اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تکاپوی شورای عالی نظامی برای کاهش شدت بحران در روابط ریاض‌-‌قاهره

خبرگزاری فارس: به دنبال اقدام رژیم سعودی در بستن سفارت و کنسولگری‌های این کشور در مصر، رئیس شورای عالی نظامی حاکم بر مصر برای آرام کردن بحران پیش آمده با سران سعودی تلفنی گفت‌وگو کرد.

تکاپوی شورای عالی نظامی برای کاهش شدت بحران در روابط ریاض‌-‌قاهره

 به گزارش فارس به نقل از الجزیره، محمد حسین طنطاوی روز گذشته برای آرام کردن بحران به وجود آمده بین دو کشور عربستان و مصر و اقدام ریاض در بستن سفارتخانه‌اش در قاهره و کنسولگری‌هایش در سوئز و اسکندریه با سران سعودی تلفنی گفت‌وگو کرد.

این درحالی است که "محمد کامل عمرو"، وزیر خارجه مصر نیز از اقدام کشور عربستان سعودی در فراخواندن سفیر خود و بستن سفارتخانه و کنسولگری‌هایش در سوئز و اسکندریه ابراز تاسف کرد.

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر نیز گزارش داد که رئیس شورای عالی نظامی مصر روز گذشته ضمن تماس با مقامات مسئول سعودی تلاش کرد، با کاستن از خشم و غضب آنها مانع اقدامات بعدی آنان و گسترش و تعمیق بحران پیش آمده میان دو کشور شود.

این درحالی است که وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای با محکوم کردن حوادث سفارت کشور عربستان آنها را اقدامی شخصی و فردی خواند که هیچ‌گاه بیانگر موضع رسمی مصر نیست و تاکید کرد که مردم و دولت مصر همواره قدردان اقدامات دوستانه و بشر دوستانه عربستان در مصر هستند.

اما "محمد ادریس"، رئیس کمیسیون امور عربی پارلمان الشعب مصر با اشاره به روابط عمیق ریاض‌-‌قاهره گفت که عربستان سعودی در بستن سفارتخانه و کنسولگری‌های خود علجه بخرج داده است.

روز گذشته صدها مصری معترض با تظاهرات و تحصن در برابر سفارت عربستان در قاهره و کنسولگری‌های این کشور در شهرهای سوئز و اسکندریه خواستار آزادی "احمد الجیزاوی"، وکیل مصری شده بودند که در بازداشت رژیم سعودی بسر می‌برد.

جیزاوی که برای ادی مناسک حج عمره به عربستان رفته بود توسط مقامات امنیتی این کشور بازداشت شد.

مردم مصر معتقدند عربستان از انقلاب معکوس علیه انقلاب مردمی مصر که در 25 ژانویه مجبور به سرنگونی رژیم مبارک شد، حمایت مالی می‌کند.

چندین هزار نفر از مردم خشمگین مصر در سپتامبر سال 2011 میلادی با برگزاری تظاهرات جلوی سفارت عربستان اعتراض خود را به این رویه رژیم سعودی اعلام کرده بودند.

مردم مصر همچنین در جریان تظاهرات گسترده خود برای پیگیری اهداف انقلاب از سیاست‌های مداخله‌جویانه آل‌سعود در امور کشورشان انتقاد کرده بودند و حتی درخواست‌هایی برای اخراج سفیر سعودی مطرح شده بود.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول