اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی:

حوزه‌های علمیه نیازمند شناسایی شهید صدر هستند

خبرگزاری فارس: رئیس جامعة المصطفی العالمیة با اشاره به فصاحت بیان شهید صدر گفت: حوزه‌های علمیه بیش از هر مکان دیگر نیازمند شناسایی شهید صدر هستند.

حوزه‌های علمیه نیازمند شناسایی شهید صدر هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در همایش «خون و قلم؛ اخترهای تابناک از آسمان بیداری» که به مناسبت سی و دومین سالگرد شهادت آیت‌الله صدر در موسسه آموزش عالی بنت‌الهدی برگزار شد، اظهار کرد: آیت‌الله صدر از چهره‌های بزرگ اسلام بود و از این عالم می‌توان به عنوان یکی از قله‌های روحانیت و فرزانگان عالم اسلام نام برد.

وی خاطرنشان کرد: این عالم بدون هیچ مبالغه‌‌ای در صدر عالمان و مجاهدان راه خود قرار می‌گیرد و حوزه‌های علمیه بیش از هر مکان دیگر نیازمند شناسایی شهید صدر هستند.

رئیس جامعة المصطفی العالمیة با بیان اینکه شهید صدر از نوابغ روزگار ما بود، گفت: این عالم از استعداد و نبوغ کم‌نظیر برخوردار بود و پیشرفت‌های فراوانی در سن نوجوانی از جمله دستیابی به مقام اجتهاد داشت.

وی خاطرنشان کرد: تمام تحقیقات وی در حوزه‌های مختلف بر رویکرد اجتهادی اصیل و بنیادین مبتنی است و هیچ حرکت و نظریه‌ وی حالت سطحی ندارد.

اعرافی عنوان داشت: در بین نوآوران و نوپردازان کمتر کسی را سراغ داریم که منهج و شیوه استدلال وی عمیق و مبتنی بر اصول باشد، ولی تمام تحقیقات و نظریه‌پردازی‌های شهید صدر بر یک اجتهاد منهج و تحقیق کلامی و فقهی استوار است.

وی تصریح کرد: آیت‌الله صدر در موضوعات تاریخی، اجتماعی، فلسفی، کلامی و طیف وسیعی از موضوعات وارد شده و شاهد نوآوری و ابداع در آنها هستیم.

رئیس جامعة المصطفی العالمیة با بیان اینکه شهید صدر فرزند زمانه خود است، افزود: وی به مرزهای فکری و معرفتی آگاه بود و با رصد کردن تمام معارف فکری عصر خود به درک درستی از مفهوم مارکسیسم و مکاتب غرب دست یافته و در مقام پاسخ به آنها برآمده بود.

وی بیان داشت: امروز به برکت انقلاب اسلامی مارکسیسم به زباله‌دان تاریخ رفته ولی در دهه‌های پیشین تفکر مارکسیستی در دانشگاه‌ها وجود داشت و جوانان را متاثر کرده بود.

اعرافی یادآور شد: شهید صدر تمام تولیدات غربی و ریشه‌های مکاتب فکری و تحولات فکری جهان را می‌شناخت و عالمی نبود که در حجره‌ای محبوس باشد.

وی نگاه کلان و نظام‌ساز را یکی دیگر از ویژگی‌های شهید صدر ذکر کرد و افزود: نظام‌سازی شهید صدر در کلام فکری و معرفت دینی وی به خوبی قابل مشاهده است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیة خاطرنشان کرد: شهید صدر از نگرش روشمند و ابداع منابع جدید در تحقیقات اسلامی برخوردار بود.

وی با اشاره به مشکل فقه گفت: طبقه‌بندی‌ امروز تمام نیازهای فقه ما را پاسخ می‌دهد و شهید صدر طبقه‌بندی و تعبیرهای جدیدی در این زمینه داشت.

اعرافی با بیان اینکه عالم دین باید دارای هنرهای تبلیغی و رسانه‌ای باشد، گفت: شهید صدر یک رسانه گویا بود و بیان خوب و فصیحی داشت و قلم وی انسان را جذب می‌کرد و این هنر خود را در حوزه‌های علمی و معرفتی به کار می‌برد.

وی با اشاره به حوزه اخلاقی و معنوی شهید صدر گفت: شهید صدر الگوی الهام‌بخش اخلاق و معنویت برای علما، طلاب، فضلا و محصلان حوزه علمیه است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیة اخلاص را از دیگر ویژگی‌های اخلاقی شهید صدر ذکر کرد و گفت: اخلاص عنصر اول در حوزوی و عالم دین بودن است و این ویژگی در شهید صدر تحقق پیدا کرد و می‌توان اظهار داشت که شهید صدر ضرب‌المثل این ویژگی است.

وی یادآور شد: مهربانی و عاطفه، فروتنی و تواضع از دیگر ویژگی‌های این شهید بزرگوار بود و با رشته مهر و محبت و عاطفه قلب‌ها را جذب می‌کرد.

اعرافی با بیان اینکه شهید صدر مظهر شجاعت است، گفت: این شهید بزرگوار تمام خانواده و درس و بحث خود را قربانی راه اسلام کرد؛ امروز هم حوزه انسان‌هایی می‌خواهد که همه چیز خود را برای اسلام و آرمان‌های بزرگ فدا کنند.

وی عنوان داشت: صبر و بردباری در برابر مصائب و حوادث و آمادگی کامل برای قربانی شدن مانند سیدالشهدا در وجود شهید صدر وجود داشت، بنابراین همه وجود خود را فدای اسلام و ارتباط با امام و انقلاب اسلامی کرد و کمتر کسی است که از این میزان از خودگذشتگی برخوردار باشد.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول