اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت و گوی تفصیلی با فارس مطرح شد

پارک علم و فناوری و مشکل بیکاری لرستان

خبرگزاری فارس: رئیس پارک علم و فن‌آوری لرستان گفت: هدف پارک علم و فناوری رفع قسمتی از بیکاری در لرستان است.

پارک علم و فناوری و مشکل بیکاری لرستان

مجید یاراحمدی امروز در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار خبرگزاری فارس در خرم‌آباد گفت: به لطف خدا فرایندی که باید یک سال و نیم انجام می‌شد کم‌تر از شش ماه استان صاحب پارک علم و فناوری شد.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال پایدار در لرستان گفت: رشد بیکاری در بین تحصیل کرده‌های استان بسیار سرسام‌آور است و اگر فرآیندی برای آن اتخاذ نشود ممکن است، به یک مسأله‌ بغرنج تبدیل شود.

*پارک‌های علم و فن‌آوری نسل سوم دانشگاه‌ها

رئیس پارک علم و فن‌آوری لرستان گفت: دانشکده‌ها در دنیا سه نسل را طی کرده‌اند، آموزش‌محور، پژوهش‌محور و نسل سوم دانشکده‌های فن‌آورانه و کارآفرین، تا اواخر دهه‌ 70 در کشور ما دانشگاه‌های عمدتاً آموزش‌محور داشتیم به طوری‌ که تا پایان این دهه تعداد تولیدات علمی دانشگاه‌های کشور حداکثر 200 مقاله isi در کشور بود.

وی افزود: در پایان دهه‌ 80 تعداد تولیدات علمی و مقالات آی‌اس‌آی در کشور به 23 هزار مقاله رسید لذا تغییر رویکرد از دانشگاه‌های آموزش‌محور به پژوهش‌محور را در ابتدای دهه‌ 80 داشتیم و در اواسط دهه 80 با توجه به نیاز‌های حیاتی کشور مبنی بر ایجاد اشتغال و اشتغال پایدار و اقتصاد دانش‌‌بنیان پارک‌های علم و فن‌آوری به عنوان دانشگاه‌های نسل سوم در کشور شکل گرفتند.

یاراحمدی در رابطه با ماهیت پارک‌های علم و فن‌آوری گفت: دستگاه‌های اجرایی مستقلی هستند زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری که به عنوان دانشگاه‌های نسل سوم که توسط مجموعه‌ای از متخصصان مدیریت می‌شوند.

*ورودی و خروجی پارک‌های علم و فن‌آوری

وی ادامه داد: ورودی به این پارک‌ها اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، نخبگان و متخصصان واحد‌های تحقیق و توسعه‌ کارخانجات و صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان است و خروجی آن تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی و تولید محصول از این تحقیقات با معیار‌های فن‌آوری روز دنیا براساس ارتباطاتی که پارک‌های علم و فن‌آوری از طریق شبکه بین‌المللی پارک‌ها دارند.

یاراحمدی خروجی دیگر آنها را انتقال تکنولوژی به پیکره‌ صنعت و تولید برای بهینه‌سازی فرآیند‌های تولید، ایجاد افزایش ارزش افزوده در تولید و ایجاد اشتغال پایدار مبتنی بر این فرآیند‌ها عنوان کرد و یادآور شد: را‌ه‌اندازی شرکت‌های فن‌آورانه‌ دانش‌بنیان از دیگر اهداف این پارک‌هاست که براساس مطالعات پارک لرستان، در برنامه‌ پنج ساله 6 هزار فرصت شغلی و 300 شرکت فن‌آور و دانش‌بنیان در استان محقق می‌شود.

وی ادامه داد: البته ما تنها پارکی هستیم، که ردیف مستقل بودجه‌‌ای کشوری داریم، چرا که بقیه‌ پارک‌های کشور به بودجه‌ دانشگاه‌ها وابسته هستند.

یاراحمدی تصریح کرد: تنها پارکی هستیم که هم‌زمان با موافقت اصولیمان، موافقت راه‌اندازی‌ پنج پردیس را در پنج شهرستان دورود، الیگودرز، خرم‌آباد، بروجرد و نورآباد گرفته‌ایم و داریم پی‌گیری می‌کنیم که هر چه زودتر راه‌اندازی شوند.

وی افزود: در بلند‌مدت به دنبال این هستیم که پردیس‌ها را در همه‌ شهر‌های استان راه‌اندازی کنیم.

رئیس پارک علم و فن‌آوری لرستان گفت: پارک فن‌آوری شبیه منطقه‌ آزاد است و توانایی این را داریم که در همه‌ شهرها از آن استفاده کنیم.

*اشتغال پایدار و شرکت‌های دانش‌بنیان

یاراحمدی با بیان اینکه بهترین‌ نامی که می‌توانست برای اوضاع و شرایط امسال کشور انتخاب شود، همین نام بوده گفت: این نام بسیار خردمندانه انتخاب شده است، اگر ما به این نام دقیق‌تر بنگریم سه کلمه‌ کلیدی توسط مقام معظم رهبری سرمایه، تولید و کار در این شعار ابلاغ شده است.

وی اظهار داشت: در تمام دنیا چه در کشور‌های پیشرفته و چه در کشور‌های در حال توسعه، سرمایه‌های استراتژیک دانش، فن‌آوری و دیگر سرمایه‌های مالی است.

رئیس پارک علم و فن‌آوری لرستان گفت: اگر سرمایه انسانی را به عنوان تولیدکننده‌ این سرمایه‌ها کنار بگذاریم سه سرمایه استراتژیک به نام دانش، فن‌آوری و سرمایه‌های مالی وجود دارد، در اینجا نیز سرمایه‌های دانش و فن‌آوری با اختلاف زیادی نسبت به مسائل مالی سرمایه‌های استراتژیک‌تری محسوب می‌شوند، چون این دو خود‌شان تولیدکننده‌ منابع مالی هستند.

وی ادامه داد: اگر ما براساس سرمایه‌های دانش و فن‌آوری، تولیدمان را حمایت کنیم، تحقق آن می‌شود کار و نخستین نتیجه‌ای که به دست می‌آوریم اشتغال است، البته این مقوله در تمام دنیا ثابت شده است، که تمام اشتغالی که توسط پارک‌های علم و فن‌آوری رخ می‌دهد جزو اشتغال‌های پایدار و دانش‌بنیان هستند.

یاراحمدی تصریح کرد: مطالعاتی که در این راستا انجام شده نشان می‌دهد، که کشوری مثل چین با پروژه‌ای تحت عنوان پروژه‌ مشعل به جایگاه امروزی چنین رسیده است، هر چند محصولاتی که از چین به کشور ما وارد می‌شود شاید محصولات پیشرفته و خوبی نباشد و ما دید خوبی نسبت به محصولات و تولید این کشور نداریم، اما آنچه که در دنیا به صورت واقعی اتفاق افتاده است این است، که الان چین را به عنوان تسخیرکننده‌ فن‌آوری در دنیا می‌شناسند، پروژه‌ مشعل چیزی نبود به جز تأسیس شرکت‌ها و پارک‌های فن‌آوری در تمام ایالت‌های چین است.

*مأموریت پارک‌های علم و فن‌آوری در لرستان درگیر با بیکاری

رئیس پارک علم و فن‌آوری لرستان به مأموریت پارک‌های علم و فن‌آوری اشاره کرد و گفت: مأموریت ما این است که با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی استان و کشور ظرفیت نخبگان، شناسایی پتانسیل‌ها و مزیت‌های نسبی، مدیریت دانش در این حوزه‌ها به سمت حمایت از تولید، سرمایه و کار ایرانی که شعار امسال نیز هست جهش قابل درکی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در این استان بستر‌های بسیار مناسبی برای توسعه وجود دارد، گفت: همه خوب بر این امر واقف هستیم، که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در این استان، به هیچ عنوان مستحق عنوان بیکار‌ترین استان کشور نیستیم، اما الان داریم این لقب را یدک می‌کشیم، استانی که قطب معادن کانی‌های غیر فلزی کشور و حتی جهان است، استانی که سه‌ درصد منابع کانی‌های غیر فلزی جهان را در خودش جای داده است، استانی که در بسیاری از حوزه‌های کشاورزی از قطب‌های کشور به حساب می‌آید و از حیث نخبگان منحصر ‌به ‌فرد هست اما هنگام خروجی و نتیجه‌گیری  از حیث صنعت اصلاً در جایگاه خوبی قرار نداریم.

*دانشگاه‌های لرستان در مسیر تبدیل علم به سرمایه

یاراحمدی اعتقاد دارد، که الان دانشگاه‌های استان رشد بسیار خوبی داشته‌اند و مثال می‌آورد که دانشگاه مادرمان (دانشگاه لرستان) دارد در بیش‌تر رشته‌ها در دوره‌ دکتری دانشجو تربیت می‌کند و در کنار آن دانشگاه‌های آزاد، پیام‌نور دارند به شکل خوبی تلاش می‌کنند، اما این‌گونه ادامه می‌دهد: اما صنعت ما صنعت خوبی نیست، من نمی‌خواهم بگویم تقصیر از صنعت است، اما خوب است به این نکته خوب توجه داشته باشیم که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ما به هر کجای دنیا که بروند پذیرفته می‌شوند، ولی آیا محصولات تولید صنعت ما هم هر کجا برود پذیرفته می‌شوند.

وی دلیل این مسأله را عدم تعامل و ارتباط مناسب بین دانشگاه و صنعت را در یک کانال درست دانست و گفت: اگر سرمایه، سیاست‌گذاری حول هدف‌گیری از یک طرف و از طرف دیگر قوانین و مقررات، دست به دست هم بدهند و افراد متخصص نیز هدایت‌کننده‌ این امور باشند مسلم است، هم انتقال تکنولوژی در صنعت را به دنبال خواهد داشت و به تبع آن به ایجاد اشتغال پایدار خواهیم رسید و هم تولید ملی را با برند ارزشمند و لایق آن مطرح می‌کند و هم در نهایت ما به آن اهدافی که مورد نظر مسئولان عالی کشور مقام معظم رهبری است، می‌رسیم.

وی با ذکر این مثال که بیش از 400 نوع گیاه دارویی منحصر‌ به ‌فرد در استان لرستان رشد می‌کند و مطالعات ما هم نشان می‌دهد فقط در حوزه‌ تولید گیاهان دارویی می‌توانیم 5 هزار فرصت شغلی‌ ایجاد کنیم، ادامه داد: ما قطب کشاورزی هستیم، تولید ناخالص کشاورزیمان معادل نُرم تولید ناخالص کشور هست اما نرخ ارزش افزوده در حوزه‌ کشاورزی در استان ما تقریباً نزدیک به صفر است، علت آن این است که از فن‌آوری‌های نوین در تولیداتمان هیچ استفاده‌ای نمی‌کنیم.

یاراحمدی گفت: میزان استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته در کشاورزی، خدمات و صنعت در استان ما تقریباً صفر است، از هزار و 428 واحد صنعتی استان فقط یک واحد صنعتی، واحد تحقیق و توسعه فعال دارد، این یعنی مدیریت صنایع ما، مدیریت مبتنی بر دانش، ممکن نباشد.

*قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

یاراحمدی در ادامه گفت: هر شرکت و کارخانه‌ای که تحت حمایت پارک علم و فن‌آوری برند دانش‌بنیان بگیرد تا 15 سال از معافیت مالیاتی و گمرکی برخوردار می‌شود.

وی افزود: تمام فرایند‌های انتقال تکنولوژی از مرحله‌ ایده تا مرحله‌ پیاده‌سازی تحت حمایت پارک علم و فن‌آوری است.

یاراحمدی ادامه داد: نزدیک به 32 هکتار زمین در اختیار داریم، که شرکت فن‌آور و یا مؤسسه تولیدی که از یک ایده شروع شده الان می‌خواهد به خط تولید تبدیل شود، پارک زمین نود و نه ساله، سوله، وام در اختیارش قرار می‌دهد، تا خط تولید راه بیفتد و چون این خط تولید مبتنی بر فناوری‌های روز دنیاست و تحت نظارت اداره ارزیابی فن‌آوری پارک‌ها قرار دارد، عمدتاً این‌هایی هستند که هدفمند ایجاد شده‌اند.

وی تصریح کرد: همین الان با بانک‌های تجارت و ملی تفاهم‌نامه داریم، که از این شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنند، معاونت علمی - فناوری ریاست جمهوری هم یکی از بخش‌هایی است، که از اینها حمایت می‌کند و قرار است، هر ساله منابع خاصی از آن دریافت کنیم.

رئیس پارک علم و فن‌آوری لرستان گفت: جریان مالی که از طریق بازار‌های فناوری ایجاد می‌شود، عمدتاً اینها را در یک مدت بسیار کوتاهی اصلاً از وام‌های دولتی بی‌نیاز می‌کند، به عنوان مثال در پارک علم و فناوری تبریز یک دانشجوی مهندسی کنترل با فروش دانش فنی تراکتور هوشمند به بلاروس حدود 2 میلیون دلار ارز‌آوری داشت، از این‌گونه مثال‌ها در این سال‌ها بسیار داشته‌ایم و در کل هدف اصلی این پارک‌ها هم همین است.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول