اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مفاد مهم توافق دمشق و سازمان ملل برای اعزام ناظران غیرمسلح

خبرگزاری فارس: توافق سوریه و سازمان ملل برای فراهم کردن مقدمات اعزام ناظران نظامی غیرمسلح به سوریه شامل مواد مهمی است که از جمله مهم‌ترین آن، اعتراف به گروهک‌های مسلح و تاکید به آنان برای متوقف کردن حملات تروریستی به ارتش و مردم سوریه است.

مفاد مهم توافق دمشق و سازمان ملل برای اعزام ناظران غیرمسلح

به گزارش فارس، روز پنجشنبه سوریه و سازمان ملل توافقنامه‌ای برای چگونگی اعزام ناظران بین‌المللی غیرمسلح به سوریه امضا کردند.

این توافق 13 ماه پس از آغاز بحران در سوریه و آغاز فعالیت گروهک‌های مسلح امضا شد که در آن از دو طرف درگیری در سوریه خواسته شده‌ است به آتش‌بس پایبند باشند.

به گزارش رویترز، نقاط مهم توافق  مذکور به شرح زیر است:

 

مسئولیت‌های دولت سوریه:

1- توقف خشونت مسلحانه در همه اشکال آن و تکمیل عقب‌نشینی از درون و مراکز شهری و مسکونی و اجرای بندهای دیگر طرح عنان.

2- تضمین دولت سوریه برای حظ امنیت و حقوق به هنگام استفاده از پلیس به طوری که با قانون حقوق بشر مطابق باشد.

3- دولت سوریه سلامت کارمندان سازمان ملل را بدون خدشه به آزادی آنان در تردد، تضمین کند و اجازه رسیدن کمک‌ها به ساکنان را بدهد.

4- درباره استفاده سازمان ملل از بالگرد و هماپیما توافقی حاصل نشد. شاید در آینده درباره آن توافق شود. [ولید معلم وزیر خارجه سوریه در این خصوص اعلام کرد که نیروی هوایی سوریه درخدمت ناظران است و روشن نیست چرا بر استفاده از بالگرد و هواپیماهای دیگر کشورها اصرار می‌شود].

5- دولت سوریه اجازه رسیدن کارمندان سازمان ملل به هر مرکزی یا پایگاه یا تماس با هر فرد یا جمعیتی را بدهد.

6- نیروی مسلح سوریه می‌توانند حفظ امنیت تاسیسات و نقاط راهبردی مانند بندرها، فرودگاه‌ها و آزاد‌راه‌ها و پالایشگاه‌ها و موارد مشابه را ادامه بدهد.

مسئولیت گروهک‌های مسلح:

1- توقف کامل درگیری و توقف همه شکل از اشکال خشونت.

2- آزادی تحریک کارمندان سازمان ملل و عدم تهدید امنیت آنان و اجازه دادن به آنان برای کمک کردن به ساکنانی که نیاز به کمک دارند.

3- گروهک‌های معارض مسلح باید هر گونه اقدامات حصمانه علیه تشکیلات ارتش سوریه و پایگاه‌های آن و کاروان‌های آن و زیرساخت‌های آن را متوقف کنند. همچنین علیه نهادها و ساختمان‌ها و زیرساخت‌های دولتی و اموال عمومی و خصوصی و این گروه‌های نباید مانع از سرگیری خدمات‌رسانی عمومی شوند.

4- گروه‌های مسلح باید همه فعالیت‌های غیرقانونی طبق قانون سوریه از جمله ترور و ربایش و تخریب را متوقف کنند و همه اموال عمومی و خصوصی سرقت شده را به صاحبان حقیقی این اموال بازگردانند.

5- گروه‌های مسلح از آموزش و تجهیز به سلاح و تجمع دوباره و تنظیم تشکیلات نظامی اجتناب کنند و نمایش عمومی یا خاص سلاح را متوقف کنند و طبق قانون سوریه از اقدام یا آغاز به فعالیت‌هایی مانند بازرشی و تعیین گشتی‌ها اجتناب کنند.

تعریف ها :

سلاح سنگین؛ سلاح‌هایی که کالیبر آن از 14.5 میلیمتر بیشتر است. مانند توپخانه، تانک، بمب‌های موشکی، سلاح‌های ضدتانک و سیستم‌ها ضدهواپیمایی. نفربرهای زرهی در صورت خنثی کردن سلاح خود که دارای کالیبر 7.62 است سلاح سنگین به شمار نمی‌رود.

عقب‌نشینی از مراکز مسکونی: به معنای حرکت دادن تجمعات نظامی به سوی پادگان‌ها و پایگاه‌های موقت در فاصله دو یا سه کیلومتری خارج محیط مراکز مسکون (شهرها، شرهک‌ها و روستاها). این تعریف شامل پادگانهایی نمی‌شود که عملا در شهر و محدود آن هستند.

 

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول