جرأت حمله به ایران از سوی آمریکا را نمی‌بینم

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: ‌آمریکا و متحدانش اگر می‌توانستند کاری علیه ایران انجام دهندحتماً دریغ نمی‌کردند. تهدید نظامی می‌کنند اما به خصوص پس از تجربه عراق و افغانستان در قبال ایران با احتیاط بیشتر قدم برخواهند داشت.

وی افزود: ما جرات و جسارتی را در آمریکا نمی‌بینیم که پس از شکست‌های متوالی در منطقه بخواهد به کشور مهم اسلامی در منطقه یعنی ایران تجاوز کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول