اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد گفتمان دینی تبلیغات اسلامی زابل:

مطهری مدافع عقاید دین بود

خبرگزاری فارس: استاد گفتمان دینی تبلیغات اسلامی زابل گفت: استاد شهید مطهری با استفاده از عقل، مدافع عقاید دینی بود.

مطهری مدافع عقاید دین بود

به گزارش خبرگزاری فارس از زابل، حجت‌الاسلام علی کوهستانی امروز در گفتمان دینی ویژه هفته معلم و بزرگداشت سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری در دبیرستان دخترانه کار و دانش فجر زابل اظهار داشت: مرتضی مطهری فیلسوف، متکلم و مفسر قرآن، عضو هیئت موتلفه اسلامی و از نظریه‌پردازان نظام جمهوری اسلامی ایران بود، مطهری یکی از پرکارترین نویسندگان و عالمان مسئول دین در دوران معاصر است.

وی افزود: شهید مطهری از نگاه آثارش بیش از هر چیز یک متکلم یعنی مدافع عقاید دین با استفاده از عقل است.

استاد گفتمان دینی زابل ادامه داد: با توجه به اینکه، مطهری این دفاع کلامی را به حوزه‌های اجتماعی نیز گسترش داده و بررسی آثار وی بهترین بیانگر حساسیت‌های اجتماعی روحانیون و اندیشمندان شیعی در مذهب در عصر ماست، مخاطب قرار‌دادن جوانان، یک اصل مهم بود و این در آثار مطهری و علی شریعتی، برد و گسترش بیشتری یافته است.

کوهستانی خاطرنشان کرد: مطهری در امر سازماندهی دین و مسئله اصلاح‌طلبی در داخل، روحانیت و مرجعیت فعال بود و یکی از نویسندگان کتاب "مرجعیت و روحانیت " (1340) پس از فوت بروجردی است.

وی بیان کرد: شهید مطهری همچنین سعی داشت که بر تبلیغات و نگرش‌هایی که جدایی اسلام و ایران را تشویق می‌کردند، با نگارش کتاب "خدمات متقابل اسلام و ایران" پاسخ بدهد.

این استاد گفتمان دینی تصریح کرد: مطهری در دفاع از جنبه‌های اعتقادی - اجتماعی اسلام ابایی نداشت که در نقش مقاله‌نویس در مجله "زن روز" در دوران حکومت محمدرضا شاه ظاهر شود.

کوهستانی اضافه کرد: این مجله در میان اهل دین، چهره موجهی نداشت، ولی مطهری در این مجله به مسائل زنان پرداخت.

وی گفت: دو اثر مهم مطهری در امر حقوق زنان و چهره اجتماعی آنان "نظام حقوق زن در اسلام " و "مسئله حجاب" است.

این استاد گفتمان دینی افزود: مبارزه با الحاد و نفوذ اعتقادی مارکسیسم یکی دیگر از جنبه‌های کلامی مطهری را تشکیل می‌داد، در سال 1348 به خاطر صدور اعلامیه‌ای با امضای وی و علامه طباطبایی و سید ابوالفضل موسوی زنجانی مبنی بر جمع اعانه برای کمک به آوارگان فلسطینی و اعلام آن طی یک سخنرانی ضد اسرائیلی در حسینیه ارشاد دستگیر شد و مدت کوتاهی در زندان تک ‌سلولی به سربرد.

کوهستانی یادآور شد: از سال 1349 تا 1351 برنامه‌های تبلیغی مسجدالجواد را زیر نظر داشت و غالباً خود سخنران اصلی بود تا اینکه آن مسجد و به دنبال آن حسینیه ارشاد تعطیل شد و بار دیگر مطهری دستگیر و مدتی در بازداشت قرار گرفت، پس از آن مطهری سخنرانی‌های خود را در مسجد جاوید و مسجد ارک و غیره ایراد می‌کرد، بعد از مدتی مسجد جاوید نیز تعطیل شد در حدود سال 1353 ممنوع‌المنبر شد و این ممنوعیت تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.

انتهای پیام/ش10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول