اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سالانه صورت می‌گیرد

تولید 100 هزار متر مربع فرش در کرمان

خبرگزاری فارس: کرمان از مناطق مرکزی و خشک ایران است که به عنوان بزرگ‌ترین و پهناورترین استان کشور مطرح است و سالانه 100 هزار متر مربع فرش در این استان بافته می‌شود.

تولید 100 هزار متر مربع فرش در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، شهر کرمان از مناطق مرکزی و خشک ایران است که به عنوان بزرگ‌ترین و پهناورترین استان کشور مطرح است و سالانه بیش از 100 هزار متر مربع فرش در این استان بافته می‌شود که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این میزان افزایش یابد.

یکی از صنایع دستی قدیمی استان کرمان که طرفداران داخلی و خارجی زیادی را به سوی خود جلب کرده ، فرش کرمان است.

ویژگی‌های فرش کرمان به اندازه‌ای مهم است که در ادبیات «فلکور» کشور نفوذ کرده و ایرانیان مردم مقاوم را به قالی کرمان مَثَل می‌زنند.

تاریخ فرشبافی کرمان به قبل از دوران صفویه «250 سال قبل» می‌رسد.

مردم در کرمان فرشبافی را به عنوان شغل اصلی انتخاب کرده‌اند به همین جهت طرح و نقش بافت فرش‌های این استان از تازگی و زیبایی و تنوع خاصی برخوردار است، گل و گیاه و درختان به طور کلی طرح اصلی فرش کرمان را تشکیل می‌دهند.

طرح فرش کرمان لچک ترنج، افشان، درختی، حیوان‌دار، بازوبندی، خشتی، شاه‌عباسی و ... است، رنگ مورد استفاده آنها متنوع و بیشتر آنها کِرِم، لاکی، سورمه‌ای و خاکستری است.

بافت فرش کرمان معمولاً با گره نامتقارن و دو پود انجام می‌گیرد.

* 70 هزار بافنده فرش در کرمان فعال هستند

ناصر عباس‌پور رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در مورد جایگاه فرش کرمان با اشاره به اینکه هم‌اکنون 300 نفر در زمینه تولید فرش در استان کرمان مشغول به فعالیت هستند، گفت: متقاضی اصلی فرش کرمان، کشور آلمان است که بیشتر اطلاعات فرش کرمان از طریق طراحان فرش و دانشجویان وارد بازارهای جهانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل نداشتن کارشناسی ارزیابی، درصد ناچیزی از فرش کرمان در سطح شهر به فروش می‌رسد، خاطر نشان کرد: بیشتر فرش تولیدی کرمان به تهران ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه 70 هزار بافنده فرش در استان کرمان وجود دارد، تصریح کرد: تا پایان سال گذشته 32 هزار نفر از بافندگان فرش در استان کرمان شناسنامه‌دار شدند.

عباس‌پور بیان داشت: برای هر بافنده در کرمان 1.5 متر مربع دار قالی اختصاص داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیمه قالیبافان فرش کرمان در سال جاری ادامه دارد، افزود: از این  32 هزار بافنده شناسنامه‌دار در استان کرمان حدود 26 هزار نفر از مزایای بیمه بهره‌مند شده‌اند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت  معدن و تجارت استان کرمان از برگزاری جشنواره فرش دستباف به زودی در استان کرمان خبر داد و ابراز داشت: در این جشنواره از تولیدکنندگان، طراحان و نقاشان برتر فرش تجلیل می‌شود.

عباس‌پور تعداد مجتمع‌های قالیبافی در استان کرمان را چهار مجتمع اعلام کرد و افزود: این مجتمع‌ها در شهرستان‌های کرمان، راور، انار و کشکوئیه رفسنجان فعال هستند.

 * رنگ‌آمیزی بیگانه در قالیبافی کرمان تحریم شده است

از قدیم و ندیم گفته‌اند، فرش کرمان هرچه پا بخورد کیفیتش بهتر می‌شود، شهرت دیگر این فرش به دلیل رنگرزی آن است.

کرمان تنها مرکز قالیبافی در ایران است که در آن تقریبا به کلی مواد رنگ‌آمیزی بیگانه تحریم شده‌اند، رنگ‌های به کار رفته بسیار متنوع هستند، اکثرا این رنگ‌ها که تا گذشته نزدیک در کارگاه‌های رنگرزی برای مصارف شالبافی و قالیبافی به کار می‌رفته‌اند از سری رنگ‌های طبیعی هستند.

این روزها کشورهایی چون چین با تقلید استادانه‌ای از نقشه‌های قدیمی و جالب کرمان، فرش‌هایی با بافت بسیار شسته رفته و با پشم‌هایی مرغوب و رنگ‌های درخشان احتمالا با استفاده از تکنیک‌های کامپیوتری به بازارهای غرب می‌فرستند که این تهدیدی بسیار جدی برای آینده فرش کرمان است.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول