اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تنش در روابط قاهره و ریاض

فعالان مصری خواهان اخراج سفیر سعودی شدند/ شلاق وکیل مصری به خاطر شکایت علیه شاه سعودی

خبرگزاری فارس: فعالان سیاسی و حقوقی مصر درپی صدور حکم شلاق و زندان برای یک حقوقدان مصری به خاطر شکایت علیه شاه سعودی، خواهان برگزاری تظاهرات جلوی سفارت عربستان و درخواست برای اخراج سفیر این کشور شدند.

فعالان مصری خواهان اخراج سفیر سعودی شدند/ شلاق وکیل مصری به خاطر شکایت علیه شاه سعودی

به گزارش فارس به نقل از روزنامه القدس العربی، فعالان سیاسی و حقوقی مصر از مردم خواستند که در اعتراض به صدور حکم زندان و شلاق برای یک حقوقدان مصری به اتهام اهانت به شاه سعودی روز پنجشنبه این هفته مقابل سفارت عربستان در قاهره تظاهرات کنند.

این فعالان درخواست خود برای برگزاری تظاهرات را در شبکه های اجتماعی در اینترنت منتشر کردند و گفتند که روز پنجشنبه آینده مقابل سفارت عربستان در قاهره تظاهرات خواهند کرد تا این تظاهرات مقدمه ای برای اعتصاب نامحدود برای درخواست جهت اخراج سفیر سعودی از کشورشان باشد.

آنها اعلام کردند که این اقدام را در اعتراض به اقدام مسئولان سعودی در بازداشت وکیل احمد الجیزاوی از شهروندان مصری و صدور حکم یک سال زندان و 20 ضربه شلاق به اتهام اهانت به شاه سعودی در شبکه های تلویزیونی انجام خواهند داد.

این فعالان سیاسی و حقوقی از پارلمان مصر خواستند که موضوع بازداشت الجیزاوی را بررسی و برای گفتگو با مسئولان سعودی به منظور آزادی وی وارد عمل شوند.

این فعالان تاکید کرد: حکم زندان الجیزاوی فقط به بیان عبارت هایی که مسئولان سعودی آن را اهانت به شاه خود دانسته اند، نبوده بلکه به این خاطر بوده است که الجیزاوی علیه عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی شکایت کرده و در آن از او خواسته است که بازداشت شدگان مصری زندانی بدون احکام قضایی در عربستان را آزاد کند.

درهمین حال، عمرو رشدی سخنگوی وزارت امور خارجه مصر به خبرنگاران گفت که این وزارتخانه با ارسال یادداشتی فوری به وزارت امور خارجه عربستان خواهان آگاهی از ابهامات مربوط به بازداشت الجیزاوی شده است.

رشدی افزود: محمد کامل عمرو وزیر امور خارجه به سفارت مصر در ریاض و کنسولگری مصر درجده دستور داده است تا تماس های فوری در سطح بالا را برای آگاه شدن از وضعیت حقوقی الجیزاوی و علت بازداشت و راههای ارایه کمک های حقوقی به منظور آزادی این شهروند برقرار کنند

مسئولان سعودی احمد محمد ثروت الجیزاوی را روز سه شنبه گذشته در فرودگاه جده در جریان ادای فریضه حج عمره به همراه خانواده اش بازداشت کردند و به خانواده اش اجازه ورود به عربستان را دادند.

برپایه این گزارش، فعالان مصری معتقدند عربستان از انقلاب معکوس علیه انقلاب مردمی مصر که در 25 ژانویه مجبور به سرنگونی رژیم مبارک شد، حمایت مالی می کند.

چندین هزار نفر از مردم خشمگین مصر در سپتامبر سال 2011 میلادی با برگزاری تظاهرات جلوی سفارت عربستان اعتراض خود را به این رویه رژیم سعودی اعلام داشته بودند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول