اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد

تغییرات چشمگیر در قانون انتخابات افغانستان/انتخابات پیش‌ از موعد در قانون پیش‌بینی نشده است

خبرگزاری فارس: به دنبال انتقادات مخالفان سیاسی دولت افغانستان و نهادهای مستقل انتخاباتی، کمسیون مستقل انتخابات افغانستان از ایجاد تغییرات چشمگیر در قانون انتخابات این کشور خبر داد.

تغییرات چشمگیر در قانون انتخابات افغانستان/انتخابات پیش‌ از موعد در قانون پیش‌بینی نشده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، "فضل احمد معنوی"، رئیس کمسیون مستقل انتخابات افغانستان، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: بیش از 50 درصد تغییرات در قانون انتخابات افغانستان صورت گرفته است.

معنوی اظهار داشت: این کمیسیون پیش‌نویس تغییرات در قانون انتخابات را در اختیار احزاب سیاسی و نهاد‌های مستقل قرار داده است، تا نظریات و نگرانی‌های آنان نیز در نظر گرفته شود.

معنوی مشخص کردن صلاحیت‌های کاری کمسیون مستقل انتخابات، تغییر در سیستم انتخابات، تعدیل در شیوه کار کمسیون‌های سمع شکایات و رسانه‌ها و تعیین مجازات برای متخلفان را از عمده ترین تغییرات در این قانون بر شمرد.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان خاطر نشان کرد: ابهام در برخی موضوعات قانون قبلی انتخابات افغانستان، سبب بروز مشکلاتی در انتخابات گذشته این کشور شد که با ایجاد تغییرات جدید، انتظار می‌رود این مشکلات در انتخابات آینده این کشور تکرار نشود.

معنوى همچنان گفت: پیش‌نویس جدید قانون انتخابات افغانستان تکمیل شده و جهت تکمیل روند قانونی آن در آینده نزدیک به وزارت دادگستری(عدلیه) فرستاده خواهد شد.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در موعد معین آن

معنوی اظهار داشت: علاوه بر تغییرات در قانون انتخابات افغانستان و ارائه طرح پنج ساله براى انتخابات آینده، این کمیسیون بر برگزاری انتخابات ریاست جمهورى در موعد مقرر تأکید می‌کند.

وی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در وقت معین آن یکی از اهداف اصلی این کمیسیون در پنج سال آینده اعلام کرد و افزود: برگزاری احتمالی قبل از وقت انتخابات ریاست جمهوری در قانون پیش بینی نشده است.

چندی پیش حامد کرزی از برگزاری احتمالی انتخابات ریاست جمهوری قبل از سال 2014 سخن گفت و اظهار داشت که در این مورد مشورت و ارزیابی جریان دارد.

این اظهارات کرزی، واکنش‌های متفاوت جریان‌های سیاسی و حقوقی این کشور را به همراه داشت.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با بیان این که برگزاری زود هنگام انتخابات ریاست جمهورى تاکنون به صورت رسمی با این کمیسیون مطرح نشده است گفت: اول باید راه‌های قانونی برگزاری زودهنگام انتخابات را جستجو شود.

دوره دوم ریاست جمهورى حامد کرزى، در سال 201 میلادى به پایان می‌رسد و بر اساس قانون اساسى افغانستان، یک شخص فقط   2 بار می‌تواند از طریق انتخابات براى دوره‌هاى پنجساله انتخاب شود و حق انتخاب براى دوره سوم را ندارد.

کاهش در هزینه کمیسیون مستقل انتخابات با کاهش کارمندان خارجی

معنوی از کاهش کارمندان خارجی این کمیسیون به منظور کاهش در مصارف این کمیسیون خبر داد و افزود: قرار است کارمندان خارجی این کمیسیون در سال‌های آینده از541 تن به 24 تن کاهش یابد.

وی تصریح کرد: در بدل حقوق که به یک کارمند خارجی داده می‌شود، می توان 20 کارمند داخلی را استخدام کرد؛ زیرا ظرفیت‌ در خود افغان‌ها وجود دارد که جایگزین کارمندان خارجی این کمیسیون شود.

کمسیون مستقل انتخابات افغانستان روز گذشته یک نشست مشورتی را به منظور جمع آوری نظریات جریان‌های سیاسی و حقوقی با اشتراک شماری از اعضای پارلمان، احزاب سیاسی و نهاد‌های مستقل انتخابات برگزار کرده بود.

انتخابات گذشته ریاست جمهوری افغانستان، به علت آنچه تقلب در انتخابات گفته می‌شد، با مشکلات زیادی همراه بود و اکنون تلاش‌ها برای جلوگیری از تکرار چنین مشکلات‌ها جریان دارد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول