اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از نان و حلوا تا کشکول شیخ/

هنوز ناگفته‌هایی از شیخ بهایی باقی است

خبرگزاری فارس: شیخ بهایی از جمله دانشمندان کم‌نظیر جهان تشیع بوده که به علوم مختلف تسلط داشته ولی بخش‌هایی از زندگی این عالم از نظرها پنهان مانده و نیازمند تحقیق و پژوهش بیشتر در این زمینه است.

هنوز ناگفته‌هایی از شیخ بهایی باقی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم سوم اردیبهشت روز بزرگداشت عالم بی‌نظیر عالم تشیع بهاءالدین محمدبن‌حسین عاملی دانشمند و نظریه‌پرداز شیعه بوده که به شیخ بهایی شهرت پیدا کرده است.

این دانشمند از نوادگان حارث همدانی و صحابی معروف علی بن ابیطالب(ع) بوده که 26 ذی‌الحجه 953 قمری در بعلبک لبنان دیده به جهان گشود.

تصنیفات و تألیفات علمی فراوانی از سوی شیخ بهایی تالیف شده که شامل اشعار عربی و فارسی است، به عنوان مثال در بخش فارسی، مثنوی موسوم به نان و حلوا را بسیار شیرین و با حلاوت تالیف کرده است.

این عالم در زمینه علم فقه، علم حدیث، علم ریاضیات و هنر از جمله در هنرهای معماری، داستان نویسی، شعر، خوشنویسی و برخی شاخه‌های دیگر هنری تبحر خاصی داشت.

 

*کشکول شیخ بهایی دل‌ها را روشنایی می‌بخشد

دیگر مجموعه شیخ که موسوم به کشکول شده دارای محتوای جمیع علوم و رسوم بوده و نسخه‌ای است که جام جمشیدی و مرآت سکندری از رشک آن تیره و خیره مانده و دارای نکات نفیس است.

کشکول شیخ بهایی در سن جوانی از سوی این دانشمند بزرگ به رشته تحریر درآمده و در حقیقت به اعتراف نویسنده همه دیدگان به دلیل مطالب از آن لذت می‌برند.

این کتاب شامل گوهرهایى از تفسیر و تاویل‌ها، چشمه‌هاى اخبار و آثار نیکو و حکمت‌هاى تازه بوده که دل‌ها را روشنایی می‌بخشد.

بر اساس تعبیری که شیخ بهایی به کار برده کلماتى جامع مانند ماه‌هاى تابان در این کشکول روشن کرده و از بوهاى خوش آن، مشام جان‌ها را معطر ساخته و وارداتى در آن گنجانده که استخوان‌هاى پوسیده را زندگى مى‌بخشد و ابیات نیکویى که از روانى، همچون شرابى خوشگوار در قدح‌ها جاى گرفته‌اند و حکایات دلنشینى که جان‌هاى خسته را آرامش مى‌بخشند. درهاى پراکنده نفیسى که شایسته آنند، که با نور، بر چهره حور نگاشته شوند.

 

*برخی سروده‌های شیخ بهایی

سروده‌هایی از شیخ بهاءالدین محمد عاملی مشهور به شیخ بهایی به خط وی در کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی نگهداری می‌شود که از جمله آنها می‌توان به ابیاتی در مدح پیشوای هشتم شیعیان اشاره کرد.

ای خاک درت سرمه ارباب بصارت/در تأدیت مدح تو خم پشت عبارت

گردد قدم زائرت از غایت رفعت/بر فرق فریدون بنشیند ز حقارت

 

*تشرف شیخ بهایی به مسجد جمکران

علم الهدی فرزند فیض کاشانی در سال 1080 به مسجد جمکران مشرف شد و درباره تشرف شیخ بهایی به مسجد جمکران می‌نویسد «حقیر فقیر شنیدم از والد مکرم که مولانا شیخ محمد بهاء الدین عاملی و مولانا حضرت علامی آخوند ملا محمدتقی مجلسی به این مکان مقدس مشرف شدند».

این سند با خط محمد بن محسن مشهور به علم الهدی فرزند فیض کاشی موجود است و اصل آن در کتابخانه ملی قرار دارد و یکی از موثقین خط‌‌شناس همچنین صحت این انتساب را تأئید کرده است.

 

*شاگردان شیخ بهایی

محمد بهاءالدین عاملی شاگردان فراوانی را در دامان خود پروراند که از جمله آنها می‌توان به ملاصدرای شیرازی، ملامحسن فیض کاشانی، فیاض لاهیجی، محقق سبزواری، سیدحسن کرکی، سید ماجد بحرانی و ملا محمدتقی مجلسی اشاره کرد که استادی در دوران خود بوده‌اند.

حاجی بابا قزوینی یکی از شاگردان شیخ بهایی بوده که کتاب معروفی به نام مشکول را با تقلید از کشکول شیخ بهایی تالیف کرده است.

وی در سال 1000 خورشیدی در اصفهان درگذشت و بنابر وصیت خودش پیکر او را به مشهد بردند و در کنار آرامگاه علی‌بن موسی‌الرضا(ع) جنب موزه آستان قدس به خاک سپردند. امروزه آرامگاه وی بین مسجد گوهرشاد و صحن آزادی و رواق امام خمینی در رواقی‌ که به یاد او نامگذاری شده قرار دارد.

با وجود آنکه مطالب و نوشته‌های فراوانی درباره این عالم بزرگوار ارائه شده ولی هنوز شگفتی‌ها و مطالب فراوانی درباره این دانشمند وجود دارد که نیازمند تحقیق و پژوهش بیشتر است تا به لایه‌های دست نیافتنی و کشف نشده زندگی این دانشمند دسترسی پیدا کنیم.

===================

یادداشت: ایمن‌سادات موسوی‌نژاد

===================

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول