اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بدون در نظر گرفتن مطالعات پایه‌ای

فعالیت‌های عمرانی تهدید بزرگی برای حفظ آثار باستانی است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی گفت: فعالیت‌های عمرانی که بدون در نظر گرفتن مطالعات پایه‌ای انجام می‌شود تهدید بزرگی برای حفظ آثار باستانی و حفاظت از محیط زیست هستند.

فعالیت‌های عمرانی تهدید بزرگی برای حفظ آثار باستانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علیرضا شاه محمدپور صبح امروز در حاشیه بازدید از بازار سرپوشیده تبریز به ثبت جهانی بازار تبریز اشاره کرد و افزود: ثبت جهانی بازار تبریز بهانه‌ای بود که ارزش‌هایی را که مردم به صورت ناخودآگاه در ذهن داشتند روی کاغذ بیاید و اکنون خود مردم و بازاری‌ها می‌توانند با تلاش و مشارکت بازار را زنده نگه داشته و مدام آن را ارتقا دهند.

مدیر گروه بناهای تاریخی پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی با اشاره به آسیب‌هایی که بناها و آثار تاریخی را تهدید می‌کند، گفت: آسیب‌ها گاه به دلیل عدم آگاهی و یا تضاد با منافع اشخاص وارد می‌شود که باید با توجه به آیین‌نامه‌ها و قوانین این اعمال کنترل شود.

وی تاکید کرد: بدیهی است  فعالیت‌هایی که به صورت کالبدی به بناهای تاریخی آسیب می‌رساند، توسط سازمان میراث فرهنگی استان محدود می‌شوند.

شاه محمدپور همچنین فعالیت‌های عمرانی را یکی دیگر از تهدیدات بزرگ برای آثار تاریخی عنوان کرد و افزود: برخی اوقات فعالیت‌های عمرانی که بدون در نظر گرفتن مطالعات پایه‌ای انجام می‌شود تهدید بزرگی برای حفظ آثار باستانی و حفاظت از محیط زیست هستند که مطالعات پایه‌ای با در نظر گرفتن تمام جوانب ضروری است سرعت بگیرد تا با حفظ منافع ملی مانعی هم برای فعالیت‌های عمرانی و پیشرفت وجود نداشته باشد.

وی همچنین به حفاری‌های باستان‌شناسی در استان آذربایجان‌شرقی اشاره کرد و تاکید کرد: حفاری‌های باستان‌شناسی در این استان هدفمند و بر اساس تکنولوژی روز انجام می‌شود.

شاه محمدپور در تشریح نحوه بازسازی آثار تاریخی و حفاری‌های باستان‌شناسی استان گفت: خوشبختانه بازسازی و مرمت آثار تاریخی در استان با مرور سایت‌های گذشته انجام می‌شود و اطلاعات بازخوانی شده و مستندسازی‌ها بر اساس واقعیات روز هستند.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول