اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دلایلی که عربستان را به تجدیدنظر در بستن سفارت خود در قاهره واداشت

خبرگزاری فارس: در پی تصمیم عربستان برای بستن سفارت خود در قاهره ، تماس های گسترده ای در بالاترین سطوح میان مسئولان دو کشور برقرار شد تا جلوی تیرگی شدید روابط در روزهای اخیر میان ریاض و قاهره گرفته شود.

دلایلی که عربستان را به تجدیدنظر در بستن سفارت خود در قاهره واداشت

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری العالم، مصر متعهد شد که از هیات های دیپلماتیک اعزامی از عربستان حمایت کامل صورت دهد و این تعهدات سبب شد که عربستان از تصمیم خود برای بستن سفارت عربستان و کنسولگری های آن در مصر صرفنظر کند.

بر پایه این گزارش، انتظار می رود که سفارت عربستان و کنسولگری های آن ، طی روزهای آینده فعالیت عادی خود را از سر بگیرند.

روزنامه روز الیوسف مدعی شد، در این میان به نظر می رسد که اخبار پخش شده از شبکه ایرانی العالم درباره تعقیب محمد امین کنسول عربستان توسط تظاهر کنندگان عامل اصلی شتاب عربستان در تعلیق فعالیت های هیات دیپلماتیک اعزامی خود به قاهره بوده است. پس از آن نیز احمد قطان سفیر عربستان از صبح دیروز برای رایزنی با حلقه پادشاهی عربستان به این کشور فراخوانده شد.

اما کابینه مصر به نخست وزیری کمال الجنزوری با صدور بیانیه ای از تظاهرات برگزار شده در مقابل سفارت عربستان و شعارهای سر داده شده در این تظاهرات که حاوی پیام های اهانت به روابط دو کشور بود ، ابراز تاسف و تاکید کرد که این تظاهرات و شعارها به هیچ وجه بیانگر مواضع رسمی مصر نیست. به همین سبب انتظار می رود احمد قطان سفیر عربستان امروز به قاهره بازگردد.

بر پایه این گزارش، سعود فیصل وزیر خارجه عربستان سعودی به عمرو موسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد : " با توجه به اهانت های صورت گرفته به رهبران سعودی ، قطع روابط عربستان و مصر گزینه دور از دسترسی نخواهد بود. "

چنین حدی از تنش میان دو کشور تاکنون بی سابقه بوده است. به همین سبب احمد قطان سفیر عربستان در قاهره به وزارت خارجه مصر اعلام کرد که از افزایش اعتراضات در مقابل مقر سفارت عربستان و تعرض تظاهر کنندگان به هیات دیپلماتیک عربستان و ورود به سفارت بیمناک است.

در پی بازداشت احمد الجیزاوی وکیل مصری و شدت گرفتن تظاهرات و اعتراضات ، مسئولان سعودی سفارت عربستان در قاهره را تعطیل کردند.

در همین حال وزارت خارجه عربستان ، با گشایش پرونده تحقیقات از سفیر مصر در عربستان به بررسی اظهارات او پرداخت. وی در یکی از برنامه های ( تلویزیونی ) پیش از اعلام نتایج تحقیقات از الجیزاوی گفته بود که الجیزاوی ، هنگام بازداشت مواد مخدر همراه داشته است. که این اظهارات سبب شدت گرفتن اعتراضات در مصر شد و برخی آن را تاکیدی بر اتهام وارده به الجیزاوی که همراه داشتن مواد مخدر است ، قلمداد کردند بدون اینکه از نتیجه تحقیقات اطلاع داشته باشد.

بیش از دو نیم میلیون مصری در عربستان شاغل هستند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول