اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

آفات قرنطینه‌ای در استان آذربایجان‌شرقی ردیابی می‌شوند

خبرگزاری فارس: مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از ردیابی مزارع و باغات استان در برابر آفات قرنطینه در سال‌جاری خبر داد.

آفات قرنطینه‌ای در استان آذربایجان‌شرقی ردیابی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمود کیا صبح امروز در حاشیه نشست در جلسه کمیته بیمه محصولات کشاورزی استان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ردیابی آفات شامل پروانه مینوز گوجه فرنگی، مگس میوه مدیترانه و نماتد سیب‌زمینی است.

وی هدف از ردیابی این آفات را آگاهی از ورود احتمالی آنها به استان عنوان کرد و افزود: در صورت مشاهده نخستین آلودگی، مورد ریشه‌کنی قرار می‌گیرد.

کیا با اشاره به اینکه مینوز گوجه فرنگی، آفتی است که در دو سال گذشته وارد کشور شده و در تعدادی از استان‌های غربی و جنوبی کشور شایع شده است، ادامه داد: این آفت برگ ساقه و میوه محصول را از بین می‌برد و در اکثر موارد تا 100 درصد به محصول آسیب می‌رساند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در خصوص راه‌های انتشار و انتقال آفت مینوز بیان داشت: انتقال آفت همراه با نشاء و میوه گوجه فرنگی از عمده‌ترین راه‌های انتقال این آفت محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به روش‌های ردیابی در مناطق آلوده برای تشخیص ظهور آفت گفت: ردیابی به دو صورت ردیابی مشاهده‌ای میوه‌ها و برگ‌های گیاه میزبان و مشاهده آثار مینوز بر روی برگ‌ها و خروج توده‌های فضولات لاروی بر روی میوه‌ها و ردیابی فرمونی از تله‌های دلتا، جکسون و تشتک‌های آبی همراه با فرمون جهت ردیابی استفاده می‌شود که تعداد فرمون مورد استفاده جهت ردیابی در مزارع و گلخانه‌ها یک عدد در هر هکتار است.

کیا به روش‌های کنترل این آفت اشاره کرد و افزود: اقدامات زراعی و پیشگیرانه بر علیه آفت از طریق بازدید میوه‌های گوجه فرنگی در سطح میادین میوه و تره بار، معدوم کردن و سوزاندن بقایای گیاهی و علف‌های هرز، بیل زدن کف مزارع و گلخانه‌ها، استفاده از توری مناسب و درب دو لایه جهت جلوگیری از ورود حشرات کامل به داخل گلخانه، جلوگیری از هرگونه نقل و انتقال اندام گیاهی آلوده از خارج به داخل گلخانه، انتقال نشاء به گلخانه پس از بررسی کامل و اطمینان از عدم آلودگی به تخم، لارو، شفیره و حشرات کامل آفت، ردیابی آفت پس از ورود نشاء به گلخانه و مزارع از مهم‌ترین اقدامات پیشگیری از آلودگی به آفت هستند.

وی مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیک بر علیه آفت و استفاده از روش شکار انبوه از طریق نصب تله‌های فرمونی، تله‌های نوری، حذف میزبان‌های ثانویه در مزارع و گلخانه‌های گوجه فرنگی، امحا و سوزاندن بقایای آلوده از راه‌های مبارزه با آفت عنوان کرد، افزود: در حال حاضر تجهیزات و مواد مورد نیاز ردیابی این آفت در بین شهرستان‌های استان توزیع شده که بر اساس دستورالعمل‌های فنی ردیابی اقدام به پایش مناطق زیرپوشش خود کنند.

کیا در مورد مگس میوه مدیترانه‌ای نیز اظهار کرد: این آفت نیز به نام‌های مگس میوه و یا مگس مرکبات گفته می‌شود که یکی از آفات مهم و خطرناک میوه بوده که مبدأ اصلی این آفت، آفریقا است.

وی با بیان اینکه از نظر اهمیت اقتصادی، این مگس آفت مهم حدود یک هزار گونه محصول کشاورزی است ادامه داد: در بین این میوه‌ها، بیش از همه به هلو، زردآلو، گلابی، گوجه، سیب، آلو، توت، به، انگور، خرمالو، انار، انجیر، مرکبات و بعضی از انواع گیاهان زراعی یک ساله حمله می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در سال‌های اخیر این آفت، در برخی استان‌های کشور منتشر شده است، ادامه داد: میوه‌های آلوده به آفت، به آسانی بین استان‌های کشور جابه‌جا می‌شود و باعث انتشار آفت می‌شود.

وی با بیان اینکه در صورت بروز آلودگی آفت در منطقه، علاوه بر خسارت مستقیم، صادرات محصولات نیز با محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو می‌شود، ادامه داد: تغییر رنگ در محل تخم‌ریزی مگس بر روی میوه، پوسیدگی میوه در اثر تغذیه لارو آفت، ریزش شدید و نابجای میوه را می‌توان از علائم خسارت این آفت عنوان کرد.

کیا بر شناسایی باغات آفت‌زده از طریق نصب تله‌های جلب‌کننده یا تله‌های زرد چسبنده یا مشاهده خسارت آفت روی میوه با ثبت مشخصات کامل باغ یا باغ سرا و تعداد درختان موجود تاکید کرد.

وی ادامه داد: جمع‌آوری و معدوم کردن میوه‌های آفت‌زده و مشکوک با غرقاب کردن در ظروف بشکه‌ای حاوی آب و مشتقات نفتی، مدفون کردن میوه‌ها در عمق بیش از 50 سانتی‌متری خاک و در صورت امکان سوزاندن میوه‌های آفت‌زده و محلول پاشی تنه و سرشاخه‌های اصلی درخت خصوصاً قسمت‌های آفتاب‌گیر درخت با پروتئین هیدرولیزات دو تا سه درصد + 2 در هزار سم مالاتیون از روش‌های کنترل این آفت است که باید توسط باغداران لحاظ شود.

انتهای پیام/ح10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول