اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

عضو پارلمان افغانستان:

عوامل داخلی و خارجی تلاش می‌کنند تا جهاد افغانستان را بدنام کنند

خبرگزاری فارس: در همایش تجلیل از سالروز پیروزی مجاهدان در کابل، عضو پارلمان افغانستان با تجلیل از جان‌فشانی مجاهدان افغان، از تلاش‌هایی برای بدنام کردن جهاد افغانستان خبر داد.

عوامل داخلی و خارجی تلاش می‌کنند تا جهاد افغانستان را بدنام کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، در این مراسم که از سوی کیمسیون فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان در مدرسه "الزهرا" کابل برگزار شده بود، شماری از علمای شیعه و سنی افغانستان، اعضای پارلمان، شماری از شخصیت‌های علمی و سیاسی و صدها تن از شهروندان کابل حضور داشتند.

شماری از سخنرانان، ایمان به خدا، قوت دینی و مشارکت مردم را از عوامل اصلی پیروزی جهاد افغانستان عنوان کردند و انحصار طلبی داخلی را در کنار دست‌اندازی‌های خارجی و همچنین توطئه دشمنان را از دلایل اصلی ناکامی مجاهدان عنوان کردند.

• تجلیل از هشت اردیبهشت تجلیل از فداکاری و ارزش‌های دینی و ملی مردم افغانستان

همچنان سخنرانان تجلیل از هشت اردبیهشت را تجلیل از فداکاری و ارزش‌های دینی و ملی مردم افغانستان بیان داشتند و جهاد را برخاسته از اعتقاد و باور دینی مردم دانستند.

سخنرانان تأکید کردند که مردم افغانستان با تصریح بر اصل اخوت دینی، از ارزش‌هایی که توسط نظام دست‌نشانده کمونیستی مورد حمله قرار گرفته بود، دفاع کردند.

"سید حسین رضوانی بامیانی" رئیس کمیسیون فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان در آغاز این همایش اظهار داشت که دولت افغانستان به گونه شایسته از روز پیروزی جهاد مردم افغانستان تجلیل نمی‌کند، زیرا نگران ناامنی است.

وی در ادامه گفت: این خود نشان از توطئه بزرگی است که دولت نتواند از هشت اردبیهشت تجلیل کند.

• بهره‌گیری از اخوت اسلامی یکی از عوامل آغاز جهاد

"محمد اکبری" عضو پارلمان افغانستان و از رهبران جهادی گفت: بهره‌گیری از برکات اخوت اسلامی که در گذشته مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته بود، اما وقتی که خود را در برابر یک خطر جدی استقلال، دین، شرف و عزت احساس کردیم، دست به دست هم دادیم.

وی حفظ هویت اسلامی و استقلال سیاسی را به عنوان 2 اصل اساسی مورد خواست مردم مجاهد افغانستان بیان داشت و تأکید کرد که این 2 اصل همچنان در محور ارزش‌های ملی و دینی مردم قرار دارند.

اکبری در ادامه گفت: کشورهای خارجی باید بدانند که اگر این 2 اصل مورد حمله قرار گیرند، مردم افغانستان همچنان آماده جهاد هستند.

اکبری از کمک‌های غرب به جهاد افغانستان نیز انتقاد کرد و گفت: ای کاش غرب به کمک مردم افغانستان نمی‌آمد تا امروز نمی گفتند که در جهاد افغانستان شریک هستند.

این عضو پارلمان افغانستان تصریح کرد که غرب نه برای کمک به مجاهدان افغانستان؛ بلکه برای درهم کوبیدن رقیب خود یعنی اتحاد شوروی پیشین مردم افغانستان را کمک کرد.

"قاری ضیاالدین"، معاون شورای اخوت اسلامی افغانستان نیز عنوان کرد: اسلامی ساختن افغانستان و جاری کردن قانون خداوند باعث تشویق مسلمانان شد تا در برابر گروه‌های ملحد مقاومت کنند و جهاد را آغاز کنند.

وی افزود: مسلمانان با عشق به شهادت و ایستادن در برابر کفار توانستند شوروی پیشین را از افغانستان بیرون کنند و دولت کمونیستی را سرنگون سازند.

• جهاد افغانستان سبب تحول در معادلات جهانی شد

سخنرانان ضمن بیان دست‌آوردهای جهاد مقدس مردم افغانستان، تأکید کردند که جهاد نه تنها حکومت کمونیستی در افغانستان را سرنگون کرد، بلکه سبب تحول در معادلات جهانی شد.

"یوسف واعظی شهرستانی"، مشاور رئیس جمهور افغانستان در این همایش گفت: جهاد افغانستان بود که "دیوار برلین" را شکست و آسیای‌ مرکزی و شرق‌اروپا را آزاد کرد و این جهاد افغانستان بود که کمونیسم را در زباله‌دان تاریخ انداخت.

• دلایل عدم تشکیل دولت‌ اسلامی پس از پیروزی جهاد

تعدادی از سخنرانان انحصارطلبی و خودخواهی‌های داخلی در کنار دست‌اندازی‌های خارجی و نیز سنگ‌اندازی‌های بقایای رژیم کمونیستی پیشین را از دلایل عدم تشکیل دولت اسلامی پس از جهاد بیان کردند.

"سید حسین عالمی بلخی" عضو پارلمان افغانستان اظهار داشت: پس از پیروزی منیت به جای حاکمیت دینی بر رهبران جهادی حاکم شد و خودمحوری به جای ارزش‌های دینی و خدامحوری قرار گرفت.

این عضو پارلمان افغانستان تصریح کرد که رهبران مجاهدان با آرمان‌گرایی قدم ‌گذاشته بودند، در حالی که سیاست با واقعیت‌ها نتیجه می‌دهد.

وی افزود: پس از پیروزی مجاهدین هیچ دولتی پیدا نشد تا از آنان حمایت کند.

• جوانان افغانستان باید ماهیت جهاد را در نظر گیرند

سخنران همچنان به تلاش‌هایی که در راستای بدنام ساختن جهاد صورت می‌گیرد، به جوانان توصیه کردند که فریب عوامل داخلی و بیرونی را نخورند.

حجت‌الاسلام "قربان‌علی عرفانی" معاون شورای علمای شیعه افغانستان اظهار داشت: جوانان باید ماهیت جهاد افغانستان را در نظر بگیرند در حال حاضر عوامل داخلی و خارجی کار می‌کنند تا جهاد را بدنام کنند؛ اما جوانان نباید فریب آنان را بخورند.

وی افزود: جهاد یک افتخار و یک تاریخ است و مردمی که تاریخ ندارند، ارزش ندارد و اگر شما می‌خواهید در افغانستان تاریخ مثبتی داشته باشید، باید ارزش جهاد را بدانید.

این عضو پارلمان افغانستان تصریح کرد: اشتباهاتی در دوران جهاد و پس از پیروزی به وجود آمد اما جهاد قداست خود را حفظ کرده است.

• نظام کنونی و قانون اساسی دستاورد جهاد افغانستان است

حجت‌الاسلام "محمد فیاض ارزگانی"، عضو شورای علمای شیعه افغانستان خطاب به مردم گفت: باید حضور خود را حفظ کنید و مردم باید نقش خود را درک کنند.

وی تصریح کرد: مردم افغانستان باید به توان‌مندی خود اذعان داشته باشند و بدانند که می‌توانند در ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض بایستند و عدالت را برپا کنند.

همچنان وی نظام کنونی افغانستان را از برکت جهاد دانست و تصریح کرد: قانون اساسی که در آن حقوق همه مردم تضمین شده از دستاورد دیگر این جهاد است.

هشت اردیبهشت سالروز پیروزی مجاهدان افغانستان علیه دولت کمونیستی وقت است که همه ساله در این روز مراسم یادبودی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول