اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

گرجستان از همه توافقات خود در جامعه مشترک المنافع خارج می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون وزیر امور خارجه گرجستان اعلام کرد که این کشور با پس گرفتن امضای خود در 30 توافقنامه باقی مانده در چارچوب جامعه مشترک المنافع ، به روند خروج خود از این تشکیلات پایان خواهد داد.

گرجستان از همه توافقات خود در جامعه مشترک المنافع خارج می‌شود

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "نینو کالاندادزه" معاون وزیر امور خارجه گرجستان امروز، دوشنبه اعلام کرد که این کشور قصد دارد تا به روند خروج خود از تمامی توافقات در چارچوب جامعه مشترک المنافع پایان دهد و امضای خود در زیر 30 سند مربوطه را بی‌اعتبار اعلام خواهد کرد.

این دیپلمات بلندپایه بدین ترتیب دستور "میخائیل ساآکاشویلی" رئیس‌جمهوری گرجستان در خصوص توقف همکاری‌های گرجستان با شبکه رادیو-تلویزیون «میر» در هفته گذشته را تفسیر کرد. 

کالاندادزه افزود: ما دیگر عضو جامعه کشورهای مشترک المنافع نیستیم، بنابراین موظف نیستیم که به تعهدات مضاعفی که در چارچوب این جامعه بر عهده ما گذاشته شده، پای‌بند باشیم.

معاون زویر خارجه گرجستان یادآور شد که از زمان خروج این کشور از جامعه مشترک المنافع روند خارج شدن از توافقاتی که در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای در این سازمان منعقد شده آغاز شد و مرحله به مرحله همچنان جریان دارد.

گرجستان در اواخر سال 1993 به جامعه مشترک المنافع پیوست و دوازهمین و آخرین عضو این تشکیلات محسوب می‌شد، ولی اولین کشوری بود که در سال 2008 و بعد از درگیری نظامی با روسیه در پی حمله این کشور به اوستیای جنوبی، از جامعه مشترک المنافع خارج شد.

خروج گرجستان از این جامعه در آگوست سال 2009 رسمیت پیدا کرد. البته با این وجود گرجستان همچنان به مشارکت خود در حدود 75 توافقنامه بین المللی با کشورهای عضو جامعه مشترک المنافع ادامه داد، ولی بتدریج از برخی از آنها نیز خارج شد. تاکنون از چنین توافقاتی تنها 30  عدد باقی مانده که با خروج گرجستان از چارچوب آنها، روند خروج گرجستان از این جامعه تکمیل خواهد شد.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول