اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیش‌بینی رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه در سال جاری

120 تن کلزا در کهگیلویه تولید می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه گفت: نزدیک به 60 هکتار سطح زیر کشت کلزای آبی در شهرستان کهگیلویه وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود با عملکرد میانگین دو تن در هکتار 120 تن محصول کلزا داشته باشیم.

120 تن کلزا در کهگیلویه تولید می‌شود

سید عمران تقوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهگیلویه اظهار کرد: دانه روغنی کلزا از سال‌های گذشته وارد کشور شده و تحقیقات متعددی روی آن انجام گرفته است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه افزود: در سال‌های اخیر به دلیل توجه بیشتر به توسعه و ترویج کلزا، سطح زیر کشت آن در کشور افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته به طوری که در سال زراعی 79 - 78 به 19 هزار هکتار رسید. 

تقوی با بیان اینکه زمان برداشت کلزا از نیمه دوم اردیبهشت ماه شروع خواهد شد، خاطرنشان کرد: نزدیک به 60 هکتار سطح زیر کشت کلزای آبی در شهرستان کهگیلویه می‌باشد که پیش‌بینی می‌شود با عملکرد میانگین دو تن در هکتار 120 تن محصول کلزا داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ویژگی‌های خاص گیاه کلزا و سازگاری آن با شرایط مختلف آب و هوایی اهمیت این محصول را بیشتر کرده و به عنوان نقطه امیدی جهت تامین روغن خام مورد نیاز کشور به شمار می‌آید.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه گفت: کلزا می‌تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از فشار بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز بکاهد.

تقوی با بیان اینکه این گیاه با دارا بودن تیپ‌های بهاره، زمستانه و حد واسط امکان کشت این گیاه را در شرایط متفاوت اقلیمی فراهم می‌سازد، گفت: در کشت پاییزه نیاز به آبیاری کم بوده و امکان استفاده از نزولات آسمانی پائیزه و زمستانه وجود دارد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه عنوان کرد: کلزا دارای پتانسیل عملکرد بالا بوده و درصد روغن آن 45 تا 40 درصد بوده و در بین دانه‌های روغنی مثل آفتاب‌گردان، کنجد و گلرنگ دارای درصد روغن بیشتری می‌باشد.

تقوی با بیان این‌که فصل رشد کلزا با سایر دانه‌های روغنی متفاوت است، افزود: زمانی که ظرفیت واحدهای روغن‌کشی خالی است این گیاه برداشت می‌شود.

وی اضافه کرد: در نهایت پس از استحصال روغن، کنجاله باقیمانده سرشار از پروتئین بوده و برای استفاده در تغذیه دام مناسب است.

این مسئول افزود: در صورت ایجاد شرایط کشت مطلوب و مبارزه با علف‌های هرز و تغذیه مناسب در بعضی مزارع عملکرد چهار تن در هکتار را می‌توانیم داشته باشیم.

انتهای پیام/صا20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول