اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

انتقاد معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه از کمبود بودجه حوزه‌های علمیه

بودجه پژوهشی حوزه‌های علمیه بسیار اندک است

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه از پایین بودن میزان بودجه پژوهشی که به کل حوزه‌های علمیه اختصاص داده می‌شود، انتقاد کرد.

بودجه پژوهشی حوزه‌های علمیه بسیار اندک است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد ظهر امروز در دومین نشست تخصصی معاونین آموزشی و پژوهشی حوزه‌های علمیه سراسر کشور در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی با اشاره به کمبود بودجه پژوهشی حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: اگر بخواهیم نگاهی به بودجه‌بندی دولت در سال 90 برای مراکز علمی داشته باشیم، کل بودجه حوزه‌های علمیه در مقایسه با بودجه یک دانشگاه در یک شهرستان کوچک بیش از 10 درصد تفاوت ندارد.

وی ادامه داد: از این مقدار بودجه که به حوزه‌های علمیه تعلق می‌گیرد، بیش از 91 درصد صرف حق‌الزحمه طلاب، اساتید و هزینه‌های جاری می‌شود و تنها 9 درصد برای امور برنامه‌ای حوزه‌های علمیه صرف می‌شود که از این میان سهم پژوهش از کل بودجه حوزه‌های علمیه 34 صدم درصد است.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه ابراز داشت: این مقدار در مقایسه با بودجه مصوب در دستگاه‌های دولتی برای پژوهش که باید بین نیم تا سه درصد باشد، بسیار اندک است.

وی ضمن اظهار امیدواری از بهبود وضعیت بودجه پژوهشی در حوزه‌های علمیه، گفت: بودجه پژوهشی موجود در حوزه‌های علمیه در آینده تا 10 درصد قابل افزایش است که باید برای رسیدن به این منظور تلاش کرد.

عماد با اشاره به اینکه ظرفیت‌های ملی برای امر پژوهش باید مورد استفاده حوزه‌های علمیه قرار بگیرد، افزود: تنها یک مورد بودجه قانونی مندرج در بند 108 قانون بودجه برابر کل بودجه حوزه‌های علمیه است و حتی اگر از پنج درصد آن برای فعالیت‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه استفاده کنیم، نیازی به بودجه اضافی در امر پژوهش نخواهیم داشت.

پژوهش در متن برنامه‌های آموزشی حوزه وارد شود

وی با اشاره به ضرورت افزایش مهارت‌های پژوهشی در حوزه‌های علمیه عنوان داشت: برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برای آشنا ساختن اساتید و طلاب به امر پژوهش از ضروریات امر ترویج پژوهش در حوزه‌های علمیه است.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه ادامه داد: برای این منظور یکی از برنامه‌های جاری ستاد طراحی دوره‌های آموزشی و فرصت‌های مطالعاتی در زمینه پژوهش است که افزایش رتبه آموزشی را نیز به دنبال داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم وارد کردن پژوهش در متن برنامه‌های آموزشی حوزه‌های علمیه افزود: اهمیت این امر از همان سال‌های ابتدایی ورود به حوزه باید برای طلاب روشن شود.

عماد اضافه کرد: البته امروز در امر پژوهش در حوزه‌های علمیه اقدامات خوبی نسبت به سال‌های گذشته انجام شده است اما در عین حال اندکی از ظرفیت حوزه‌های علمیه تا امروز استفاده شده است.

وی گفت: امروز نظام اعتباربخشی حوزه‌های علمیه همچون نشریات علمی، واحدهای پژوهشی، انجمن‌های علمی و کرسی‌های نظریه‌پردازی استقرار پیدا کرده که این موضوع در مقایسه با وضعیت گذشته بسیار امید بخش است.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه در بسیاری از استان‌ها اتفاقات پژوهشی در حال رخ دادن است که برای بسیاری از مسئولان حوزه‌های علمیه تعجب‌آور است، این موضوع را نشان‌دهنده انگیزه بالا در طلاب برای فعالیت‌های پژوهشی دانست.

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در 18 نهاد علمی صاحب کرسی است

وی ابراز داشت: در گذشته مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در هیچ نهاد تصمیم‌ساز علمی و فکری در کشور حضور پررنگ نداشت اما امروز ما در 18 نهاد عمده علمی صاحب رای و کرسی هستیم.

عماد ادامه داد: در حال حاضر با اصرار خود نهاد ذیربط مسئولیت کمیسیون تخصصی علوم انسانی در شورای عالی عطف وزارت علوم تحقیقات و فناوری به عهده حوزه علمیه گذاشته و مسئولیت بازنگری متون علوم انسانی به معاونت پژوهش این نهاد واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت پنهان حوزه‌های علمیه امری غیر قابل انکار است، گفت: شاید در گذشته هیچ‌کس تصور نمی‌کرد حوزه‌های علمیه تا این اندازه آماده همکاری با نهادهای مسئول در حوزه علم در کشور باشند.

نشست تخصصی معاونین آموزشی پژوهشی حوزه‌های علمیه سراسر کشور به منظور ارتقای سطح هماهنگی میان مدیریت حوزه‌های علمیه و مدیریت‌های استانی در امر پژوهش از صبح امروز کار خود را آغاز کرد و تا جمعه 15 اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول