اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان:

اصفهان موزه فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان دانشگاه اصفهان گفت: اصفهان به اعتبار موقعیت ویژه‏ای که پس از اسلام کسب کرد از گذشته تا به حال به نام پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی مشهور بوده است.

اصفهان موزه فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی است

محمدعلی چلونگر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: آنچه اصفهان را به عنوان مرکز و پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی مطرح کرد وجود مرکزیت سیاسی، نهادهای آموزشی، دانشمندان و ایجاد بناهای تاریخی فرهنگی در دوره‌های مختلف بود.

وی افزود: اصفهان از قرن سوم به بعد در زمینه وجود علماء، دانشمندان به ویژه محدثان علمی و پایگاه‏های علمی در کشور ایران جزو برترین شهرها قرار گرفت که اسامی تعدادی از این دانشمندان را در کتاب "ذکر اخبار اصفهان" ابونعیم اصفهانی می‌توان دید.

این استاد و محقق دانشگاه اصفهان تصریح کرد:در دوران‏های بعدی نیز دانشمندان و علمای مختلفی در اصفهان حضور یافتند که از جمله آنها ابو علی سیناست که مدتی اصفهان را پایگاه تدریس خود قرار داد.

وی با بیان اینکه اصفهان در سه مقطع مهم به عنوان پایتخت ایران مطرح بوده است، بیان داشت: در دوران آل‌بویه برای نخستین بار اصفهان به عنوان پایتخت سیاسی ایران مطرح شد که در این دوره وزیران دانشمندی مانند صاحب بن عباد خدمات بسیاری به پیشرفت علم کردند.

*‌در دوره سلجوقیان اصفهان پایتخت جهان اسلام بود

چلونگر تصریح کرد: در دوره سلجوقیان اصفهان به عنوان مرکز سیاسی جهان اسلام انتخاب شد که نشان از اهمیت و موقعیت اصفهان در قلمروهای اسلامی دارد.

وی اضافه کرد: این موضوع اصفهان را در موقعیت ویژه و برتری قرار داد و در این زمان دانشمندانی پرورش یافتند که هم در زمینه فقه و حدیث و هم علوم عقلی تخصص داشتند.

این استاد و محقق دانشگاه اصفهان افزود: ساخت بناهای ویژه در دوره سلجوقیان مانند مجموعه میدان امام علی نشان از اوج حاکمیت سیاسی در آن دوران است.

وی ادامه داد: در این دوره اصفهان از نظر ساخت نهادهای آموزشی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشت که از جمله آنها ساخت مدارس نظامیه در نقاط مختلف شهر بود.

چلونگر تأکید کرد: پس از شهر بغداد مدارس نظامیه اصفهان بسیار مشهور بوده و علاوه بر آن بخشی از مسجد جامع اصفهان نیز به عنوان مرکز آموزشی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

وی اضافه کرد: هم‌چنین در این دوران اصفهان دارای کتابخانه‌های فراوانی بوده که کتابخانه مسجد جامع اصفهان که با هزاران جلد کتاب از جمله مهم‌ترین آ‌نها است که بعدها به آتش کشیده شده است.

*‌دوره صفوی، اوج پیشرفت فرهنگ و تمدن در اصفهان

این استاد و محقق دانشگاه اصفهان تأکید کرد: در دوره صفویان ساخت بناهایی فرهنگی، مذهبی و سیاسی با معماری زیبا و بی‌نظیر بر اهمیت شهر اصفهان افزود و سبب شد که این شهر به جز پایتخت سیاسی به عنوان پایتخت فرهنگی نیز مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه دوره صفویه نقطه اوج اصفهان از نظر فرهنگی سیاسی اجتماعی بود، گفت: در این دوران علمای بزرگی مانند شیخ بهایی، میرفندرسکی و ملاصدرا مکتب‌های مختلف علمی و نهادهای مختلف آموزشی را بنیان نهادند و رشد علم و فرهنگ در اصفهان شتاب بیش‌تری به خود گرفت.

چلونگر افزود: بناهای مختلف تاریخی مانند میدان امام(ره) با ویژگی‌های خاص آن که در دوره صفوی ایجاد شد به طور قطع نمونه و الگویی در جهان اسلام نداشته و در آینده نیز ندارد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول