اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی العالمیه عنوان کرد

ضرورت پرهیز از نگاه تک‌بعدی در شناسایی نخبگان حوزوی

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی العالمیه گفت: یکی از آسیب‌هایی که امکان دارد مقوله نخبه‌گرایی در مجموعه‌های حوزوی را تهدید کند، نگاه تک‌بعدی به این مقوله است.

ضرورت پرهیز از نگاه تک‌بعدی در شناسایی نخبگان حوزوی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمدرضا صالح ظهر امروز در نخستین همایش تجلیل از طلاب نخبه و ممتاز جامعة المصطفی العالمیه در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) اظهار داشت: اگر نگاهی به ماموریت‌ها و اهداف جامعة المصطفی العالمیه داشته باشیم، متوجه می‌شویم تمام کسانی که در این مجموعه بزرگ تحصیل می‌کنند، نمی‌توانند در راستای تحقق این اهداف نقش داشته باشند.

وی افزود: با توجه به این مسئله باید به نخبگان و فرزانگان مجموعه جامعة المصطفی العالمیه توجه ویژه‌ای نشان داد تا ماموریت‌های این نهاد در بین امورات متداول آموزشی گم نشود.

معاون فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی العالمیه ابراز داشت: در این راستا نگاه به عمق رسالت‌هایی که نخبگان در این زمینه به عهده دارند، امری ضروری به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: یکی از آسیب‌هایی که در این زمینه باید به بروز آن توجه داشت، مسئله تک‌بعدی شدن در نگاه نخبه‌گرایانه در مجموعه‌های علمی است.

صالح گفت: شاخص‌های فرهنگی و تبلیغی در کنار شاخص‌های آموزشی باید در سنجش افراد نخبه مورد بررسی قرار بگیرد.

وی اذعان داشت: نخبه‌ای که ما در مجموعه جامعة المصطفی العالمیه به آن نیاز داریم باید بر اساس دیدگاه‌های ما و وظایفی که این مجموعه دارد، تعریف شده باشد و تعاریف دیگر در علومی مانند روانشناسی برای ما مورد استفاده نیست.

معاون فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: تعریف نخبه در مراکزی مانند جامعة المصطفی العالمیه با مراکز آموزشی صرف تفاوت بسیار دارد و کسی که در جامعة المصطفی العالمیه به عنوان نخبه شناسایی می‌شود باید یک فرد فعال در زمینه‌های مختلف فرهنگی متناسب با آرمان‌های این مجموعه باشد.

وی اذعان کرد: یکی دیگر از آسیب‌های نخبه‌گرایی، دچار شدن به مقوله مدرک‌گرایی در فضاهای آموزشی است.

صالح افزود: تا زمانی که معیارهای ما برای شناخت افراد نخبه معیارهای کمی و سطحی باشد، افراد برای کارهای عمیق فکری انگیزه‌ای پیدا نمی‌کنند و به فعالیت‌های سطحی آموزشی مشغول می‌شوند.

وی ابراز داشت: یکی دیگر از آسیب‌ها این است که در مجموعه ما زیرساخت‌های لازم برای حمایت همه‌جانبه از نخبگان وجود ندارد و این زیرساخت‌ها را باید به مرور زمان ایجاد کرد.

معاون فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: موضوع دیگر در مقوله نخبگی این است که به این موضوع نباید نگاه مطلق داشت، چرا که نخبگان در میان خود نیز سطح‌بندی دارند و افرادی که در قله‌های بلندتر استعداد قرار دارند، باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: یکی از روش‌های بها دادن به نخبگان و تشویق آنان به فعالیت‌های بیشتر، مشارکت دادن آنان در تصمیم‌گیری‌ها در مجموعه‌ای است که در آن فعالیت می‌کنند.

صالح با بیان اینکه یکی از مسائلی که در نخبگان باید کنترل شود، مقوله فردگرایی است، گفت: دیده شده کسانی با بهره هوشی متوسط به دلیل روحیه جمعی که داشته‌اند، تاثیرات عمیقی در محیط پیرامون خود ایجاد کرده‌اند اما برخی افراد با بهره هوشی فوق‌العاده به دلیل فردگرایی هیچ‌گاه تاثیر مهمی در جامعه نداشته‌اند.

وی عنوان داشت: برجستگی از لحاظ بینشی، کارآمدی و داشتن انگیزه الهی از دیگر مقوله‌هایی است که در شناسایی افراد نخبه باید به آن توجه کرد.

معاون فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی العالمیه در پایان خاطرنشان کرد: فرد نخبه خود باید به مبانی ارزشی و اخلاقی جامعه التزام داشته باشد تا بتواند در جامعه تحولی در زمینه ارزش‌ها ایجاد کند.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول