اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار سیستان‌وبلوچستان خواستار شد

افزایش مبادلات اقتصادی با افغانستان و پاکستان

خبرگزاری فارس: استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: افزایش تجارت و مبادلات بین ایران، افغانستان و پاکستان به ارتقای منافع ملی و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای کمک می‌کند.

افزایش مبادلات اقتصادی با افغانستان و پاکستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان علی‌محمد آزاد ظهر امروز در نشست مشترک کارگروه اقتصادی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای پاکستان و افغانستان با مسئولان سیستان‌ و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به جایگاه راهبردی استان سیستان‌ و بلوچستان می‌تواند در راستای همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه به هاب منطقه تبدیل شود.

وی افزود: آینده روشنی در روابط این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان دیده می‌شود.

استاندار سیستان ‌و بلوچستان با اشاره به اینکه مناسبات این استان با کشورهای همسایه درحال پیشرفت است تاکید کرد: برگزاری همایش‌ها و دیدارها بین مقامات و هیئت‌های طرفین، زمینه ساز تعمیق روابط بیشتر و مستحکم‌تر سه کشور مسلمان و بزرگ منطقه است.

آزاد با اشاره به شکل‌گیری کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و پاکستان گفت: سفرهای اقتصادی هیئت‌های دو کشور می‌تواند کارهای مشترک گذشته را تکمیل کند و برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه و ارتقای همکاری‌های آینده دو کشور باشد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های مناسب و خوبی برای ارتقای هرچه بیشتر سطح همکاری‌ها بین این استان با کشورهای همسایه دیده می‌شود تصریح کرد: توسعه روابط اقتصادی و سیاسی استان با پاکستان و افغانستان بسیاری از مشکلات منطقه را رفع خواهد کرد.

نماینده عالی دولت در سیستان‌وبلوچستان افزود: بازار 180 میلیونی پاکستان تاکنون از سوی تجار ایرانی به طور کامل مغفول مانده حال آنکه در بخش دولتی کارهای بزرگی صورت پذیرفته است.

آزاد در ادامه به حجم روابط تجاری ایران و افغانستان اشاره کرد و عنوان داشت: در سال 89، میزان مراودات تجاری ایران و افغانستان 1.3 میلیارد دلار بود که می‌توان گفت حجم عمده این رقم نیز صادرات ایران به این کشور را شامل می‌شد در حالی که واردات ایران از افغانستان در این سال حدود 10 میلیون دلار بود که این رقم در سال 90 نیز تکرار شد.

وی ادامه داد: حجم روابط تجاری ایران و افغانستان در سال 90 به 2.18 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال پیش از آن بیش از 50 درصد رشد داشته است که این تاییدی برای تقویت زیر ساخت‌های مبادلات مرزی در این خطه از ایران اسلامی است.

استاندار سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کرد: چنانچه ظرفیت‌ها، فرهنگ و تاریخ کهن مردمان این سرزمین آفتابی و فعالیت‌های زیر بنایی انجام شده برای توسعه منطقه در بخش‌های مختلف اعم از علمی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، عمرانی و هزاران طرح کوچک و بزرگ از نزدیک نگریسته شود بسیاری از نگرش‌ها به این خطه تغییر خواهد کرد.

آزاد با اشاره به مرزی بودن این استان گفت: داشتن هزار و 600 کیلومتر مرز زمینی و دریایی با کشورهای افغانستان، پاکستان و کشورهای حاشیه دریای عمان و خلیج همیشه فارس، این استان را در شرایط راهبردی خاصی قرار داده است.

وی با اشاره به مرزی بودن این خطه افزود: قابلیت‌های استفاده از ترانزیت کالا در این استان بسیار بیشتر از وضعیت و آمار موجود است و دستگاه‌های مربوطه در این ‌ارتباط‌ مسئولیت سنگینی دارند.

استاندار سیستان‌وبلوچستان یادآور شد: طی سال‌های اخیر، کارهای زیادی انجام شده است اما معتقدم از ظرفیت‌های ترانزیت کالا در سیستان‌وبلوچستان به خوبی استفاده نشده است و این استان با وجود تنها بندر اقیانوسی کشور و داشتن گمرکات و بازارچه‌های مرزی متعدد حتی باید در اقتصاد دیگر نقاط کشور بیش از این نقش آفرین باشد.

آزاد بیان کرد: برنامه‌ریزی‌های زیادی در ابعاد مختلف توسعه سیستان‌ و بلوچستان در دست انجام داریم اما همه آنها به طور کامل به بهره‌برداری نرسیده است و به طور قطع با چشم‌اندازهای ترسیم شده و حمایت دولت، این استان متحول می‌شود.

وی افزود: طرح‌های در دست انجام این استان، حلقه اتصال و مکمل یکدیگرند مثلا با اتمام طرح راه آهن چابهار ـ مشهد و کامل شدن خط لوله گاز سیستان‌وبلوچستان، اهمیت و فواید صنعت پتروشیمی در منطقه جنوب شرق کشور بیشتر نمایان می‌شود.

استاندار سیستان ‌و بلوچستان خاطرنشان کرد: پتروشیمی چابهار، توسعه بنادر، فرودگاه‌ها، گمرکات، راه آهن و بازارچه‌های مرزی، گازرسانی به تمام نقاط سیستان‌وبلوچستان و پروژه‌های بزرگ راهسازی از جمله برخی طرح‌های مصوب سفرهای استانی به این منطقه است که در کنار اقدامات فرهنگی آهنگ توسعه استان را شتاب می‌بخشد.

انتهای پیام/ش10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول