اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امین اموال فرهنگی میراث فرهنگی استان یزد:

اموال منقول فرهنگی تاریخی یزد ساماندهی می‌شود

خبرگزاری فارس: امین اموال فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از ساماندهی اموال منقول فرهنگی تاریخی استان یزد خبر داد.

اموال منقول فرهنگی تاریخی یزد ساماندهی می‌شود

محمد الوندیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: اموال فرهنگی تاریخی یکی از مهم‌ترین گنجینه‌هایی هستند که به صورت امانت در اختیار ما قرار گرفته‌اند و از آنجا که این اموال بیانگر تاریخ، فرهنگ و هنر دوره‌های مختلف تاریخی است، بررسی و مطالعه آنها در شناخت و بازسازی جوامع در زمینه‌های مختلف نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور ثبت و ضبط و مستندنگاری و سامان بخشیدن اطلاعات اموال تاریخی و فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

الوندیان افزود: تعداد اموال منقول میراث فرهنگی استان یزد تا پایان سال گذشته، 15 هزار قلم بوده است که طی سه سال 88، 89 و 90 کار ساماندهی اموال منقول تاریخی فرهنگی برای 12 هزار اثر از اموال منقول در دو بخش اطلاعاتی و کالبدی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: تهیه شناسنامه اطلاعاتی عمومی و آسیب‌شناسی و مرمتی برای تمامی 12 هزار اثر انجام شده که این اقدامات شامل تکمیل شناسنامه و تحویل به صورت گالینگور و صحافی شده و ایجاد بایگانی علمی و تهیه عکس از شیء مربوطه و ایجاد بایگانی عکس است.

امین اموال فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با توجه به عملیات ساماندهی کالبدی اشیاء افزود: این عملیات نیز در سه مرحله شامل تفکیک و طبقه‌بندی اموال فرهنگی تاریخی از نقطه نظر علمی، الصاق برچسب و شماره‌گذاری اموال بر روی اشیای فرهنگی، تاریخی و هنری و تهیه پوشش‌های مناسب برای اشیاء براساس نوع و جنس آنهاست.

وی با اشاره به دسته‌بندی اموال فرهنگی تاریخی از نظر علمی عنوان کرد: در این بخش سه مرحله شامل تفکیک اموال فرهنگی تاریخی هنری موزه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، هنرهای سنتی و معاصر، تفکیک اشیای کپی یا تقلبی از اصل، مطالعاتی، انباری غیرفرهنگی و تفکیک اموال فرهنگی تاریخی هنری بر مبنای جنس اشیاء شامل نسخ خطی و آثار خوشنویسی، آثار فلزی، سکه، سفال و کاشی، نقاشی، عکس‌های قدیمی، فرش، گلیم، زیلو، آثار چوبی، آثار سنگی و منسوجات انجام شده است.

الوندیان خاطرنشان کرد: تلاش‌های عمده‌ای برای ساماندهی اموال یاد شده انجام گرفته، اما با توجه به پراکندگی موضوع و عدم انسجام در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، نتیجه مطلوب و مورد دلخواه حاصل نشده بود به همین دلیل برای نخستین بار در سطح کشور شبکه جامع ره‌گیری اموال فرهنگی تاریخی کشور به نام نرم‌افزار جام در سال 89 راه‌اندازی شد.

وی در مورد هزینه‌های این طرح نیز عنوان کرد: هزینه‌های انجام گرفته در قالب ساماندهی اطلاعاتی اموال منقول فرهنگی تاریخی در سال 88 بالغ بر 150 میلیون ریال، در سال 89 بالغ بر 400 میلیون ریال و در سال 90 بالغ بر 220 میلیون ریال بوده است.

الوندیان خاطرنشان کرد: هم‌چنین هزینه‌های ورود اطلاعات به نرم‌افزار جام 180 میلیون ریال است.

وی یادآور شد: هم‌چنین فضای مناسبی برای تهیه مخزن امن در نظر گرفته شده است که تاکنون مراحل تهیه طرح و تأیید از سوی اداره‌کل موزه‌ها صورت گرفته و در فاز اول با اعتباری بالغ بر 300 میلیون ریال آغاز به کار کرده است.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول