اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود گذشت 1000 سال

هیچ بازاری ویژگی‌های هنری بازار تاریخی تبریز را ندارد

خبرگزاری فارس: معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی به معماری بازار تبریز و خانه‌های قدیمی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هیچ‌کدام از ویژگی‌های هنری و رفاهی این بازار پس از هزار سال در هیچ بازاری وجود ندارد.

هیچ بازاری ویژگی‌های هنری بازار تاریخی تبریز را ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد اشرف‌نیا ظهر امروز در دومین روز همایش ملی گرامیداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی اظهار کرد: با بررسی آثار تاریخی به عملکرد گذشتگان پی می‌بریم که بیانگر فرهنگ غنی مردم این خاک و بوم است.

وی تاکید کرد: اکنون مردم و مسئولان وظیفه دارند که از این میراث حفاظت کرده تا به دست فراموشی سپرده نشود و آن را در راستای پیشرفت و تکامل پیگیری کنیم.

اشرف‌نیا در ادامه سخنان خود با بررسی آثار تاریخی مختلف استان اظهار کرد: موزه صفویه، پل دختر، کلیساهای جلفا و قلعه عباس میرزا و تمام آثار مختلف تاریخی در استان آذربایجان‌شرقی همه بر اساس فرهنگ و هدف خاصی بوجود آمده‌اند که باید تحلیل شود که آثار مشابه آن در تمامی شهرهای مختلف کشور وجود دارد و بیانگر فرهنگ بالای مردم این کشور است.

وی با اشاره به ربع رشیدی ادامه داد: ربع رشیدی یک مجتمع و شهر دانشگاهی بوده که در 720 سال گذشته تاسیس شده و اکنون بعد از 700 سال محققان و معماران نمونه مشابه آن را نمی‌توانند بسازند و این اثر تاریخی نمونه بارز محوطه تاریخی بوده که با میراث جهانی تطبیق دارد.

اشرف‌نیا تاکید کرد: در مجتمع ربع رشیدی چنان تفکری وجود داشت که هم فیلسوف و مجتهد و هم پزشک تربیت می‌کرد و با بررسی این فرهنگ غنی در تاریخ 700 سال پیش این مرز و بوم می‌توان چشم‌انداز آینده خود را مشخص کرد.

معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی همچنین در ادامه سخنان خود به بازار تبریز و معماری خانه‌های قدیمی اشاره کرد و گفت: بازار تبریز به عنوان نمونه برجسته فرهنگ و هنر و معماری مردم آذربایجان تمام عناصر زندگی را در خود دارد و یک مسافر تمام نیازهای خود را در آنجا از مسجد و حمام گرفته تا مدرسه می‌تواند تامین کند در حالی که در حال حاضر هیچ‌کدام از این ویژگی‌های هنری و رفاهی و آن معنا و فرهنگ در هیچ بازاری پس از هزار سال وجود ندارد.

انتهای پیام/و20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول