اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحلیل روزنامه ترکیه‌ای از سفر بارزانی به آنکارا

خبرگزاری فارس: یکی از روزنامه نگاران ترکیه در تحلیل سفر اخیر رهبر کردهای شمال عراق به ترکیه نوشت که در صورت عدم حل منازعات داخلی عراق وی قصد دارد استقلال کردستان عراق را از دولت مرکزی بغداد اعلام کند.

تحلیل روزنامه ترکیه‌ای از سفر بارزانی به آنکارا

به گزارش دفتر خبرگزاری فارس در ترکیه، در پی سفر اخیر مسعود بارزانی یکی از رهبران کردهای شمال عراق به ترکیه و دیدار و گفتگو با مقامات ارشد آنکارا، رسانه‌های ترکیه به تحلیل سفر وی و نتایج آن پرداختند.

پیش از این در رسانه‌های ترکیه آمده بود که بارزانی در دیدار و گفتگو با عبدالله گل رئیس جمهور، اردوغان نخست وزیر و داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به موضوعاتی از قبیل اوضاع سیاسی عراق، مسئله سوریه و بحث خلع سلاح گروه تروریستی پ ک ک پرداخته است.

در حالی که انجام سفر بارزانی به ترکیه متعاقب سفر اخیر وی به آمریکا از نظرها پنهان نماند، در اعلام نتایج این سفر گفته شد که بارزانی قصد دارد در نشست کردها در شهر اربیل در ماه ژوئن آتی از پ‌ک‌ک درخواست کند که سلاح بر زمین گذاشته و راهکارهای سیاسی را ترجیح دهد و هم بارزانی و هم اردوغان در مورد بحران سوریه و هم حل معضل پ‌ک‌ک اتفاق نظر دارند.

این در حالی است که برخی کارشناسان و تحلیلگران ترکیه معتقدند که مسئله اصلی مورد نظر بارزانی در دیدار وی با اردوغان نخست وزیر ترکیه مطرح شده و در این دیدار زمینه های متقابلی مورد توافق دو طرف قرار گرفته است. هاشم قلیچ یکی از نویسندگان نشریه آکسیون در گزارشی پیرامون این مطلب نوشت که بارزانی در دیدار خود با اردوغان در استانبول به وی گفته است که در صورت ادامه اوضاع سیاسی عراق به همین منوال و عدم حل منازعات داخلی در این کشور قصد دارد که استقلال کردستان عراق از دولت مرکزی بغداد را اعلام کند و در کنار این امر تحت هر شرایطی برای حل معضل پ‌ک‌ک به دولت آنکارا کمک خواهد کرد و این مطلب برای اولین بار از زبان بارزانی بیان شده است.

هاشم قلیچ در ادامه این گزارش تصریح کرد که بارزانی قصد دارد در صورت اعلام استقلال کردستان عراق، شهر کرکوک را نیز زیر پوشش کردستان ببرد و به اردوغان گفته است که همه شرایط ترکیه برای منتفع شدن از کرکوک را پذیرفته و این منطقه را با همکاری و مشارکت ترکیه اداره خواهد نمود.

نویسنده نشریه آکسیون در ادامه خاطرنشان کرد که ترکیه و رهبر کردهای شمال عراق در این خصوص به توافق رسیده اند، اما در صورتی که اوضاع در عراق به حالت عادی بازگردد همه این مطالبات باید به فراموشی سپرده شود و به غیر از مورد پ ک ک سایر موضوعات باید بار دیگر مورد مذاکره طرفین قرار گیرد.

گفته می شود بارزانی در سفر اخیر خود به آمریکا این خواسته‌ها را با مقامات آمریکایی نیز مطرح کرده و دولت آمریکا نیز نظر مساعد نشان داده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول