اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد:

رعایت تجوید نمک تلاوت قرآن/اهمیت تجوید نزد نسل جدید قراء کم است

خبرگزاری فارس: یک قاری بین‌المللی قرآن در رابطه با اهمیت تجوید در قرائت قرآن گفت: رعایت تجوید چون نمک تلاوت قرآن است و آن را دلنشین می‌کند.

رعایت تجوید نمک تلاوت قرآن/اهمیت تجوید نزد نسل جدید قراء کم است

«مهدی عادلی» قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار قرآنی باشگاه خبری فارس «توانا»، با اشاره به اهمیت بالای تجوید در قرائت قرآن گفت: به نظر می‌رسد در چند سال اخیر به مباحث تجویدی زیاد پرداخته نمی‌شود و اهمیت تجوید در تلاوت قرآن کمرنگ شده که این نشانه خوبی نیست.

وی با اشاره به نحوه طرح موضوع تجوید در نشست علمی تخصصی اساتید و قاریان قرآن کریم گفت: اگر در این همایش، بحث کاربردی در مورد تجوید مطرح می‌شد، قطعاً در لابه‌لای آن به خواستگاه و تاریخچه تجوید هم اشاره می‌شد، چرا که اصل بکارگیری تجوید در قرآئت است و نه خواستگاه آن. 

عادلی با بیان اینکه برگزاری جلساتی با مباحث کاربردی در موضوع تجوید می‌تواند بسیار مفید باشد، افزود: شاید بنده یا بعضی از قاریان به تجوید یا توجه نداریم یا به مباحث آن اهمیت نمی‌دهیم. 

این قاری بین‌المللی با اشاره به روایتی در این باره افزود: تلاوت قاری باید به گونه‌ای باشدکه گویی مفاهیم قرآنی در دل و جان او نشسته و  با تمام وجود آن مفاهیم  را به شنوندگان انتقال می‌دهد؛ نه اینکه قرآن را فقط با لحن زیبا بخواند و شنوندگان هم از این صدای زیبا لذت ببرند، چرا که شاید آن تلاوت زیبا باشد اما در درازمدت این‌گونه تلاوت‌ها اثرات معنوی روی شنونده نخواهد داشت.

 

*تلاوت اثرگذار خاشعانه اجرا می‌شود

وی در ادامه با اشاره به اینکه موارد مذکور درباره تجوید در رعایت خشوع در تلاوت نیز صادق است، افزود:‌ تلاوت اثرگذار همراه با خضوع و خشوع است. 

به گفته عادلی قاری باید آیات قرآن را با دل و جان درک و به آن عمل کند و سپس بخواند؛ مانند تلاوت‌های اساتید بزرگ مصر همچون محمد صدیق منشاوی، کامل یوسف، مصطفی اسماعیل، عبدالباسط و سایر افرادی که با این شیوه تلاوت می‌کنند که بر اثر اعجاز قرآن اثرگذاری و زیبایی تلاوت آنها با گذشت زمان کهنه نمی‌شود و ما از آن غافلیم.

این استاد قرائت قرآن با اشاره به اینکه اجرای تجوید در انواع قرائت‌ها تفاوتی با یکدیگر ندارد، افزود: تجوید سبب زیبایی انواع قرائت می‌شود و ما هر چقدر بتوانیم تجوید را زیباتر و پخته‌تر اجرا کنیم، می‌تواند در لحن بسیار اثرگذار باشد.

عادلی در انتها نیز اظهار داشت: بسیاری از  قاریان نسل جدید به این موضوع واقف نبوده و از آن پرهیز دارند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول