اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عبدالباری عطوان با اشاره به بحران اخیر در مناسبات قاهره و ریاض:

مصر دوران مبارک بسر آمده است/ هزاران نفر پشت میله‌های زندان سعودی هستند

خبرگزاری فارس: عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر سرشناس جهان عرب با اشاره به بحران اخیر در مناسبات قاهره و ریاض که به بستن سفارت عربستان در قاهره انجامید، تاکید کرد که مسئولان سعودی هنوز درک نکرده اند که مصر تغییر کرده است و مصر کنونی دیگر همان مصر دوران رژیم دیکتاتوری مبارک نیست.

مصر دوران مبارک بسر آمده است/ هزاران نفر پشت میله‌های زندان سعودی هستند

به گزارش فارس، عبدالباری عطوان در سرمقاله امروز خود در روزنامه القدس العربی با عنوان " هشداری به عربستان، مصر تغییر کرده است" به بررسی بحران اخیر در روابط دو کشور پرداخت و نوشت: شدت بحران در روابط مصر و عربستان درپی بازداشت احمد الجیزاوی وکیل و فعال حقوق بشر در فرودگاه جده و متهم کردن او ابتدا به اهانت به شاه سعودی و سپس به داشتن قرص های حاوی مواد مخدر افزایش یافت.

وی افزود: دولت مصر هم اکنون تلاش زیادی را برای مهار این بحران درپی تصمیم غیرمنتظره شاه سعودی برای بستن سفارت و کنسولگریهای خود در شهرهای اسکندریه و سوئز انجام می دهد.

به نوشته عبدالباری عطوان، اما این بحران زائیده امروز نیست و بازداشت الجیزاوی قله کوه یخ در روابط دو کشور به شمار می رود و بخش اعظم آن نمایان نیست.

وی خاطرنشان کرد: روابط بین مصر و عربستان از زمان آغاز انقلاب مصر و موضع مخالف سعودیها درقبال آن و تلاش ریاض برای ریشه کن کردن این انقلاب و ابقای رژیم حسنی مبارک دیکتاتور پیشین مصر با همه راهها و اهرمهای ممکن رو به تیرگی نهاد و در راستای تلاش عربستان برای ریشه کن کردن انقلاب مصر می توان به تماس شاه سعودی با رئیس جمهوری آمریکا و درخواست از او برای وارد عمل شدن سریع به منظور جلوگیری از بروز تغییرات دموکراتیک در مصر اشاره کرد.

این نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب افزود: خشم سعودیها بعد از پیروزی اسلامگرایان با کسب بیش از 75 کرسی مجلس مردم مصر افزایش یافت زیرا حاکمان سعودی از اخوان المسلمون متنفر هستند و نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور کنونی عربستان آنها را اصل بلا و مصیبت در منطقه توصیف کرده است.

به نوشته عبدالباری عطوان، واکنش مسئولان سعودی درقبال خشم تظاهرکنندگان مصری مبالغه آمیز بود به نحوی که گویی آنها منتظر بهانه ای برای بستن سفارت و کنسولگریهای خود در مصر بودند و این درحالی است که سایر سفارتخانه های سعودی در کشورهای اسلامی و غیراسلامی نظیر انگلیس، آمریکا و ایران پیش از این شاهد تظاهرات شهروندان سعودی و عرب بود اما با این حال بسته نشد.

این نویسنده وتحلیلگر برجسته جهان عرب تاکید کرد: مشکل اساسی این است که مسئولان سعودی درک نمی کنند مصر تغییر کرده است و دیگر حسنی مبارک حاکم این کشور نیست و رژیم او دیگر بازنخواهد گشت و این وضعیت ایجاب می کند تا مسئولان سعودی خود را با این تغییر وفق دهند و با آن همزیستی داشته باشند.

وی تصریح کرد: بازداشت مصری ها یا سایر اعراب و انداختن آنها پشت میله های زندان بدون محاکمه دیگر در زمان انقلاب های عرب و عصر اطلاعات قابل قبول نیست.

وی گفت: الجیزاوی جرقه این بحران بود و درسایه نبود یک نظام قضایی عادلانه درعربستان سعودی نمی توان درباره پرونده وی قضاوتی کرد.

به نوشته عبدالباری عطوان، مسئولان سعودی نمی توانند درباره عادل بودن دستگاه قضایی خود دم بزنند زیرا اگر نگوییم هزاران نفر، دستکم صدها نفر از زندانیان سیاسی بدون محاکمه پشت میله های زندان هستند و همزمان نیز هزاران نفر دیگر بدون صدور هرگونه حکم قضایی علیه آنها ممنوع السفر شده اند و حتی اگر هم حکم قضایی علیه آنها صادره شده باشد و آنها مدت کامل مجازات خود را گذرانده باشند، پس چرا گذرنامه های آنها را پس نمی دهند؟

وی در این سرمقاله با اشاره به مواردی از نبود عدالت در دستگاه قضایی عربستان سعودی افزود: بحران الجیزاوی بین مردم مصر و عربستان نیست بلکه بین مردم مصر و نظام حاکمه در عربستان است و این پیامی برای همه نظام های حاکم دیگر عربی است که به شهروندان عرب اهانت می کنند زیرا دولت های آنها ضعیف یا فاسد هستند و آنطورکه باید از شهروندان خود دفاع نمی کنند.

این نویسنده و تحلیلگر عرب تاکید کرد: مصر تغییر کرده است و ملت های عرب نیز تغییر کرده اند و درباره آنچه قبل از وقوع انقلاب های عرب سکوت می شد، دیگر از این به بعد نخواهد شد.

وی با اشاره به اهانت روزنامه های سعودی به ملت مصر گفت: کشورهای عربی زیادی با سایر کشورها دچار اختلاف می شوند اما به دستکم به حداقل ادبیات و اخلاق پایبند هستند.

به نوشته عبدالباری عطوان، مردم مصر حق دارند که مقابل سفارت عربستان در قاهره تظاهرات کرده و اعتراض خود را بیان کنند.

وی همچنین با ابراز تاسف از نوع واکنش سفارت مصر در ریاض درقبال پرونده الجیزاوی گفت: برخلاف سفارتخانه های سایر کشورها شاهد بودیم که دیپلماتهای مصری در سفارت این کشور در ریاض به گونه ای با این پرونده برخورد کردند که گویی آنها وابسته به وزارت امور خارجه عربستان هستند.

وی تاکید کرد: همه سیستم های قضایی جهان عرب و خصوصا رژیم سعودی نیازمند اصلاحات ریشه ای است و هرکسی غیر از این را بگوید، حقیقت را نادیده گرفته است و این اصلاحات باید براساس اصل عدالت، برابری و احترام به حقوق انسان و تفکیک قوا باشد یعنی به عبارت دیگر، کسی فراتر از قانون نباشد.

عبدالباری عطوان گفت: عربستان سعودی نیاز است که بویژه در این زمان حساس نه تنها در سیستم قضایی خود بلکه در بسیاری از مسائل بازنگری کامل کند که بارزترین آن اصلاح روابط با مصر و سایر کشورهای عربی بدور از تشنج است.

وی در این سرمقاله افزود: عربستان، عراق را از دست داد و معلوم هم نیست که در سوریه کاری از پیش ببرد.

این نویسنده و تحلیلگر عرب درپایان نوشت: عربستان با بحران الجیزاوی با درایت و صبر برخورد نکرد و درحال حاضر آزاد کردن الجیزاوی بعد از این همه هیاهو یک مشکل است و بازداشت و شلاق زدن او مصیبتی بزرگتر و اگر دستگاه قضایی عادلانه ای در عربستان وجود داشت، به طور کامل وضعیت با اکنون فرق می کرد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول