اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور دسترسی ‌به آب‌های آزاد

افغانستان و ایران تفاهمنامه همکاری امضا کردند

خبرگزاری فارس: براساس امضای تفاهمنامه بین افغانستان و ایران، از این پس تجار افغان می‌توانند از طریق بندر چابهار به آب‌های آزاد دسترسی داشته باشند.

افغانستان و ایران تفاهمنامه همکاری امضا کردند

 به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی منطقه آزاد چابهار، بر‌اساس تفاهم‌نامه‌ای که ‌بین وزیر تجارت افغانستان و رئیس بندر چابهار جمهوری اسلامی ایران در شهر کابل امضا شد، بازرگانان افغان از این پس مجاز خواهند بود از طریق این بندر که به آب‌های آزاد دسترسی دارد، داد و ستد کنند.

بر اساس این تفاهمنامه، ایران 50 هکتار زمین برای بازرگانان افغان در بندر چابهار در نظر گرفته است و تجار افغان برای 50 سال حق استفاده از آن را دارند.

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر جمهوری اسلامی ایران که در آیین امضای این تفاهمنامه حضور داشت، این تفاهمنامه را گام مهمی در راستای رشد بازرگانی و اقتصاد افغانستان از طریق آب‌های آزاد دانست.

وی افزود: افتخار دارم که آغاز مأموریتم در افغانستان با امضای موافقتنامه همکاری‎های اقتصادی میان دو کشور همزمان شده است.

سفیر ایران در افغانستان گفت: در سایه همکاری‌های این موافقتنامه، بازرگانان افغان خواهند توانست گام‌های بیشتری را در عرصه مناسبات بازرگانی میان دو کشور بردارند و انتقال کالاهای خود را ارزان‌تر، راحت‌تر و مطمئن‎تر انجام دهند.

ظهره‌‎وند بیان کرد: دورنمای این موافقت‌نامه تنها در مساحت در نظر گرفته شده محدود نمی‎شود، بلکه همکاری‎های مشترک میان بازرگانان افغان و ایران به سمت آسیای ‎میانه و منطقه گسترش خواهد یافت که نتیجه آن اشتغال، تولید و درآمد بیشتر میان افغانستان و ایران خواهد بود.

وی افزود: امیدواریم به زودی شاهد بازگشایی چندین پروژه دیگر نیز بین ایران و افغانستان باشیم تا بازرگانان افغان بتوانند از آن استفاده بهینه کنند.

وزیر بازرگانی افغانستان هم در هنگام امضای این تفاهمنامه اظهار داشت: بازرگانان افغان علاقه زیادی به استفاده از مسیر چابهار برای داد و ستد با دیگر کشورها دارند.

انورالحق احدی، با بیان اینکه ایران 50 هکتار زمین را در منطقه چابهار برای بازرگانان افغان برای مدت 50 سال اجاره داده است، گفت: در هر متر مربع زمین سالانه افغان‎ها 60 تا 70 سنت که معادل 40 افغانی است، برای 10 سال به ایران پرداخت خواهند کرد.

وزیر بازرگانی افغانستان افزود: کشتی‎های چابهار ظرفیت بار خود را از 5 هزار تن به 45 تا 50 هزار تن افزایش داده‌اند از این رو خواهیم توانست گندم وارداتی از دیگر کشورها را از طریق این بندر وارد کنیم.

وی تصریح کرد: چابهار برای افغانستان به یک راه ترانزیتی بزرگ تبدیل شده که این مهم نتیجه تلاش‎های پیگیر مقامات افغان و ایرانی است.

احدی در ادامه گفت: برای تسهیلات حمل و نقل، شرکت مشترک حمل و نقل دو کشور تاسیس شده است و یک شرکت هوایی افغانستان نیز تمایل دارد که از کابل به چابهار و دبی و برعکس پرواز داشته باشد.

رئیس بندر آزاد چابهار نیز گفت: کار احداث این بندر در سال 1370 خورشیدی در مساحت 14 هزار هکتار آغاز شد ،هم اکنون در حال بهره‌برداری است.

شهباز یزدانی افزود: این بندر در استان سیستان‌و بلوچستان ایران به خاطر موقعیت استراتژیک از اهمیت بین‌المللی برخوردار است و سایر کشورها نیز تقاضای استفاده از این بندر بازرگانی را داشته‌اند.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار ادامه داد: رئیس جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه‌ای به افغانستان دارد از همین رو با دستور ویژه احمدی‌نژاد این تفاهمنامه امضاء شد.

یزدانی اظهار داشت: مشوق‌های خوب مالیاتی که در این بندر برای دیگر بازرگانان خارجی در نظر گرفته شده است بازرگانان افغان نیز حق استفاده از آنها را دارند.

وی شرایط خوب آب و هوایی چابهار و ایجاد بانک و بیمه را از دیگر مزیت‌های بندر چابهار برای بازرگانان خارجی دانست.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: افغانستان با داشتن منابع زیر زمینی فراوان و امضای قراردادهای مختلف با کشورهای خارجی، می‌تواند به منظور حمل و نقل کالا از این بندر برای رشد اقتصادی خود استفاده کند.

انتهای پیام/ش10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول