اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

نشست هفتگی سخنگوی دستگاه دیپلماسی -۳

سوریه صحنه محک زدن نیات کشورهای منطقه و فرامنطقه

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه ایران صحنه سوریه را صحنه‌ای برای محک زدن نیات کشورهای مختلف منطقه و فرامنطقه عنوان کرد که مشخص می‌کند این کشورها خواهان مطالبات مشروع مردمی هستند یا اهداف سیاسی را دنبال می‌کنند.

سوریه صحنه محک زدن نیات کشورهای منطقه و فرامنطقه

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران درباره توقیف یک فروند کشتی حامل سلاح برای سوریه و تلاش برخی کشورها برای شکست طرح عنان که سؤال یکی از خبرنگاران بود، گفت: متأسفانه شواهدی وجود دارد که برخی کشورها از ایجاد ثبات و امنیت در داخل سوریه خوشحال نخواهند بود و تلاش دارند با تجهیز گروه‌های مخالف دولت سوریه و تجهیز آنها به سلاح‌های مختلف، به جنگ داخلی و ایجاد ناامنی دامن بزنند.

وی افزود: توصیه می‌کنیم از این اقدامات خودداری کنند. صحنه سوریه صحنه‌ای برای محک زدن نیات کشورهای مختلف منطقه و کشورهای خارج از منطقه است تا مشخص شود این کشورها خواهان مطالبات مشروع مردمی هستند یا اهداف سیاسی را دنبال می‌کنند و یا به دنبال تضعیف جبهه مقاومت یا فشار آوردن به نظام حاکم بر سوریه برای رهاسازی رژیم صهیونیستی از فشارهای وارده بر آن به دنبال بیداری اسلامی می‌باشند.

اظهارات برخی نمایندگان مجلس برای کاهش روابط سیاسی یا مبادلات تجاری با امارات در پی اظهارات مقامات این کشور در خصوص جزایر سه گانه سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست در این خصوص خاطرنشان کرد: روابط با همسایگان جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران است. باید از طرق مختلف به دنبال پیدا کردن راه‌های جدید همکاری و توسعه همکاری‌ها در منطقه باشیم. این همکاری‌ها می‌تواند منجر به تامین امنیت، ثبات، توسعه و پیشرفت کشورهای منطقه شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: اگر در برخی اظهارات و ادعاها مطالبی به صورت نسنجیده عنوان شود که به این روابط خدشه وار کند، توصیه جدی می‌کنیم که از پرداختن به این مسائل خودداری کنند.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان ملت ایران ممکن است بر اثر ادامه دادن برخی گستاخی‌ها تصمیماتی در رابطه با همکاری‌ با برخی از کشورهای منطقه داشته باشند، گفت: توصیه‌ می‌کنیم کاری انجام نشود که به روابط ما و کشورهای منطقه خدشه‌ای وارد کند. این مسئله متوجه مقامات کشورهای منطقه خواهد بود. نباید مردم ما را به مسیری هدایت کنند تا در نهایت خودشان را از منافعی که می‌توانند در رابطه با کشور ما از آن بهره‌مند شوند، محروم کنند.

مهمان‌پرست درباره زمان سفر وزیر خارجه چین به ایران هم گفت: سفر مقامات سایر کشورها به کشور به محض اینکه قطعی شده و تاریخ آن مشخص شود، اطلاع رسانی می‌شود.

وی درباره شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران، با بیان اینکه این اجلاس در دهه اول شهریور امسال در تهران برگزار خواهد شد و ایران برای دوره سه ساله ریاست این سازمان را به عهده می‌گیرد، افزود: برای برگزاری نشست سران، اجلاس وزاری خارجه امری معمول است و این نشست در مصر تشکیل خواهد شد. کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با 118 عضو توانایی بسیار بالایی برای تاثیرگذاری در عرصه بین الملل و رسیدگی به بحران‌های موجود دارند. باید از ظرفیت همه کشورهایی که به دنبال استقلال و قطع وابستگی به قدرت‌ها هستند، استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با ذکر این نکته که دنیای امروز دچار مشکلات فراوانی شده، گفت: ریشه این مشکلات طراحی‌های اشتباه چند کشور در غرب است که تصور می‌کنند به تنهایی می‌توانند جهان را اداره و نسخه‌هایی برای جهان امروز بپیچند. متأسفانه بحران‌های جدی را ایجاد کردند و این بحران‌ها دامن خود آنها را بیشتر از همه گرفته است.

وی ادامه داد: امیدواریم با همکاری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد جریانی در سطح بین‌الملل به وجود بیاید تا در جهت برطرف کردن بی عدالتی‌ها، تبعیض‌ها و استانداردهای دوگانه تأثیرگذار باشد و احترام به حقوق ملت‌ها و برقراری نظام عادلانه را جایگزین نظام کنونی کند.

خبرنگار فارس به اخبار مطرح شده مبنی بر تلاش عربستان برای ایجاد اتحادیه‌ای از کشورهای عرب خلیج فارس در مقابل نگرانی از ایران اشاره کرد و نظر مهمان‌پرست را در این زمینه جویا شد و پرسید آیا شورای همکاری خلیج فارس کارایی خود را از دست داده که عربستان به دنبال ایجاد چنین اتحادیه‌ای می‌باشد؟ که وی گفت: در رابطه با اینکه وضعیت منطقه خاورمیانه به چه سمت خواهد رفت یا برخی از کشورها چه طراحی‌هایی برای آن دارند، تحولات جدی در منطقه در حال وقوع است. برخلاف تصورات و طراحی‌هایی که برخی کشورها به ویژه در غرب برای منطقه داشتند، این تحولات به سمت و سوی دیگری خواهد رفت که شاید خواسته‌ها و انتظارات آنها را برآورده نکند.

وی ادامه داد: با وقوع بیداری اسلامی در منطقه و حرکت مردم در کشورهای مختلف و روی کار آمدن دولت‌های مردمی، شاهد خاورمیانه جدیدی خواهیم بود. بزرگترین و برجسته‌ترین ویژگی این منطقه جدید مردمی بودن و اسلامی بودن آن است. طرح‌های مختلفی که اظهار می‌شود شاید اهدافی سیاسی باشد که بخواهد از پدید آمدن وضعیت جدید در منطقه جلوگیری کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماس افزود: بهترین راه این است که کشورها با وضعیت جدید خاورمیانه خود را همراه کنند و این واقعیت را بپذیرند که مردم در منطقه بیدار شده‌اند و به دنبال اندیشه‌های اسلامی و استقلال کشورهایشان هستند، از تسیلم بودن در برابر سیاست ‌های آمریکا، برخی از متحدان آمریکا و هم‌پیمانی با رژیم صهیونیستی بیزارند.

به گفته مهمان‌پرست اگر کشورها به دنبال اقتدار خود هستند این اقتدار از راه متوسل شدن به قدرت‌های خارجی و بازی‌های سیاسی به دست نخواهد آمد.

وی ادامه داد: اقتدار واقعی کشورها از طریق برخورداری از حمایت اکثریت مردم در کشورشان ایجاد خواهد شد. بهتر است به جای بحث‌های جدید سیاسی که هیچ کدام به وقوع نخواهد پیوست، به فکر برآورده کردن خواسته‌های ملت و خودداری از سیاست‌های اشتباه، دخالت در امور سایر کشورها و سرکوب مردم در شرایطی که خواسته‌های خود را مسالمت‌آمیز بیان می‌کنند، باشند.

خبرنگار فارس همچنین از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که آیا ملاقاتی بین باقری و اشمید معاونان جلیلی و اشتون صورت گرفته، که مهمان‌پرست در این باره گفت: اگر ملاقاتی بخواهد صورت گیرد، براساس چارچوبی است که توافق شده و کاملا طبیعی است که برای تعیین چارچوب‌های مذاکرات بعدی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: فکر نمی‌کنم خبری شدن یا نشدن آن اهمیتی داشته باشد مهم این است که توافق شد تا اجلاس بعدی این مذاکرات و گفت‌وگوها در سطح معاونان صورت گیرد و نتایج گفت‌و‌گوها به عنوان چارچوب و دستور کار برای اجلاس بعدی تعیین کننده باشد. باید بحث‌های اصلی را در نشست بغداد دنبال کنیم.

ادامه دارد...

انتهای پیام/ش

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول