اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

نگرانی سازمان "پیمان امنیت جمعی" از تشدید اقدامات تروریستی در افغانستان

خبرگزاری فارس: در نشست دبیران شورای امنیت کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی در قزاقستان با ابراز نگرانی از تهدیدات امنیتی گروه‌های تروریستی موجود در افغانستان، بر ضرورت مقابله با این چالش‌ها تأکید شد.

نگرانی سازمان "پیمان امنیت جمعی" از تشدید اقدامات تروریستی در افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، نشست دبیران شورای امنیت اعضای پیمان امنیت جمعی روز گذشته در شهر "آستانه" قزاقستان به کار خود پایان داد.

در بیانیه پایانی این نشست آمده‌است که سازمان‌های بین‌المللی تروریستی توانسته‌اند در سرزمین‌های خارج از کنترل دولت افغانستان اردوگاه‌های آموزشی تروریستی با هدف تهدید و سرنگونی رژیم‌های سیاسی موجود در منطقه، ایجاد کنند.

بنابر این اطلاعیه سازمان پیمان امنیت جمعی با توجه به فعالیت‌های رو به گسترش گروه‌های افراطی، تدوین برنامه‌ها و اقدامات مشترک برای مقابله با این گروه‌ها را ضروری می‌داند.

در بیانیه نهایی این نشست آمده است که فعالیت این گروه‌ها در کشورهای منطقه بیش از گذشته مشاهده شده است که این امر تهدید جدی برای ثبات و امنیت منطقه است.

به اعتقاد مقامات امنیتی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی عدم توجه کافی به واردات مواد اولیه به افغانستان باعث شده است تا تولید مواد مخدر در مقیاس گسترده در این کشور صورت پذیرد که در حال حاضر زمینه اصلی تأمین منابع مالی برای سازمان‌های تروریستی و افراطی در منطقه است.

بنا به گفته منابع رسمی اقدامات مشترک در جهت مقابله با چالش‌ها و تهدیدات ناشی از این امر برای جامعه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی از موضوعات اصلی جلسه کمیته دبیران شورای امنیت این کشورها در آستانه بود.

"نیکولای باردیوژا " دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی در پایان این نشست به خبرنگاران گفت: همزمان با بررسی راهکارهای مقابله با چالش‌ها و تهدیدها، تدابیری نیز در زمینه کاهش تأثیر تحولات خارجی در وضعیت کشورهای تحت پوشش این سازمان در دستور کار این نشست قرار گرفت.

وی تصریح کرد: دبیران شورای امنیت کشورهای عضو این سازمان به دنبال اعلام ارمنستان در مورد آمادگی این کشور برای برگزاری تمرین مشترک "همکاری-2012" در خاک این کشور، میزان مشارکت و سطح آمادگی کشورهای عضو بدین منظور را تدوین کردند.

دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی در ادامه افزود: این تمرینات در پایگاه آموزشی موسوم به "باگرامیان" مربوط به وزارت دفاع ارمنستان برگزار  خواهد شد و در آن عملکردهایی در جهت رفع مشکلات مربوط به تحویل کمک‌های بشردوستانه برای مردم آسیب‌دیده از جنگ تمرین می‌شود.

به گفته باردیوژا تمرینات آتی با مشارکت واحدهای نظامی  واکنش سریع نیروهای مسلح کشورهای عضو  در تاریخ 3-8 سپتامبر (مطابق با 13-18 شهریور) در یکی از پایگاه‌های آموزش نظامی در خاک ارمنستان برگزار می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: در ضمن این نشست تصمیم کمیته دبیران شورای امنیت برای انجام تدابیری به منظور مشاورت با نمایندگان کشورهای عضو در امور سیاست خارجی، امنیت و دفاع در سال 2012  و نیمه اول سال 2013 نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این مقام سازمان پیمان امنیت جمعی بررسی پیش‌نویس دستور کار جلسه گرامیداشت بیستمین سالگرد امضای پیمان امنیت جمعی و دهمین سال تأسیس این سازمان و اتخاذ تصمیمات لازم در این مورد را از دیگر محور‌های این نشست عنوان کرد.

"مارات تاژین" دبیر شورای امنیت قزاقستان و مجری این جلسه نیز تصمیم در زمینه ایجاد یک پایگاه آموزشی مشترک برای نیروهای واکنش سریع این سازمان را از دیگر نتایج این نشست اعلام کرد.

وی همچنین گفت: سند مقدماتی برای تأسیس پایگاه آموزشی واحدهای نیروهای ویژه و نیروهای جمعی واکنش سریع سازمان پیمان امنیت جمعی نیز در این جلسه تدوین شد که با ایجاد چنین مرکزی امکان بیشتری برای تمرین مشترک نیروی واکنش سریع و واحدهای دیگر وزارتخانه‌ها و نهادهای امنیتی و نظامی کشورهای عضو فراهم می‌شود.

این مقام امنیتی قزاق تصریح کرد: در برنامه آموزش و تمرین نیروهای عضو این سازمان، تدابیری برای تکمیل آمادگی نیروها در اجرای عملیات خلع سلاح و حذف گروه‌های غیرقانونی مسلح، سرکوب تروریست‌ها، اقدامات ضدشورش، سرکوب و حذف گروه‌های سازمان‌یافته جنایی و تدابیر دیگری در زمینه حفظ و تأمین ثبات و امنیت در این کشورها پیش‌بینی شده است.

تاژین همچنین تقویت مبارزه با قاچاق مواد مخدر، اقدامات لازم به منظور حذف، دفع، حمل و نقل و انهدام مواد منفجره و از بین بردن عوارض طبیعی مصنوعات دست بشر را از محورهای دیگر برنامه آموزش و تمرینات مشترک عنوان کرد.

 

بنا به گزارش منابع رسمی، شرکت‌کنندگان این جلسه در دیداری دست‌جمعی با "نورسلطان نظربایف" رئیس جمهوری قزاقستان که ریاست دوره‌ای سازمان پیمان امنیت جمعی را برعهده دارد در خصوص برخی از مسائل مورد توجه این سازمان تبادل نظر کردند.

سازمان پیمان امنیت جمعی که در حال حاضر ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان عضو آن هستند در تاریخ 15 مه سال 1992 به دنبال امضای پیمانی از سوی سران این کشورها در "تاشکند" تأسیس شد.

این در حالی بود که پس از ده سال در ماه می سال 2002 شورای امنیت جمعی در نشستی در مسکو با تصویب سندی پیمان امنیت جمعی را به یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای تبدیل کرد.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول