اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مرکز فقهی ائمه اطهار

رویکرد فقهی و حقوقی مرگ مغزی در قم بررسی می‌شود

خبرگزاری فارس: رویکرد فقهی و حقوقی مرگ مغزی 13 اردیبهشت در همایشی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)‌ قم برگزار می‌شود و مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

رویکرد فقهی و حقوقی مرگ مغزی در قم بررسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم‌ مرگ مغزی یکی از انواع مرگ از روی ترحم محسوب می‌شود که در این راستا نظرات گوناگونی در زمینه‌های اخلاقی مطرح است.

این مباحث که بیشتر درباره خاتمه دادن به حیات انسانی مطرح می‌‌شود، مباحثى درباره ارزش‌ها است که برخی اعتقاد دارند حیات، حد‌‌‌‌ اعلای خوبی است و  خوبی‌ها با وجود حیات و زندگی معنا می‌یابند و بدون زندگی و حیات، هیچ ارزش یا خوبی وجود ندارد.

«اگر مبتلا به مرگ مغزی را انسان زنده بدانیم، چه زمانی خود انسان یا دیگری حق دارد به حیات خاتمه دهد؟» پاسخگویی به این پرسش و ده‌ها پرسش دیگر در این زمینه نیازمند تحقیق و تفحصی صحیح و عالمانه است.

بررسی این بحث در زمان کنونی در مباحثات حقوقی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، فلسفی و پزشکی جایگاه مهمی دارد، به گونه‌ای که سمینارهای متعددی در سطح بین‌المللی در این‌ زمینه برگزار شده است و موضع‌گیری‌های متفاوتی نسبت به آن وجود دارد.

برخی جوامع مخالفان این حق با استناد به اصول پدرسالاری حقوقی، اخلاق‌گرایی حقوقی و تقدس حیات آن را رد کرده‌اند و در مقابل موافقان به اصول فردیت و خودمختاری شخصی، پوچ‌گرایی، حفظ ارزش‌ها و هنجارهای جامعه، فایده‌گرایی و نبود ضرر مستقیم به جامعه و دیگران برای رسمیت بخشیدن به حق مرگ استدلال کرده‌اند.

در این زمینه پذیرش حق می‌تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد چون پذیرش مطلق چنین حقی برخلاف طبیعت انسانی و مخالف با تقدس حیات است که آثار زیان‌باری برای جوامع و نظم عمومی دارد.

هم‌اکنون هیچ کشوری این حق را به عنوان یک حق قانونی به طور مطلق به رسمیت نشناخته است و فقط برخی کشورها آن هم به صورت بسیار محدود چنین حقی را به برخی بیماران درمان‌ناپذیر و مبتلایان به مرگ مغزی اعطا کرده‌اند.

سمینارهای گوناگونی در این راستا برگزار شده است که بخشی از این مباحث مورد بررسی قرار گرفته و مقاله‌های فراوانی در این زمینه ارائه و به چاپ رسیده است تا بخشی از شبهات را در این زمینه برطرف کند.

مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) نیز در تلاش است که بیست و یکمین نشست تخصصی این مجموعه را به بررسی رویکرد فقهی و حقوقی مرگ مغزی بپردازد.

در این نشست فقهی حقوقی از حضور علمای برجسته‌ای از جمله آیت‌الله محمد عندلیب همدانی بهره گرفته می‌شود.

دیگر سخنوران نشست تخصصی مرگ مغزی با رویکرد فقهی و حقوقی دکتر محمود عباسی از اساتید و محققان حوزه علمیه و حجت‌الاسلام محمدمهدی کریمی‌نیا از پ‍ژوهشگران مرکز پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هستند.

این نشست تخصصی 13 اردیبهشت ماه سال جاری از ساعت 18 تا 20 با حضور فرهیختگان فقه و حقوق و دیگر علاقه‌مندان در سالن فقاهت مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ع10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول