اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

منابع مطلع اعلام کردند

توافق پنهان ریاض-آنکارا علیه سوریه و دلایل عدم حمله به دمشق

خبرگزاری فارس: منابع مطلع از دیدارهای محرمانه ترکیه و عربستان برای هماهنگی جهت مرحله پس از شکست طرح عنان و ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه پرده برداشتند.

توافق پنهان ریاض-آنکارا علیه سوریه و دلایل عدم حمله به دمشق

به گزارش فارس، اطلاعات رسیده حاکی از این است که عربستان و ترکیه با برگزاری دیدارها و برقراری تماس‌های محرمانه و آشکار، برای ناکام کردن ماموریت کوفی عنان فرستاده سازمان ملل در سوریه تلاش می‌کنند.

المنار با بیان این مطلب تاکید کرد که این دیدارها در آنکارا و ریاض برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، دیدارهای محرمانه‌ای در بالاترین سطوح در ترکیه و عربستان برگزار می‌شود که برخی مشاوران امنیتی و نظامی غربی نیز در آن حضور یافته‌اند.

ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه پس از شکست طرح عنان

المنار تاکید کرد که این دیدارها برای بررسی ایجاد منطقه‌ای حائل و گذرگاه‌هایی به بهانه‌های ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه جهت قاچاق سلاح با حمایت مالی عربستان سعودی است.

المنار تصریح کرد: همه این اقدامات برای مرحله پس از شکست طرح عنان است که آنکارا و ریاض تماس‌هایی با گروهک‌های مسلح می‌گیرند و آنان را به ادامه عملیات جنایتکارانه در سوریه ترغیب می‌کنند.

بنا بر این گزارش، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه اخیرا در ریاض با عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی دیدار و درباره برخی طرح‌ها علیه سوریه و ملت آن توافق کردند.

دو دستگی در نهاد امنیتی ترکیه در قبال سوریه

منابع مطلع اعلام کردند که اکنون در درون سیستم امنیتی ترکیه در قبال بحران و اتفاقات سوریه دودستگی به وجود آمده است. دسته اول معتقد است که مردم سوریه در کنار سران این کشور می‌مانند و 20 سال هم نیروی تروریستی به سوریه اعزام شود، نظام کنونی سوریه شکست نخواهد خورد زیرا از حمایت بیشتر مردم برخوردار است. این دسته به اردوغان درباره دشمنی با سوریه هشدار داده‌اند.

دسته دوم شامل افسران ترک است که وابسته به حزب اردوغان هستند. این دسته متاثر از حزب حاکم در ترکیه هستند و اوامر اردوغان را اجرا می‌کنند. اردوغانی که پایداری سوریه را شکست خود و حزبش در تحقق اهداف اسرائیل و آمریکا می‌داند.

اختلافات شدید میان عربستان و ترکیه و بین کشورهای غربی

المنار به نقل از منابع مطلع اعلام کرد که اختلافات شدیدی بین ترکیه و عربستان و از جهتی دیگر میان کشورهای غربی شکل گرفته است. کشورهای غربی بر خلاف حمایت مالی شدید عربستان و تحریک این کشور مبنی بر تامین همه هزینه‌های حمله نظامی به سوریه، مخالف اقدام علیه سوریه هستند هر چند که لابی تسلیحاتی در آمریکا نیز بشدت خواستار اقدام علیه سوریه است اما به هر حال کشورهای غربی به دلایل زیر با اقدام مذکور مخالفند:

1- سوریه دارای منابع طبیعی هنگفتی نیست که در آینده ادعای آمریکا و نهادهای اروپایی برای اقدام علیه آن را در مقابل بازخواست‌های پارلمانی توجیه کند.

2- بر خلاف سرمایه‌گذاری بیش از یک‌ساله اعراب خلیج فارس، اروپا و آمریکا و ترکیه روی مخالفان سوریه، اما این مخالفان به یک پیکره مستقل تبدیل نشدند. مخالفان ضعیف هستند و پراکنده و در محافل مردمی سوریه پایگاهی ندارند.

3- هیچ نهاد اطلاعاتی در آمریکا و کشورهای اروپایی نمی‌تواند گزارشی اطلاعاتی جهت ارزیابی در سوریه ارائه بدهد. این نهادها ناتوانی خود را در رویارویی با آنچه در سوریه در جریان است آشکار کردند. این نهادها حقایق بسیاری را ندیدند که در آگاهی ملت سوریه و قدرت نظام حاکم در این کشور نهفته است.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول