اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سابقه ناکامی‌های بزرگ فوتبال تبریز در صعود به لیگ برتر

وقتی آخرین تیر به هدف نمی‌نشیند

خبرگزاری فارس: در یک دهه اخیر پنج مرتبه تیم‌های فوتبال تبریز در هفته‌های پایانی و یا بازی‌های پلی‌آف مقابل حریفان خود ناکام بوده و از صعود به لیگ برتر بازمانده‌اند.

وقتی آخرین تیر به هدف نمی‌نشیند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، به بهانه عدم صعود ماشین‌سازی، به بررسی لحظات تلخ فوتبال تبریز که ناکامی تیم‌های این شهر در آخرین بازی مرحله گروهی و با بازی پلی‌آف بود پرداخته شده است.

ماشین‌سازی تبریز فصل 80-1379

ماشین‌سازی در این سال و در گروه خود بازی‌های خوبی را ارائه کرده بود. این تیم برای صعود به مرحله پلی‌آف باید در آخرین بازی خود در تبریز مقابل همای تهران به پیروزی می‌رسید اما، هما تنها با یک تساوی به مرحله بعد صعود می‌کرد.

بازی در حضور بیش از 30 هزار تماشاگر در باغشمال آغاز شد و این تیم هما بود که در لحظات نخست به گل برتری دست یافت در دقیقه 44 علی ابراهیمیان مهاجم بلندقامت ماشین‌سازی موفق شد گل تساوی را به ثمر رسانده تا دو تیم با تساوی به رختکن روند.

در نیمه دوم ماشین‌سازی بر شدت حملات خود افزود و در دقیقه 85 صاحب یک ضربه پنالتی شد.

در حالی که ابراهیمیان پنالتی زن اول ماشین‌سازی بود، اما مجید جهان‌پور مربی وقت ماشین‌سازی ضربه را به علیرضا امن‌زاده سپرد و ضربه مهاجم دوم ماشین‌سازی توسط دروازه‌بان هما مهار شد تا نخستین ناکامی تیم‌های تبریزی در بازی پایانی رقم خورد.

تراکتورسازی تبریز فصل 85-1384

تراکتورسازی در این سال با مربیگری فرشاد پیوس و مدیریت فیاض مسابقات خود را آغاز کرد. تراکتورسازی طول فصل پر نوسان ظاهر شده و در نهایت تراکتورسازی تبریز و همای تهران هم‌امتیاز شده و یکی از دو تیم باید به مرحله پلی‌آف صعود می‌کرد. با اینکه تفاضل گل تراکتورسازی بهتر بود، اما قرار شد یک بازی بین دو تیم تراکتورسازی و هما برگزار شود. پیش از  فصل توافق شده بود که در صعود و سقوط تفاضل مطرح نباشد و بازی بین تیم هم‌امتیاز تیم صعودکننده را مشخص خواهد کرد. بازی که باید در یک میدان بی‌طرف انجام می‌شد.

این بازی ابتدا قرار بود در زنجان برگزار شود که هیئت فوتبال این شهر از میزبانی این بازی انصراف داد. گزینه بعدی نیز کرج بود که این شهر نیز میزبانی این بازی را تقبل نکرد در نهایت بازی تراکتورسازی با همای تهران در اصفهان برگزار شد و تراکتورسازی در نهایت در ضربات پنالتی نتیجه را به هما واگذار کرد.

جالب اینکه هما با وجود اینکه دو بار تیم‌های تبریزی را از صعود به مرحله پلی‌آف ناکام گذاشته بود اما خود در بازی آخر ناکام مانده و از صعود به لیگ برتر بازماند.

تراکتورسازی تبریز فصل 86-1385

تراکتورسازی با اقتدار در گروه خود اول شد اما در آن دوره تیم‌های اول نیز به صورت مستقیم صعود نمی‌کرده و باید به صورت ضربدری با تیم دوم گروه مقابل بازی می‌کردند تا در صورت پیروزی به لیگ برتر صعود می‌کردند.

تراکتورسازی در بازی پلی‌آف باید ابتدا میزبان شیرین فراز کرمانشاه می‌شد. این بازی در حضور 60 هزار تماشاگر برگزار شد که در نهایت تعجب همگان این بازی دو بر یک به سود شیرین فراز به اتمام رسید. در این بازی علی کریمی بازیکن تراکتورسازی یک ضربه پنالتی را از دست داد.

در بازی برگشت نیز شیرین‌ فراز برد دو بر یک خود را تکرار کرد تا در نهایت تراکتورسازی از صعود به لیگ برتر بازماند، مربیگری تراکتورسازی بر عهده فرشاد پیوس بود.

شیرین فراز در این سال شش بار با تیم‌های تبریزی بازی کرد که هر سه تیم شهرداری، تراکتورسازی و ماشین‌سازی را در کرمانشاه شکست داده، در تبریز تراکتور را نیز مغلوب کرده و تنها در باغشمال با تیم‌های ماشین‌سازی و شهرداری به تساوی رضایت داد.

چندی پیش در برنامه 90 یکی از بازیکنان، ناکامی تیم‌های تبریزی در مقابل یک تیم غرب کشور را به یک دلال تبریزی ربط داده و عنوان کرد که این واسطه شرایط  باخت تیم‌های تبریزی را فراهم می‌کرد.

شهرداری تبریز فصل 88-1387

شهرداری تبریز با محمدحسین ضیایی در گروه خود دوم شده و باید برای صعود یک بازی رفت و برگشت با تیم دوم گروه مقابل شاهین بوشهر برگزار می‌کرد.

در این سال برای نخستین بار تیم‌های اول هر گروه به صورت مستقیم به لیگ برتر صعود کردند که در گروه مقابل تراکتورسازی بالاتر از شاهین بوشهر بعد از هفت سال به لیگ برتر بازگشت.

بازی رفت شهرداری تبریز و شاهین بوشهر در تبریز با تساوی دو بر دو به پایان رسید. بازی برگشت در بوشهر در حالی یک بر صفر به سود شاهین بوشهر به اتمام رسید که حریف تقریباً یک نیمه به دلیل اخراج بازیکنش 10 نفره بوده و حتی گل برتری را نیز با یک یار کمتر به ثمر رسانده بود.

مهم‌ترین علت ناکامی شهرداری تبریز در این مرحله به توافق زودهنگام ضیایی با صبای قم ربط داده شد حتی مسئولان باشگاه صبای قم در بازی رفت شهرداری تبریز با شاهین بوشهر در ورزشگاه تختی حضور داشته و همین موضوع در ناکامی تیم شهرداری در این بازی نقش بسزایی داشت.

ماشین‌سازی تبریز فصل 91-1390

ماشین‌سازی بازی‌های خود را با اقتدار آغاز کرد و در نیم فصل هفت هفته صدرنشین گروه خود بود اما، دور برگشت تیم ماشین‌سازی نتوانست ثبات دور رفت را به نمایش گذاشته و برتری چند امتیازی خود را نسبت به تیم آلومینیوم هرمزگان از دست داد بعد از شکست خانگی این تیم مقابل نساجی قائمشهر حتی رده دومی ماشین‌سازی نیز از دست رفت و امید صعود این تیم به حداقل رسیده بود. ماشین‌سازی برای صعود باید هر سه بازی باقیمانده خود را به پیروزی می‌رسید. این تیم ابتدا در شیراز برق را با دو گل مغلوب کرده و سپس آلومینیوم هرمزگان را شکست داد تا کار صعود این تیم به بازی آخر مقابل تربیت یزد بکشد.

پیروزی در این بازی ضامن صعود ماشین‌سازی بود، ماشین‌سازی در نیمه نخست با گل علیزاده به برتری رسید در نیمه دوم نیز ماشین‌سازی چند فرصت خوب داشت که مهم‌ترین آن تک به تک فراز فاطمی بود.

در حالی بازی‌های دو تیم دیگر مدعی صعود در این گروه پاس همدان و گهر زاگرس با تساوی دنبال می‌شد و تا دقیقه 90 نیز ماشین‌سازی با یک گل پیش بود و صعود این تیم به مرحله پلی‌آف حتمی به نظر می‌رسید اما، در آخرین دقایق بازی اتفاقاتی رخ داد که حتی شک و شبهه زد و بندهای پشت پرده را نیز مطرح کرد.

ماشین‌سازی در دقیقه 91 گل تساوی را دریافت کرد اما با توجه به نتایج دو بازی دیگر، باز این تیم ماشین‌سازی بود که صعود می‌کرد اما، اعلام نتیجه پایانی بازی ماشین‌سازی با تربیت یزد در ورزشگاه اهواز و در بازی گهر زاگرس با استقلال صنعتی و اینکه بازی این دو تیم 10 دقیقه دیرتر آغاز شده بود و گهر این فرصت را داشت که با اطلاع از نتیجه پایانی بازی ماشین‌سازی، گل برتری خود را در دقیقه 94 به ثمر رسانده و به مرحله پلی‌آف صعود کند.

علت تاخیر گهر زاگرس با استقلال صنعتی، آبی پوشیدن هر دو تیم بود که با توجه به اینکه گهر مهمان بوده این تیم باید لباس دوم خود را بر تن می‌کرد، اما این شیطنت سرپرست این تیم سبب 10 دقیقه اتلاف وقت شده و همین موضوع موجب شد که گهر زاگرس با توجه به اتمام بازی پاس همدان و ماشین‌سازی تبریز، 10 دقیقه زمان برای کسب نتیجه لازم را داشته باشند.

باید اذعان کرد که صعود به مرحله پلی‌آف حداقل مزد برتری و شایستگی تیم ماشین‌سازی بود.

البته مسئولان این باشگاه پیگیر تخلف تیم تربیت یزد که از بازیکن سرباز و بدون مجوزدار استفاده کرده بود هستند و فوتبال تبریز و هواداران باشگاه ماشین‌سازی امیدوارند با اعلام نتیجه سه بر صفر بازی ماشین‌سازی با تربیت به سود تیمشان، شاهد صعود این تیم به مرحله پلی‌آف باشند.

.................................

گزارش فرهاد فرهادپور

.............................. 

انتهای پیام/ح10/چ3000 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول