اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

ارزیابی عملکرد اتحادیه اروپا در قبال تحولات دمشق در یکسال اخیر

خبرگزاری فارس: اتحادیه اروپا تا این لحظه سیزده بسته تحریم و مجازات علیه سوریه تحمیل کرده که بدنبال آن "126" مقام و "41" شرکت و مؤسسه سوریه مورد تحریم قرار گرفته اما بقای بشار اسد در قدرت نشان از ناکارآمدی این تحریم‌ها بوده است.

ارزیابی عملکرد اتحادیه اروپا در قبال تحولات دمشق در یکسال اخیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، اتحادیه اروپا که تا مارس 2011 به دنبال تحکیم یک شراکت اقتصادی و توسعه‌ای با  دمشق بوده، اینک این اتحادیه به یکی از عوامل مداخله خارجی و فرامنطقه ای در عرصه تشدید و توسعه گستره بحران سوریه تبدیل شده است. اتحادیه اروپا در طول یکسال اخیر در سیاست خصمانه علیه دمشق، آمریکا را در تمام مراحل همراهی و گاهی به اعتراف و اذعان معارضه سوریه ،این اتحادیه از خود واشنگتن پیشی گرفته بوده است.

قبل از پرداختن به ارزیابی و برآورد نقش اتحادیه اروپا به عنوان بازیگر فرامنطقه‌ای در عرصه بحران سوریه، یادآوری چند نکته درباره سیاست خارومیانه ای اتحادیه اروپا و نقش آن به عنوان یک بازیگر بین المللی در روند و فرآیند تحولات منطقه خاورمیانه و خلیح فارس بسیار با اهمیت است:

1- اروپا بطور اعم و کشورهای اتحادیه اروپا بطور اخص پس از پایان جنگ جهانی دوم و شروع جنگ سرد بسیار از برگه ها و ابزارهای نفوذ و اقتدار خود در خاورمیانه از دست داده است.

2ـ اتحادیه اروپا در حساس ترین  و پراهمیت ترین پرونده خاورمیانه ـ قضیه فلسطین و روند صلح خاورمیانه ـ فاقد هرگونه تأثیر و ابزار است. روند و تاریخ شش دهه منازعه عربی ـ صهیونیستی و تاثیرگذاری نقش آمریکا در این روند بهترین و واضح‌ترین مصداق این ادعا است.

3ـ اتحادیه اروپا در برخی از ابعاد، موفقیت‌های چشمگیری به دست آورده ولی در تعیین یک سیاست خارجی واحد و متحد، هنوز ناموفق بوده است. بطور مثال کشورهای این اتحادیه در قضیه عراق و حمله نظامی ارتش آمریکا، مواضع و سیاست خارجی واحدی نداشته است.

4ـ کشورهای اتحادیه اروپا هرکدام منافع ملی و اقتصادی خاصی در کشورهای خاورمیانه دارند لذا در قبال روند تحولات خاورمیانه رفتار متفاوتی و گاهی متضادی دارند.

5ـ کشورهای اتحادیه اروپا بر اساس موقعیت جغرافیای خود نسبت به منطقه خاورمیانه وشمال افریقاـ منطقه مدیترانه، منافع و علائق خود در منطقه تنظیم و ترسیم می‌کنند.

بطور مثال تمایلات و علاقمندی آلمان به موضوعات خاورمیانه  شبیه و مانند علایق فرانسه به منطقه خاورمیانه ،شمال افریقا و ساحل جنوبی منطقه مدیترانه نیست.

اکنون کانون توجه سیاست خاورمیانه اتحادیه اروپا پس از سرنگونی سرهنگ قذافی در لیبی به سمت سوریه تمرکز یافته است. در یک‌سال اخیر کشورهای اتحادیه اروپا به دلایل فراونی از جمله عوامل فوق در ایجاد ابزارها و سازوکارهای لازمه جهت تأثیرگذاری به عنوان بازیگر فرامنطقه ای  در گستره بحران سوریه ناموفق بوده است.

در طول سیزده دور مجازات‌ها و تحریم‌ها از سوی این اتحادیه علیه سوریه، اروپایی ها در یکسال اخیر رفتار ناکارآمد و فشلی در ازای دمشق داشته و تحریم‌ها، تحرک دیپلماتیک و جنگ سفارتخانه‌ای، ابزارهای فشار این اتحادیه علیه سوریه بوده ولی هیچکدام از این سازوکارها، نقش چندانی در تغییر وضعیت پایدار بشار اسد نداشته و سیاست براندازی  اسد از اریکه قدرت در قاموس شکست‌هایی تاریخی این اتحادیه ثبت و ضبط گردیده است.

کلام آخر 

 

اتحادیه اروپا تا این لحظه سیزده بسته تحریم و مجازات علیه سوریه تحمیل کرده و تا اکنون "یک‌صد و بیست وشش" مقام و "چهل و یک" شرکت و مؤسسه سوریه مورد تحریم قرار گرفته است. این اتحادیه جهت تحمیل فشارهای مضاعف و تمام عیار علیه دمشق حتی از افزودن نام مادر 78 ساله بشار اسد (أنیسة أحمد مخلوف متولد سال 1934) به لیست تحریم‌ها و مجازات‌ها دریغ نکرده ولی بقای بشار اسد در قدرت  و تداوم انسجام دولت و نهادهای آن نشانه قاطع  و روشن ناکارآمد بودن سیاست اروپایی در قبال دمشق است.

 

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول