اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/گزارش کامل فارس از اخبار و تولیدات مهم روز سه‌شنبه خاورمیانه/

حذف "احمد شفیق" از کورس رقابت‌ ریاست جموری مصر/هشدار انقلابیون بحرین به آل‌خلیفه

خبرگزاری فارس: تسلیم شدن شورای نظامی مصر در قبال خواست انقلابیون مبنی بر ممانعت از حضور سران رژیم مبارک در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ، انفجار در دمشق، تنش در روابط دوحه و ریاض، هشدار انقلابیون بحرینی به آل خلیفه عناوین مهم اخبار دیروز خاورمیانه است.

حذف "احمد شفیق" از کورس رقابت‌ ریاست جموری مصر/هشدار انقلابیون بحرین به آل‌خلیفه

به گزارش فارس، شورای نظامی در برابر خواست انقلابیون تسلیم شد، هشدار طنطاوی به اسرائیل، اذعان گانتس به همکاری رژیم مبارک برای سرکوب مقاومت فلسطین، احضار سفیر رژیم صهیونیستی در قاهره به علت قطع گاز مصر به تل‌آویو، تنش در روابط دوحه و ریاض؛ برکناری وزیر خارجه قطر شرط عربستان برای گسترش مناسبات، ساخت دیوار حائل سعودی در مرز با یمن در سایه سکوت صنعا، هشدار انقلابیون به آل‌خلیفه، احداث دیوار حائل رژیم صهیونیستی در مرز با لبنان از مهم اخبار روز گذشته حوزه خاورمیانه بود که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

 

مصـر:

شورای نظامی در برابر خواست انقلابیون تسلیم شد

سران رژیم مبارک از حضور در انتخابات ریاست جمهوری منع شدند/حذف احمد شفیق از کورس رقابت‌ها

 

شورای نظامی مصر با تسلیم شدن در برابر خواست میلیونی مردم قانون ممنوعیت فعالیت سران رژیم سابق مصر به مدت 10 سال که مجلس این کشور تصویب کرده بود را تایید کرد.

 

به گزارش فارس به نقل از الجزیره، شورای نظامی حاکم بر مصر دیروز قانون انزوای سیاسی سران رژیم سابق را که پیشتر مجلس ملی مصر تصویب کرده بود را تایید کرد، به این ترتیب کسانی که در دوره حسنی مبارک پست های کلیدی را در اختیار داشتند از شرکت در فعالیت های سیاسی به مدت 10 سال منع شدند.

به این ترتیب امکان حضور "احمد شفیق" آخرین نخست وزیر دولت حسنی مبارک در انتخابات ریاست جمهوری در این کشور منتفی شد. پیش از این نیز حضور عمر سلیمان معاون مبارک در انتخابات لغو شده بود.

تصویب این قانون را می توان پیروزی تظاهرات میلیونی مصری ها در جمعه گذشته دانست که با حضور میلیونی خود در میدان التحریر قاهره و سایر شهرهای مصر خواستار ممانعت از حضور سران رژیم سابق در انتخابات ریاست جمهوری شده بودند، پیش از این شورای انتقالی که نمی خواست این طرح را تایید کند سعی کرده بود تا مسئولیت عدم تایید این طرح را بر دوش دادگاه عالی قانونگذاری مصر قرار دهد، اما این دادگاه عدم تخصص خود در بررسی این طرح را اعلام کرده و موضوع را به شورای نظامی واگذار کرد تا این قانون را تایید یا رد کند.

پارلمان مصر اخیرا مصوبه ای را تصویب کرده بود که بر اساس آن کسانی که به عنوان سران رژیم سابق در دوره حسنی مبارک فعالیت می کرده و پست هایی نظیر رئیس جمهور یا معاون وی یا نخست وزیر و یا رئیس حزب حاکم یا دبیرکل و اعضای دفتر سیاسی آن را بر عهده داشته اند، از زمان کناره گیری مبارک به مدت 10 سال از فعالیت های سیاسی منع می شوند، این قانون با تایید شورای نظامی مصر نهایی و قابل اجرا شد.

 

هشدار طنطاوی به اسرائیل: دست متجاوزان به مرزهای مصر را قطع می‌کنیم

 

رئیس شورای عالی نظامی مصر در پی اظهارات تحریک‌آمیز برخی مقامات رژیم صهیونیستی علیه قاهره، با هشدار شدید‌اللحن به این رژیم تاکید کرد که دست متجاوزان به مرزهای مصر را قطع خواهیم کرد.

 

به گزارش فارس به نقل از رسانه‌های مصر، "محمد حسین طنطاوی" طی سخنانی در حاشیه مرحله اصلی برگزاری مانور نظامی"نصر 7" در شبه جزیره سینا اعلام کرد: دست کسانی که سعی در تجاوز به مصر و یا نزدیک شدن به مرزهای آن را دارند، قطع خواهیم کرد.

 

این سخنان طنطاوی اندکی پس از آن ایراد شد که "آویگدور لیبرمن" وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در اظهاراتی مصر را برای این رژیم خطرناک خوانده و خواستار استقرار نیروهای این رژیم در مرز مصر شده بود.

 

طنطاوی همچنین تاکید کرد: مصر قوی است و به فضل ملت بزرگ و نیروهای مسلح و قهرمان آن دائما پیروز خواهد بود.

 

وی افزود: ارتش مصر به حمایت از مرزهای پرتنش بویژه در شمال شرقی ادامه خواهد داد و نیروهای مسلح از آمادگی بالایی برای رویارویی برخوردار است.

 

طنطاوی همچنین اظهار داشت: نیروهای مسلح علیه دشمنان خارجی خود و تمامی کسانی که سعی دارند از داخل  این وطن بزرگ را بازیچه قرار دهند، قوی است.

 

این در حالی است که "محمد عمرو" وزیر خارجه مصر از سفیر کشورش در تل‌آویو خواست از تل‌آویو در خصوص سخنان لیبرمن درباره مصر توضیح بخواهد.

 

 

اذعان گانتس به همکاری رژیم مبارک برای سرکوب مقاومت فلسطین

 

رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی به همکاری رژیم "حسنی مبارک" با تل‌آویو در سرکوب گروه‌های مقاومت فلسطین اذعان کرد.

 

"بنی گانتس" در مصاحبه با رادیو رژیم صهیونیستی گفت: مصر پس از انقلاب در آستانه تبدیل شدن به بزرگ‌ترین دشمن اسرائیل است در حالی که در دوره مبارک هم‌پیمان استراتژیک آن بود.

 

وی افزود: سربازان اسرائیل آماده رویارویی با هر چالشی هستند بویژه اینکه با عدم ثبات در منطقه که بر اسرائیل تاثیر منفی خواهد داشت، مواجه هستیم.

 

گانتس همچنین تصریح کرد که در دوره مبارک همکاری بسیار خوبی بین اسرائیل و مصر برای سرکوب مقاومت فلسطین و ناکام گذاشتن آنچه "قاچاق سلاح" به غزه خواند، وجود داشت اما پس از انقلاب این همکاری به پائین‌ترین حد خود رسیده است.

 

دو روز پیش نیز "آویگدور لیبرمن" وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مصر برای این رژیم حتی از تهدید ایران نیز خطرناک است.

 

وی خواستار استقرار 3 یا 4 گردان از نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در مرز با مصر به منظور آمادگی برای رویارویی با هر گونه تغییرات سیاسی در مصر شد.

 

روزنامه معاریو نیز نوشت که نگرانی لیبرمن نسبت به اوضاع مصر باعث شده است که وی نامه‌ای به "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ارسال و طی آن ایجاد گردان جنوبی ارتش که به دنبال امضای توافقنامه صلح بین اسرائیل و مصر منحل شده بود، توصیه بکند.

الزهار: قطع گاز مصر به اسرائیل اقدامی مثبت است/امیدواریم قاهره گاز غزه را تامین کند

 

یکی از رهبران جنبش حماس و عضو دفتر سیاسی این جنبش اقدام مصر در لغو قرارداد صادرات گاز به رژیم صهیونیستی را "اقدامی مثبت" خواند.

 

 

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری "سما"، "محمود الزهار" از تصمیم قاهره برای قطع صادرات گاز به رژیم صهیونیستی استقبال کرد و آن را اقدامی مثبت خواند.

 

وی ابراز امیدواری کرد که قاهره تصمیمات مثبت و عملی برای گازرسانی به ملت فلسطین بر اساس قوانین اتخاذ کند.

 

الزهار همچنین گفت که تصمیم شرکت مصری برای توقف صادرات گاز به رژیم صهیونیستی به نفع اقتصاد مصر و ملت این کشور است.

 

وی همچنین خواستار بازنگری در توافقنامه‌های قبلی امضا شده بین قاهره و تل‌آویو به منظور حفظ حقوق ملت مصر، شد.

 

قاهره روز یکشنبه اعلام کرد که قرارداد صادرات گاز طبیعی به رژیم صهیونیستی را لغو شده است.

 

سال 2005 و طی توافقی که میان مصر و اسرائیل انجام شد، مصر متعهد شد که طی 20 سال آینده 7 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به اسرائیل صادر کند.

 

بعد از سرنگونی رژیم "حسنی مبارک" خط لوله صادرات گاز مصر به اسرائیل 14 بار منفجر شده است.

 

سوریه

 

حادثه انفجار مقابل ساختمان رایزنی ایران در دمشق

 

هیچ آسیبی به ساختمان رایزنی ایران در دمشق وارد نشده است

 

در انفجار مقابل سفارت رایزنی ایران در دمشق هیچ گونه آسیبی به ساختمان رایز وارد نشده حتی شیشه‌های ساختمان رایزنی نیز کاملا سالم است ولی در این انفجار تاکنون 3 نفر زخمی شدند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، ساعتی پیش در نزدیکی ساختمان رایزنی جمهوری اسلامی ایران در دمشق یک انفجاری رخ داد.

 

 روبروی ساختمان رایزنی جمهوری اسلامی ایران مسجد "یلبغا" واقع شده که در واقع نبش میدان مرجه است و در کنار این مسجد یک خودرو پارک شده بود.

 

 انفجار به گونه ای رخ داده که هنوز مشخص نیست که آیا بمب در خودرو منفجر شده جاسازی شده بوده یا اینکه بمب را در زیر ماشین انداخته و بعد انفجار رخ داده باشد.

 

 بنابر گزارش خبرنگار ما ، در این حادثه که خودرو جنب مسجد مذکور و روبروی ساختمان رایزنی منفجر شده، 3 نفر زخمی شده و خسارت مختصری نیز به ساختمان همجوار مسجد نیز وارد شده است.

 

 خوشبختانه در این حادثه هیچ گونه آسیبی به ساختمان رایزنی جمهوری اسلامی ایران وارد نشده است، حتی شیشه های ساختمان رایزنی نیز کاملا سالم است و هرگونه اخبار مبنی بر خسارت وارده به سازختمان رایزنی و احتمال تلفات دیگری مردود است.

 

 یکی از شاهدان عینی نیز اعلام کرد که  حال یکی از زخمی های این حادثه وخیم است و حتی گفته می شود که ممکن است وی راننده خودرو مذکور بوده باشد.

 

دو انفجار مشابه در دو خودرو نظامی

 

خودرو یک سرلشگر ارتش سوریه هدف انفجار تروریستی قرار گرفت

 

گروهک‌های تروریستی در ادامه عملیات ترور، خودرو یک سرلشگر ارتش سوریه را منفجر کردند.

 

به گزارش خبرنگار فارس در سوریه، دقایقی پیش یک خودرو متعلق به سرلشکر ارتش سوریه منفجر شد.

 

تا این لحظه آماری از تلفات احتمالی این حادثه تروریستی منتشر نشده است.

 

صبح امروز نیز در اقدامی مشابه یک خودرو نظامی در مقابل ساختمان رایزنی فرهنگی ایران در میدان مرجه منفجر شد که 3 نفر در این حادثه مجروح شدند.

 

خوشبختانه در این حادثه هیچ گونه آسیبی به کارکنان یا ساختمان رایزنی جمهوری اسلامی ایران وارد نشده و  بر خلاف شایعات، حتی شیشه‌های ساختمان رایزنی نیز کاملا سالم است و هرگونه اخبار مبنی بر خسارت وارده به سازختمان رایزنی و احتمال تلفات دیگری کذب است.

 

گفته می‌شود که انفجار خودرو این مقام نظامی سوریه نیز شبیه حادثه صبح در مقابل ساختمان رایزنی فرهنگی ایران بوده است.

 

نماینده پارلمان سوریه در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد:

 

تلاش‌های مشترک قطر، ترکیه و عربستان برای شکست طرح عنان

 

نماینده پارلمان سوریه با هشدار نسبت به شیطنت‌های کشورهای غربی و عربی برای به شکست کشاندن طرح کوفی عنان گفت: ملت سوریه طرح‌های ددمنشانه‌ای که از سوی اتحادیه عرب یا سازمان ملل تحمیل شود را نمی‌پذیرد.

 

"محمد زهیر غنوم" نماینده پارلمان سوریه در گفت‌‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با بیان اینکه دمشق از هیچ تلاشی برای موفقیت طرح کوفی عنان دریغ نمی‌کند، نسبت به شیطنت‌های کشورهای غربی و عربی برای شکست دادن این طرح هشدار داد و گفت: ملت و دولت عزم خود را برای آرام سازی کشورشان جزم کرده و هیچ کسی نمی‌تواند توطئه‌های خود را بر سوریه تحمیل کند.

 

وی با اشاره به تلاش‌های ترکیه، قطر و سعودی و برخی دیگر از کشورهای غربی برای تداوم ناامنی در سوریه افزود: اخیر‌اً شنیدیم که امیر قطر شانس موفقیت طرح کوفی عنان را تنها سه درصد اعلام کرده و اینجا این سئوال مطرح می‌شود که دوحه بر چه اساسی این موضوع را اعلام کرده است، آیا علم غیب دارند و یا اینکه آرزوهای خود در خصوص عدم موفقیت این طرح و عدم بازگشت آرامش به سوریه را از طریق اعلام درصد بیان کرده است؟

 

غنوم بر داخلی بودن هرگونه راهکاری برای خروج از بحران تاکید کرد و گفت: هر طرحی که برای سوریه مطرح شود باید با مشارکت مردم و حکومت اجرا شود. ملت سوریه طرح‌های ددمنشانه‌ای که از سوی اتحادیه عرب و یا سازمان ملل تحمیل شوند را نمی‌پذیرند.

 

وی با اشاره به برخی عملیات تروریستی که در سوریه رخ می‌دهد، تصریح کرد: معارضان و اغتشاشگران تفاوت اساسی با یکدیگر دارند. معارضان افرادی هستند که در داخل کشور حضور دارند و در راستای وحدت ملی و حمایت از محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کند. اما اپوزیسیون خارج نشین و افرادی که از قانون خارج شده و به ایجاد آشوب و اغتشاش می‌پردازند افرادی هستند که با خارج در ارتباط بوده و افراد دیگر را به گمراهی می‌کشاند تا بدین وسیله شماری از شهروندان را به ریختن به خیابان‌ها و همراهی با آنها متقاعد کنند.

 

این نماینده برجسته پارلمان سوریه با اشاره به حجم بالای توطئه‌های کشورهای غربی و عربی علیه دمشق گفت: سوریه با وجود همه توطئه‌های آمریکا،‌ فرانسه و کشورهای حاشیه خلیج فارس که به فساد و تباهی در کشورمان پرداخته و انصاف و وجدان‌ها را خریداری کرده‌اند، به یاری خداوند ‌این بحران را پشت سر می‌گذارد.

 

وی اوضاع کنونی سوریه را مطلوب خواند و تاکید کرد ، ملت و کشور به چند قسمت تقسیم نشده است بلکه همه ملت پرچم ملی را حمل می‌کنند.

 

وعده غلیون به تداوم حملات تروریستی در سوریه در دیدار با وزیر خارجه مصر

رئیس شورای مخالفان خارج‌نشین سوریه در دیدار با وزیر خارجه مصر «اقدامات» «گروهک‌های تروریستی» را «انقلاب» «مردم» سوریه خواند وعده کرد که حتی با وجود هزاران کشته این حملات ادامه می‌یابد.

 

به گزارش فارس، برهان غلیون رئیس مخالفان خارج‌نشین سوریه یا همان شورای ملی سوریه که با حمایت آمریکا و متحدان آن پاییز گذشته در استانبول ترکیه علیه دمشق تشکیل شد، روز گذشته با محمد عمرو وزیر خارجه مصر دیدار کرد.

 

بسمه قضمانی، عبدالباسط سیدا، احمد رمضان از سرسخت‌ترین مخالفان سوریه و نظام این کشور، غلیون را در دیدار با وزیر خارجه مصر همراهی می‌کردند.

 

در این دیدار طرح کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل برای سوریه و اوضاع این کشور بررسی شد.

 

وزیر خارجه مصر پس از این دیدار اعلام کرد که تحولات سوریه ثابت کرد که آنچه مصر در ابتدای بحران مطرح کرد درست بود چه‌آنکه هر چه پس از آن برای حل بحران سوریه مطرح شد، در جوهره خود از طرح مصر خارج نبود. طرح مصر بر رد دخالت خارجی و اجتناب از راهکارهای امنیتی یا نظامی و توقف خشونت و آغاز گفت‌وگوی جدی میان دولت و مخالفان درباره آینده کشور و مکانیزم اصلاحات بود.

 

محمد عمرو با اشاره غیرمستقیم به اختلافات و دودستگی مخالفان سوریه تاکید کرد که آنان حتما متحد می‌شوند و در پیکره‌ای واحد دیدگاهی واحد به دنیا ارائه خواهند کرد.

 

در مقابل برهان غلیون نیز از مصر و موضع آن در قبال مردم سوریه تمجید کرد مدعی شد که «ما می‌خواهیم ملت سوریه احساس کنند که جهان عرب و در راس آن مصر انقلاب آنان را حمایت می‌کند».

 

این در حالی است که بیشتر مردم سوریه با شرکت در انتخابات شورای شهر و روستا و همه‌پرسی قانون اساسی کشورشان، حمایت خود را از نظام کنونی سوریه و اصلاحات آن اعلام کردند و بر رد دخالت خارجی تاکید کردند.

 

غلیون در خصوص تجهیز مخالفان سوریه به سلاح گفت: وزیر خارجه مصر این موضوع را مطرح نکرد ولی ما مطرح کردیم که ماموریت شورای ملی امروز پر کردن خلأی است که حکومت درتامین امنیت مردم و وحدت آنان ایجاد کرده است.

 

وی با بیان اینکه درباره طرح عنان و فرصت دادن به آن با محمد عمرو صحبت شد، افزود: نظام سوریه فریبکاری می‌کند... و پس از خروج ناظران حمله می‌کند.

 

غلیون در حالی ادعا می‌کند که نظام سوریه فریبکاری می‌کند که در دوره آتش بس بیش از 100 مورد نقض آتش‌بس گروهک‌های مسلح تحت امر او، ثبت و به کوفی عنان گزارش شد به طوری که گروهک‌های مسلح پس از خروج ناظران از حمص، حملات خود را گسترش دادند.

 

غلیون گروهک‌های مسلح تروریستی در سوریه را مردم سوریه نامید و تاکید کرد که نمی‌توان موعد زمانی برای سقوط نظام سوریه تعیین کرد اما مطمئنا مردم سوریه انقلاب خود را ادامه خواهند داد حتی اگر لازم باشد هزاران قربانی برای آن بدهند و از هدف خود که براندازی نظام و همه سران آن است عقب نمی‌نشیند.

 

وی مقابله دولت و ارتش سوریه با فعالیت تروریستی که روزانه با حمله مسلحانه یا بمب‌گذاری مردم و مسئولان سوری را ترور می‌کند، خشونت توصیف کرد و مدعی شد که اگر حمایت ایران و روسیه نبود، نظام سوریه به خشونت خود ادامه نمی‌داد... ایرانی‌ها فکر می‌کنند که جنگ در سوریه جنگ آنان است... آنان از طرح ایران حمایت می‌کنند تا حکومت و قدرتی منطقه‌ای و بزرگ باشند و سوریه سکویی برای این قدرت منطقه‌ای بزرگ است.

 

تحلیلگر مسائل سوریه در گفت‌وگو با فارس:

 

طراحان انفجارهای تروریستی سوریه به دنبال شکست طرح عنان هستند

 

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل سوریه با بیان اینکه هدف انفجار امروز دمشق حمله به رایزنی فرهنگی ایران در دمشق نبوده، گفت: دشمنان سوریه و گروه‌های مسلح سعی می‌کنند به هر نحوی که شده طرح کوفی عنان را ناکام بگذارند.

 

"مازن سلیم" کارشناس مسائل سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس درباره خبر وقوع انفجاری در نزدیکی رایزنی فرهنگی ایران در دمشق گفت: این انفجار ناشی از یک بمب صوتی بوده که به جز ایجاد سر و صدا و اغتشاش هیچ خطر و آسیبی در پی نداشته است.

 

وی با بیان اینکه مجموعه‌های تروریستی هر جایی که امکان ایجاد ناامنی را داشته باشند، بمب گذاری می‌کنند،‌ تاکید کرد که انفجار مذکور هیچ ارتباطی به رایزنی فرهنگی ایران در دمشق نداشته بلکه در فاصله بیش از 100 متری جا سازی شده بود.

 

سلیم با بیان اینکه تاکنون تنها جراحت مختصری در یک راننده که از آنجا عبور می‌کرد گزارش شده است، گروه‌های مسلح را عامل این انفجار خواند و تاکید کرد که گروه های مسلح به تحریک دشمنان سوریه از جمله قطر، عربستان سعودی و ترکیه از هیچ تلاشی برای ناامن کردن سوریه و شکست دادن طرح کوفی عنان دریغ نمی‌کنند.

 

وی با بیان اینکه دشمنان سوریه و گروه‌های مسلح از همکاری سازنده دمشق با ناظران بین‌المللی خشمگین شده‌اند، افزود: تروریست‌ها سعی می‌کنند با تحریک نیروهای دولتی دمشق را وارد رویارویی کرده تا اعلام کنند که نظام بشار اسد به آتش بس کوفی عنان پایبند نیست تا بدینوسیله بهانه‌ای برای اعلام شکست طرح کوفی عنان داشته باشند.

 

این کارشناس مسائل رسانه با بیان اینکه برخی از کشورهای منطقه و غربی از کانال‌های دیپلماتیک، رسانه‌ای و کمک به مجموعه های مسلح امنیت سوریه را هدف قرار داده اند، تصریح کرد: برخی از کشورهای عربی و ترکیه با برخی کشورهای غربی به منظور ایجاد شکاف در محور مقاومت همنوا شده‌اند ولی یقین بدانید که هیچ گاه نخواهند توانست ضربه‌ای به دمشق وارد کنند.

 

وی ایجاد نوعی ناامنی در سوریه را توطئه دشمنان سوریه خواند و افزود: دشمنان سوریه که بارها در ترکیه ،اردن و فرانسه گردهم آمده‌اند سعی دارند از طریق بمب گذاری و انجام عملیات تروریستی ماموریت ناظران بین‌المللی را با شکست مواجه کنند.

 

سلیم با بیان اینکه برخی‌ها هرگونه راه حل سیاسی برای تحولات سوریه را رد می‌کنند، یاد آور شد که برخی کشورهای منطقه همواره دخالت نظامی در سوریه را خواستار می‌شوند ولی معتقدم که محور مقاومت با همکاری  دو کشور چین و روسیه همه این توطئه‌ها را شکست خواهند داد.

 

عربستان

تنش در روابط دوحه و ریاض/ برکناری وزیر خارجه قطر شرط عربستان برای گسترش مناسبات

 

منابع خبری گزارش دادند که عربستان سعودی برای از سرگیری روابط خود با قطر شرط تعیین کرده و از امیر شبه جزیره قطر خواسته است که وزیر امور خارجه را به دلیل اظهارات ضدسعودیش برکنار کند.

 

به گزارش فارس به نقل از شبکه مستقل خبری "عراق القانون"، شبکه های اجتماعی در اینترنت دوشنبه شب به طور غیرمنتظره و ناگهانی این خبر را پخش کردند که شیخ حمد بن جاسم نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر از سمتش برکنار شده و شیخ تمیم فرزند امیر قطر به این سمت منصوب شده است.

 

اما خالد المطرفی مدیر منطقه ای پایگاه شبکه تلویزیونی العربیه عربستان سعودی در یکی از شبکه های اجتماعی اعلام کرد که پایگاه شبکه تلویزیونی العربیه قطر هک شده است و خبرهایی که درباره قطر در این پایگاه منتشر می شود درست نیست.

 

اما افراد پیگیر پایگاه شبکه تلویزیونی العربیه ملاحظه کرده اند که این خبر بعد از حذف شدن سه بار روی پایگاه بازگشته است؛ امری که برخی را درباره هدف پایگاه شبکه تلویزیونی العربیه به شک و تردید واداشته است بویژه که این پایگاه خبری چند روز پیش نیز خبری را با عنوان «وقوع کودتا در قطر» منتشر کرد اما سپس مدیر آن این خبر را تکذیب و از منتشر شدن آن عذرخواهی کرد.

 

در همین راستا، ناظران این پرسش را مطرح می کنند که هدف پایگاه شبکه تلویزیونی العربیه از انتشار این اخبار ضد و نقض و عذرخواهی یا توجیه هک شدن این پایگاه چیست بویژه که پایگاهی که مورد حمله هکرها قرار می گیرد و هک می شود، سریعا نمی تواند روی اینترنت بازگردد و اصلاح آن طول می کشد و برای مدتی طولانی بسته می ماند.

 

اما سخن درباره عملکرد شیخ حمد بن جاسم و به طور مشخص برکناری او از سمتش از مدتها پیش درسایه سفر ماه گذشته شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر به عربستان سعودی آغاز شد. اطلاعات درز کرده از این سفر حاکی است ریاض نارضایتی خود را از نخست وزیر قطر ابراز داشته و وی را عامل تنش و بحران روابط دو کشور بویژه درسایه نوار صوتی منتشر شده اخیر دانسته است.

 

شیخ حمد بن جاسم در این نوار صوتی منتشر شده بر روی شبکه های اجتماعی گفته است که رژیم سعودی به طور قطع بدست ما سرنگون خواهد شد. او همچنین خواهان تقسیم عربستان به چهار کشور شده است.

 

دولت عربستان در جریان سفر امیر قطر بر ضرورت کنار گذاشتن شیخ حمد بن جاسم به عنوان شرط بازگشت طبیعی روابط بین دوکشور تاکید کرده است.

 

از سوی دیگر، ناظران معتقدند که شیخ حمد بن جاسم شکست مفتضحانه ای نیز در مدیریت پرونده سوریه خورده است و نتوانسته هیچ گونه دستاوردی را بویژه در زمینه ساقط کردن نظام سوریه بدست آورد.

 

تنش در روابط قاهره و ریاض

 

فعالان مصری خواهان اخراج سفیر سعودی شدند/ شلاق وکیل مصری به خاطر شکایت علیه شاه سعودی

 

فعالان سیاسی و حقوقی مصر درپی صدور حکم شلاق و زندان برای یک حقوقدان مصری به خاطر شکایت علیه شاه سعودی، خواهان برگزاری تظاهرات جلوی سفارت عربستان و درخواست برای اخراج سفیر این کشور شدند.

 

به گزارش فارس به نقل از روزنامه القدس العربی، فعالان سیاسی و حقوقی مصر از مردم خواستند که در اعتراض به صدور حکم زندان و شلاق برای یک حقوقدان مصری به اتهام اهانت به شاه سعودی روز پنجشنبه این هفته مقابل سفارت عربستان در قاهره تظاهرات کنند.

 

این فعالان درخواست خود برای برگزاری تظاهرات را در شبکه های اجتماعی در اینترنت منتشر کردند و گفتند که روز پنجشنبه آینده مقابل سفارت عربستان در قاهره تظاهرات خواهند کرد تا این تظاهرات مقدمه ای برای اعتصاب نامحدود برای درخواست جهت اخراج سفیر سعودی از کشورشان باشد.

 

آنها اعلام کردند که این اقدام را در اعتراض به اقدام مسئولان سعودی در بازداشت وکیل احمد الجیزاوی از شهروندان مصری و صدور حکم یک سال زندان و 20 ضربه شلاق به اتهام اهانت به شاه سعودی در شبکه های تلویزیونی انجام خواهند داد.

 

این فعالان سیاسی و حقوقی از پارلمان مصر خواستند که موضوع بازداشت الجیزاوی را بررسی و برای گفتگو با مسئولان سعودی به منظور آزادی وی وارد عمل شوند.

 

این فعالان تاکید کرد: حکم زندان الجیزاوی فقط به بیان عبارت هایی که مسئولان سعودی آن را اهانت به شاه خود دانسته اند، نبوده بلکه به این خاطر بوده است که الجیزاوی علیه عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی شکایت کرده و در آن از او خواسته است که بازداشت شدگان مصری زندانی بدون احکام قضایی در عربستان را آزاد کند.

 

درهمین حال، عمرو رشدی سخنگوی وزارت امور خارجه مصر به خبرنگاران گفت که این وزارتخانه با ارسال یادداشتی فوری به وزارت امور خارجه عربستان خواهان آگاهی از ابهامات مربوط به بازداشت الجیزاوی شده است.

 

رشدی افزود: محمد کامل عمرو وزیر امور خارجه به سفارت مصر در ریاض و کنسولگری مصر درجده دستور داده است تا تماس های فوری در سطح بالا را برای آگاه شدن از وضعیت حقوقی الجیزاوی و علت بازداشت و راههای ارایه کمک های حقوقی به منظور آزادی این شهروند برقرار کنند

 

مسئولان سعودی احمد محمد ثروت الجیزاوی را روز سه شنبه گذشته در فرودگاه جده در جریان ادای فریضه حج عمره به همراه خانواده اش بازداشت کردند و به خانواده اش اجازه ورود به عربستان را دادند.

 

برپایه این گزارش، فعالان مصری معتقدند عربستان از انقلاب معکوس علیه انقلاب مردمی مصر که در 25 ژانویه مجبور به سرنگونی رژیم مبارک شد، حمایت مالی می کند.

 

چندین هزار نفر از مردم خشمگین مصر در سپتامبر سال 2011 میلادی با برگزاری تظاهرات جلوی سفارت عربستان اعتراض خود را به این رویه رژیم سعودی اعلام داشته بودند.

 

خبرنگار فارس در یمن گزارش می‌دهد

 

ساخت دیوار حائل سعودی در مرز با یمن در سایه سکوت صنعا

 

خبرگزاری فارس: رژیم آل سعود با بولدزورهای خود پنج روستا در استان صعده یمن را تخریب کردند تا دیوار حائلی را در مرز با این کشور احداث کند و مردم خشمگین یمن این تجاوز آشکار را یکی از دسیسه‌های کشورهای حوزه خلیج فارس با آمریکا علیه انقلاب خود می‌دانند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در صنعاء، به زودی دیوار حائلی جدید در سرزمین مسلمانان و این بار نه به دست غاصبان صهیونیست بلکه مسلمان‌نماهای وهابی بنا می‌شود و این بار نه در فلسطین بلکه در جزیره العرب و در مرز سرزمین وحی با مهد تمدن عرب است.

 

رژیم سعودی ساخت دیوار حائلی را در مرزهایش با یمن آغاز کرده است و بسیاری از کشاورزان یمنی روستاهای مرزی را با توسل به زور مجبور به ترک دیار خود کرده است به گونه‌ای که با کشیدن سیم‌های خاردار آنها را از خانه‌ها و مزارعشان که دیوار حائل در آنجا ساخته می‌شود جدا کرده‌اند.

 

سکوت مرگبار دولتمردان جدید یمن در قبال تجاوز عربستان

 

بولدزورهای عربستان سعودی با تخریب پنج روستای یمنی در استان صعده ساخت دیوار حائل را آغاز کرده‌اند تا به همراه آن پوشالی بودن همه وعده‌های عربستان به یمنی‌ها در ارتباط با شراکت اقتصادی و الحاق تدریجی به شورای همکاری ثابت شود وعده‌هایی که علی عبدالله صالح دیکتاتور سابق یمن به خاطر آن با امضای توافقنامه مرزی جده در سال 2000 میلادی از یک سوم مساحت خاک یمن گذشت و به موجب آن عربستان بیش از 300 هزار کیلومتر مربع از خاک یمن را چپاول کرد.

 

دولت جدید یمن نیز که چند ماه پیش در ریاض روی کار آمد هیچ موضع رسمی در قبال اقدامات عربستان در مرز با یمن نداشته است و این امر خشم مردم یمن را که مخالف این توطئه عربستان هستند، برانگیخته است.

 

بنابر این این گزارش، دیوار حائل سعودی در مرز یمن سوژه خوبی برای تبلیغات صهیونیست‌ها فراهم آورده است چرا که از انگیزه های امنیتی مشابه برای ریاض و تل‌آویو سخن می‌گویند و این دیوار حائل مشابه همان دیوار نژادپرستی در سرزمین‌های اشغالی است.

 

السید "محمد الزوله" از چهره‌های سرشناس جنوب یمن در این باره گفت: ما واقعا ابراز تاسف می‌کنیم که کینه‌توزی و مکر و فریب حکام کشور همسایه‌مان تا به جایی رسیده است که مردم یمن را خطری برای خود می‌دانند.

 

وی سکوت دولت یمن در قبال اتفاقات مرزی را محکوم کرد و گفت : مواضع صادقانه به دولتمردان و انسان‌هایی صادقی نیاز دارد که سرسپرده هیچ کسی نباشند اما متاسفانه برخی نیروهای سیاسی و مردمی سرسپرده حکام سعودی هستند و حتی از آنها حقوق و دستمزد می‌گیرند بنابراین در قبال این تجاوزات عربستان هیچ عکس العملی نشان نمی‌دهند.

 

ساخت دیوار حائل توطئه کشورهای حوزه خلیج فارس با همدستی آمریکا است

 

این امور نشات گرفته از دسیسه کشورهای حوزه خلیج فارس با آمریکا علیه انقلاب است دولت جدید یمن برای اینکه حمایت این کشورها را از دست ندهد جرات ندارد درباره دخالت های کشورهای خلیج فارس و آمریکایی در این کشور سخنی بگوید چرا که با این کار بقای خود را به مخاطره خواهد انداخت و دولت جدید یمن نیز امتداد رژیم سابق است.

 

هیج دیوار حائلی جلوی پیشروی شعله‌های آتش انقلاب را نخواهد گرفت

 

این فعال یمنی درباره اهداف عربستان از ساخت دیوار حائل سعودی گفت: حکام سعودی کاملا می‌دانند که انقلاب یمن به خاک کشورشان سرایت خواهد کرد و البته همین حالا نیز رسیده است آل سعود گمان می‌کند که دیوار حائل، انقلاب را از عربستان دور می‌کند در حالی که آتش انقلاب شعله‌ور شده است و هیچ دیواری نمی‌تواند مانع از پیشروی آن شود.

 

الزوله با اشاره به اینکه هدف دیگر حکام سعودی از ساخت دیوار حائل ممانعت از ارتباط شیعیان کشورش با شیعیان الحوثی یمن است، از مردم کشورش خواست به مقاومت یکپارچه از خاک میهن خود بپردازند.

بحرین:

هشدار انقلابیون به آل‌خلیفه: تعلل کنی، انقلاب فراگیر خواهد شد

 

دبیرکل جمعیت وفاق ملی بحرین تصریح کرد اگر رژیم بحرین به اصلاحات سیاسی واقعی دست نزند؛ انقلاب مردم بیش از پیش تشدید خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبری العالم، شیخ علی سلمان گفت: جدی نبودن رژیم بحرین به انجام دادن اصلاحات کشور را به بن بست خواهد رساند.

 

دبیر کل جمعیت وفاق ملی بحرین تصریح کرد: مانعی که ما اکنون به آن برخورده ایم این است که رژیم بحرین در انجام دادن اصلاحات واقعی و شنیدن مطالبات و خواسته‌های مردم و پاسخ گفتن به آنها  جدی نیست.

 

علی سلمان گفت: اینها شرط گذاشتن نیست بلکه خواسته های مشروع مردم است که از سال گذشته در قالب تظاهرات بروز پیدا کرد  و اگر انسداد سیاسی ادامه  پیدا کند و راه حلی سیاسی و منطقی و عقلانی پیدا نشوند ؛ روند امور پیچیده تر خواهد شد.

 

اخیراً برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند حاکم بحرین در نامه‌ای از مخالفان خواسته تا بار دیگر به میز مذاکره بازگردند ولی در دو مورد نخست‌وزیری و ورود به نیروهای نظامی و امنیتی به عنوان خط قرمز مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.

 

برخی از رهبران مخالفان تاکید کرده‌اند که این درخواست‌ها به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست چرا که کسی نخست‌وزیر را انتخاب می‌کند که پارلمان را در اختیار داشته باشد و مردم بومی و اصیل بحرین هستند که باید به دفاع از کشور بپردازند و شرط عدم پذیرش شیعیان به درون ارتش و نیروهای امنیتی نیز شرطی به غایت مسخره است.

خانواده شهید بحرینی در گفت‌وگو با المنار:

 

شهید "صلاح" به ضرب گلوله نیروهای امنیتی و خونریزی زیاد به شهادت رسید

 

خبرگزاری فارس: بدترین لحظات در زندگی یک فرد این است که مرگ عزیزش را ببیند و بخواهد پیکرش را در مراسمی به خاک بسپارد اما اوضاع بحرین به گونه ای است که حتی همین مراسم نیز برای خانواده های شهدا به آرزو تبدیل شده است.

 

پایگاه خبری المنار بعد از شهادت صلاح البلادی شهروند بحرینی در آستانه مسابقات فرمول یک در بحرین گفت‌وگویی را با خانواده این شهید انجام داده است، این دومین شهیدی است که خانواده مذکور آن را برای عزت و کرامت بحرین تقدیم می کنند. این در حالی است که مقامات بحرینی حتی از تحویل دادن پیکر این شهید به خانواده اش برای برپایی مراسم خاکسپاری نیز خودداری می کنند.

 

این گفتگو با علی القطان پسر دایی صلاح البلادی صورت گرفته است، او با تاثر و اندوه زیادی از شهید از دست رفته می گوید و یادآور می شود که این دومین شهید خانواده است که در راه آزادی و کرامت بحرین جان خود را از دست داده است. او می گوید: صلاح همان کسی بود که پیکر احمد القطان 16 ساله که در منطقه ابو صیبع به شهادت رسیده بود را برداشت و او را غسل داد و خودش قبری برای وی کند و او را دفن کرد.

 

وی می افزاید: صلاح اولین شاهد قتل احمد بود، اما در بحرین کسی جرأت ندارد این موارد را شهادت دهد، چرا که چند روزی نمی گذرد که فرد شاهد نیز خود را در پشت میله های زندان می بیند.

 

وی در مورد نحوه ممانعت نیروهای امنیتی بحرین از دیدن پیکر صالح توسط خانواده اش گفت که هنگامی که خبر پیدا شدن جنازه را دریافت کردیم، به محل مورد نظر رفته وسعی کردیم مطمئن شویم که پیکر متعلق به صالح است، اما آنها این اجازه را به ما ندادند و هنگامی که مردم روستا و اطرافیان جمع شدند، آنها با شلیک گلوله و گازهای اشک آور مردم را متفرق کردند.

 

این شهروند بحرینی در مورد نحوه شهادت صلاح می گوید که محل قرار گرفتن جنازه و شهادت افرادی که با وی بودند مشخص می کند که هنگامی که تیراندازی شروع شده، وی سعی کرده از تماس با نیروهای امنیتی خودداری کند، مانند همان کاری که دیگران نیز انجام می دهند، اما نیروهای امنیتی تعقیب مردم را رها نکرده اند و 5 نفر از شرکت کنندگان در این تظاهرات را بازداشت کرده و آنها را به شدت کتک زده اند که موجب شکستگی بخش هایی از بدن آنها شده است. نیروهای امنیتی همچنین این شهید را تعقیب می کنند و به سوی وی شلیک می کنند که بر اثر این شلیک و خونریزی زیاد صلاح جان خود را از دست می دهد.

 

القطان با اشاره به اینکه دولت سختگیری های خود علیه مردم را از زمان آغاز مسابقات فرمول یک در بحرین افزایش داده است، گفت که دولت تلاش می کند مانع از تظاهرات مردمی شود، چون حضور مردم در خیابان ها می تواند وجهه دولت را تخریب کند، این در حالی است که دولت به دنبال اثبات این ادعا است که حامی حقوق بشر است.

 

وی نیروهای امنیتی و سیاسی را مسئول کشته شدن صلاح دانست و تاکید کرد: ما اعتمادی به دولت نداریم و مطمئن نیستم که دولت بخواهد عدالت را اجرا کند و یا قاتلان را قصاص کند.

سازمان پزشکان حقوق بشر:

استفاده از گازهای سمی علیه معترضان بحرینی ادامه دارد/شکنجه‌گران باید محاکمه شوند

 

 سازمان پزشکان حقوق بشر با انتشار گزارشی درباره ادامه استفاده رژیم آل خلیفه از گازهای سمی برای سرکوب تظاهرکنندگان و بروز موارد سقط جنین مادران در اثر استنشاق این گازها ابراز نگرانی کرد.

 

به گزارش فارس به نقل از رسانه های بحرینی، تیم سازمان پزشکان حقوق بشر در گزارشی درباره نتایج سفر دو هفته پیش خود به بحرین از استفاده منظم رژیم آل خلیفه از گازهای سمی علیه معترضان و محله های مسکونی پرجمیعت انتقاد کرد و خواهان توقف فوری استفاده از این گازها به علت تاثیرات خطرناک آن بر سلامت مردم شد.

 

ریچارد سولوم نایب رئیس سازمان پزشکان حقوق بشر و از اعضای تیم اعزامی به بحرین گفت: با وجود وعده ها برای اصلاحات از زمان دیدار سال گذشته ما به بحرین، رویه افزایش استفاده مفرط از گازهای سمی وجود دارد.

 

سولوم گفت: نگران کننده تر آن است که استفاده از این گازها محدود به متفرق کردن معترضان نمی شود بلکه حتی شاهد شلیک آنها به خانه های مسکونی هستیم که باعث بروز عواقب خطرناک می شود و چه بسا آثار آنها بر افراد در دراز مدت خود را نشان دهد.

 

وی افزود: براساس این نتایج، سازمان پزشکان حقوق بشر نگرانی خود را درباره احتمال افزایش میانگین سقط جنین یا تولد کودکان ناقص الخلقه ابراز می دارد.

 

هولی اتکینسون رئیس سابق سازمان پزشکان حقوق بشر و از اعضای تیمی از اعزامی به بحرین گفت: در جریان دیدار از بحرین، من کودکانی را دیدم که به طور منظم درمعرض گازهای سمی قرار دارند و با زنانی صحبت کردم که سقط جنین کرده اند و چه بسا علت آن قرار گرفتن طولانی در معرض این گازها باشد.

 

وی افزود: بدتر آن است که شمار زیادی از معترضان مجروح شده در جریان تظاهرات به خاطر ترس از دستگیری و بازجویی فوری از مراجعه به مجتمع پزشکی سلمانیه خودداری می کنند.

 

این گزارش تاکید کرد: دولت بحرین باید به اصول پزشکی احترام گذاشته و از مرعوب کردن افرادی که در تلاش برای درمان خود در این مجتمع هستند، دست بردارد.

 

سازمان پزشکان حقوق بشر همچنین نگرانی شدید خود را درباره وضعیت 400 فرد بازداشت شده در پی اعتراضات در بحرین از جمله عبدالهادی الخواجه فعال حقوق بشر ابراز داشت و خواهان آزادی فوری وی شد.

 

عبدالهادی الخواجه از بیش از دو ماه پیش در اعتراض به بازداشت خود و سرکوبگری آل خلیفه دست به اعتصاب غذا زده است.

 

در گزارش سازمان پزشکان حقوق بشر همچنین آمده است: ما در جریان ماموریت خود در بحرین، گزارش های نگران کننده ای درباره بدرفتاری و ادامه شکنجه برخی از بازداشت شدگان دریافت کرده ایم.

 

این سازمان همچنین رفع همه اتهامات از پرسنل پزشکی و آزادی چهار پزشک زندانی را به همراه تحقیقات همه جانبه و محاکمه شکنجه گران را خواستار شد.

 

این گزارش با اشاره به موارد نقض حقوق شهروندان بحرینی و ادامه وخامت وضعیت حقوق بشر از دولت بحرین خواست تا به وعده های خود برای اصلاحات عمل کند.

 

رژیم صهیونیستی

دیوار انزوای اسرائیل طولانی‌تر شد؛ این بار در مرز با لبنان

 

بعد از احداث دیوار در مرزهای کرانه باختری و مصر، این بار سران صهیونیست با تنگ تر کردن حلقه محاصره و انزوای خود، در مرزهای سرزمین های اشغالی با لبنان نیز دیوار احداث می کنند.

 

روزنامه السفیر به نقل از شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی نوشت که اسرائیل از هفته آینده ساخت دیواری در مرزهای خود با لبنان را آغاز خواهد کرد، ساخت این دیوار قرار است در منطقه المطله واقع در بخش اسرائیلی مرزهای لبنان و سرزمین های اشغالی انجام شود.

 

این دیوار به طول دو کیلومتر و با ارتفاع 10 متر ساخته می شود و رژیم صهیونیستی قصد دارد بنا بر اعلام خود سطح درگیری ها با ارتش لبنان که در این مناطق تنها چند متر در طول مرزها با هم فاصله دارند را کاهش دهد.

 

رژیم صهیونیستی از ژانویه گذشته از تصمیم خود برای این طرح خبر داده و تاکید کرده بود که این دیوار می تواند ساختمان هایی که در منطقه المطله قرار دارد را از تیراندازی های منطقه کفرکلا در لبنان ایمن نگه دارد.

 

این شبکه اعلام کرد که نیروهای اسرائیل برای ساختن این دیوار به عنوان مانع در مرزهای لبنان هماهنگی های لازم را با لبنان از طریق یونیفل انجام داده اند.

 

با افزایش تهدیدات پیش روی صهیونیست ها در پی بیداری اسلامی در منطقه رژیم صهیونیستی انزوا و محاصره کردن هر چه بیشتر خود از کشورهای منطقه را تنها عامل حفظ نسبی امنیت برای خود می داند. این رژیم پیش از این نیز دیوار حایل در مرزهای کرانه باختری و در مرزهای خود با مصر احداث کرده است.

 

پرز: عباس شریک خوبی برای صلح است/ لیبرمن: عباس خواهان صلح نیست

 

رئیس رژیم صهیونیستی با تمجید از رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وی را شریک مناسب و خوبی برای صلح دانست و تاکید کرد که طی سه سال آینده می‌توان با وی به توافق صلح دست یافت.

 

به گزارش فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی"هاآرتص"، "شیمون پرز" گفت: من می‌دانم که دیدگاه‌هایی مبنی بر تردید در نیت "محمود عباس" برای رسیدن به صلح وجود دارد اما من این امر را قبول ندارم.

 

وی افزود: من گفت‌وگوهای زیادی با عباس انجام دادم و همه کسانی که از وی شناخت دارند از تمامی جزئیات مطلع هستند و بر این اساس من معتقدم که ما می‌توانیم با عباس به صلح برسیم و او شریک مناسب و قابل احترامی است.

 

پرز همچنین به علت تاخیر در دستیابی به صلح اشاره و تصریح کرد: نخست‌وزیر دیدگاه متفاوتی دارد؛ نخست‌وزیر صدها مانع در کرانه باختری را برداشت که در تقویت اقتصاد فلسطین و تشکیل دولت تاثیر زیادی داشت اما مذاکرات در میان نبود.

 

اظهارات پرز در حالی است که چند روز پیش "آویگدور لیبرمن" وزیر خارجه رژیم صهیونیستی عباس را مورد حمله قرار داده و اعلام کرد که وی خواهان صلح نیست و با اقدامات یکجانبه می‌خواهد از صلح فرار کند و اسرائیل را مورد سرزنش قرار می‌دهد.

در پی لغو قرارداد صادرات گاز مصر به تل‌آویو

رژیم صهیونیستی سفیر مصر در تل‌آویو را احضار کرد

 

 وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در پی اقدام مصر به لغو قرارداد صادرات گاز به این رژیم، سفیر مصر در تل‌آویو را احضار کرد.

 

به گزارش فارس به نقل از روزنامه  صهیونیستی"معاریو"، "دانی ایالون" معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی صبح امروز "یاسر ریاض" سفیر مصر در تل‌‌آویو را احضار کرد و از وی خواست که درباره علت لغو قرارداد صادرات گاز به این رژیم توضیح بدهد.

 

معاریو نوشت که سفیر مصر در پاسخ به ایالون گفت که این تصمیم مصر ناشی از اختلافات تجاری بین دو شرکت مصری و اسرائیلی است و انگیزه سیاسی ندارد.

 

بر اساس این گزارش، ایالون نیز حل اختلافات تجاری بین دو شرکت اسرائیلی و مصری و ازسرگیری صادرات گاز به این رژیم به منظور تضمین تداوم روابط دیپلماتیک بین دو طرف را خواستار شد

 

درخواست ایالون در حالی است که روز گذشته "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این اقدام مصر مدعی شد که این رژیم نیازی به گاز مصر ندارد و ذخایر گاز طبیعی آن باعث استقلال این رژیم شده و در آینده نیز به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز تبدیل خواهد شد.

لبنان:

دیدار سعد الحریری با وزیر دفاع عربستان سعودی

 

دیدار رئیس جریان المستقبل با وزیر دفاع سعودی، جولان 12 ساعته هواپیمای صهیونیستی در لبنان و اظهارات یک مقام حزب الله در مورد 14 مارس بخشی از اخبار تحولات لبنان در ساعات گذشته بود.

 

به گزارش فارس به نقل از الانتقاد، بخش رادار ارتش لبنان دیروز نیز در بیانیه ای از تجاوز یک هواپیمای جاسوسی رژیم صهیونیستی به خاک لبنان از منطقه الناقوره خبر داده و تاکید کرد که این هواپیما بعد از 12 ساعت گشت زنی در آسمان لبنان از این کشور خارج شده است.

 

حزب الله: 14 مارس به دنبال حذف سلاح مقاومت است

 

شیخ نبیل قاووق نایب رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان در اظهاراتی تاکید کرد که نیروهای 14 مارس می خواهند به ابزار اصلی پروژه منطقه ای و بین المللی غرب تبدیل شوند که مهم ترین عنصر قدرت در لبنان یعنی مقاومت را هدف قرار می دهد.

 

وی افزود: زمانی که آنها با دولت مخالفت می کند یا در تحریک و تجهیز مخالفان سوری نقش ایفا می کنند، می خواهند سلاح حزب الله را هدف قرار دهند، هنگامی که آنها به دنبال براندازی دولت ها در سوریه و لبنان هستند نیز همین هدف را دنبال می کند، اما آنها در محاسبات خود اشتباه می کنند.

 

دیدار حریری با وزیر دفاع عربستان سعودی

 

السفیر نوشت که سلمان بن عبدالعزیز وزیر دفاع عربستان سعودی که از او تحت عنوان مرد شماه سه عربستان یاد می شود، دیروز در دفتر کار خود با سعد الحریری رئیس جریان المستقبل لبنان دیدار کرد، در مراسم استقبال از حریری نیز محمد بن سلمان بن عبدالعزیز مشاور ویژه سلمان و سرتیپ ستاد عبدالرحمان بن صالح البنیان مدیر دفتر وزیر دفاع حاضر بودند.

صدور حکم برای 2جاسوس صهیونیست در لبنان

 

دادگاه نظامی لبنان دو حکم دیگر شامل یک حکم اعدام و یک حبس 20 ساله برای دو تن از جاسوسان رژیم صهیونیستی در لبنان صادر کرد.

 

به گزارش فارس به نقل از المنار، دادگاه نظامی لبنان حسن یاسین جاسوس رژیم صهیونیستی در لبنان را به اتهام همکاری با دشمن صهیونیستی و ارائه اطلاعات به این رژیم به 20 سال زندان محکوم کرد.

 

این دادگاه همچنین یک حکم اعدام غیابی را نیز در مورد فواد شعبان به اتهام تعامل با دشمن صهیونیستی صادر کرد.

 

عماد الزین قاضی تحقیقات نظامی همچنین از "ج م" متهم تازه بازداشت شده نیز بازجویی به عمل آورده است، این فرد اخیرا به اتهام تماس با دشمن صهیونیستی و  ارائه اطلاعاتی به اسرائیل در مورد ران آراد خلبان صهیونیست بازداشت شده است.

 

از سوی دیگر دستگاه های امنیتی تحقیقات خود را از " خ ض" جاسوس دیگر صهیونیست که 5 روز پیش بازداشت شده است، کامل کرده اند، این جاسوس نیز یکی از کارمندان شرکت ارتباطاتی اوجیرو بوده است.

امارات

تشدید سرکوبگری در امارات/ رهبر حزب اصلاح طلب امارات دستگیر شد

 

دستگاه اطلاعاتی اماراتی یک‌روز پس از دستگیری سه تن از فعالان سیاسی، رهبر حزب "دعوة الإصلاح" را نیز دستگیر کرد.

 

به گزارش فارس به نقل از سی ان ان، دستگاه اطلاعاتی امارات " الشیخ سلطان بن کاید القاسمی" یکی از افراد خانواده حاکم در امارت راس الخیمه را به دلیل انتقاد از حکومت و در خواست برای اصلاحات دستگیر کرد.

 

منابع خبری گزارش داده‌اند که دستگیری الشیخ سلطان بن کاید القاسمی که پسر عمه حاکم راس الخیمه است در واقع التیماتوم دولت ابوظبی به فعالان سیاسی در امارات است.

 

همچنین اعلام شد که در روزهای اخیر سه نفر دیگر از مخالفات سیاسی در امارات دستگیر شده اند.

 

پسر الشیخ سلطان بن کاید القاسمی در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان از دولت ابوظبی خواسته تا پدرش سریع تر آزاد کنند.

 

وی با ابراز بی اطلاعی از دلیل دستگیری پدرش تاکید کرده که تلاش‌ها برای آزادی وی ادامه دارد.

 

الشیخ سلطان بن کاید القاسمی یکی از مخالفان رژیم امارات است که با تشکیل حزب "دعوة لاصلاح" خواستار عدالت و آزادی در امارت‌های مختلف کشور امارات متحده عربی شده است.

اردن

بازداشت روزنامه نگار برجسته اردنی به اتهام تبلیغ علیه رژیم

 

خبرگزاری فارس: نیروهای امنیتی اردن یک روزنامه نگار برجسته و معروف این کشور را به اتهام تبلیغ و مبارزه علیه رژیم دستگیر کردند.

 

درپی انتشار مطلبی توسط "جمال محتسب" روزنامه نگار برجسته اردنی در رابطه با وجود فساد مالی در دستگاه حاکم این کشور، دادگاه امنیت اردن قرار بازداشت وی را صادر کرد.

 

محتسب که که از روزنامه نگاران کهنه کار و برجسته اردن است، سردبیر هفته نامه زن و مدیر خبرگزاری جراسا نیوز اردن می‏باشد و همواره به دنبال روشن شدن مسائل شبهه ناک در کشور است.

 

این روزنامه نگار اردنی، چندی پیش با انتشار مطلبی در رابطه با طرح "مسکن کریم" که با هزینه ای بالغ بر 7 میلیارد دلار توسط دولت اجرا می شود، از وجود فساد مالی توسط برخی وزرا و مقامات بلند پایه اردنی در این طرح پرده برداشت.

 

یک نماینده پارلمان اردن نیز که خواست نامش فاش نشود در همین راستا اعلام کرد که پادشاه اردن از نمایندگان خواسته تا در مورد شبهات مطرح شده پیرامون فساد مالی مسوولان در این پرونده، هیچ وزیر یا مقام بلندپایه ای را محکوم نکنند.

 

این خواست پادشاه اردن درحالی صورت گرفته که در تاریخ 23 فوریه سال جاری، نمایندگان پارلمان اردن، به دلیل وجود شبهات فساد مالی، پرونده طرح مسکن کریم را به هیئت مبارزه با فساد این کشور ارجاع دادند.

 

در همین راستا، "طارق مومنی" رئیس اتحادیه روزنامه نگاران اردن، محاکمه اصحاب رسانه در دادگاه امنیت کشور را به شدت محکوم کرد و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط محتسب شد.

 

وی دستگیری این روزنامه نگار اردنی را نمونه بارز نبودن آزادی بیان در کشور اعلام کرد.

 

نضال منصور، رئیس مرکز حمایت از روزنامه نگاران نیز با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که آزادی رسانه ای در اردن به خطر افتاده و خواستار آزادی فوری محتسب شد.

 

نخست وزیر اردن به ترکیه می رود

 

"عون خصاونه" نخست وزیر اردن جهت دیدار با رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه، امروز در رأس هیئتی عازم این کشور خواهد شد.

 

خصاونه در این سفر که به دعوت دولت ترکیه صورت می‏گیرد، با عبدالله گل رئیس جمهور و رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‏وگو خواهد کرد.

 

بررسی آخرین تحولات منطقه از جمله انقلاب های مردمی در برخی کشورهای عربی و نیز مساله فلسطین و از سرگیری مذاکرات سازش از محورهایی است که در دیدار نخست وزیر اردن با مقامات ترکی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

موضوع روابط دوجانبه اردن و ترکیه و نیز راه های تقویت آن از دیگر مباحثی است که در سفر خصاونه به اردن بحث و بررسی خواهد شد.

 

سخنرانی در جشن پنجاهمین سال تشکیل دادگاه قانون اساسی ترکیه از دیگر برنامه های عون خصاونه در این سفر است.

 

وی همچنین با "هاشم کیلیچ" رئیس دادگاه قانون اساسی ترکیه نیز دیدار و گفت‏وگو خواهد کرد.

 

دعوت از خصاونه جهت شرکت در این کنفرانس به این دلیل است که اردن در اثر فشارهای مردمی، به دنبال تاسیس دادگاه نظارت بر قانون اساسی است و دولت این کشور مشغول تدوین طرح اولیه آن است و در همین راستا قصد دارد از تجربیات ترکیه در این زمینه استفاده کند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول