اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله کعبی:

گروه‌های وهابی ریشه مشکلات پاکستان هستند

خبرگزاری فارس: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ریشه تمام مشکلات مردم پاکستان گروه‌های وهابی هستند اما خون مظلوم پایمال نخواهد نشد.

گروه‌های وهابی ریشه مشکلات پاکستان هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله عباس کعبی در مراسم «یاد شهدای پاکستان» که سه‌شنبه شب در مسجد مدرسه حجتیه قم برگزار شد، اظهار کرد: برپایی این مراسم نشان می‌دهد که طلاب انقلابی پاکستان نسبت به حوادث دردناکی که در این کشور روی داده و نیز فتنه وهابیت و تکفیری‌ها بی‌تفاوت نبوده و حضوری پرقدرت در صحنه دارند.

وی افزود: اعلام موضع طلاب پاکستانی، ندای مظلومیت مردم این کشور را به گوش همه جهانیان می رساند ضمن اینکه بیانیه‌های منتشر شده توسط مراجع تقلید و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی نیز به معنای همدردی و چاره‌اندیشی برای ریشه‌کن ساختن این فجایع است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وقوع چنین حوادثی را نتیجه همکاری سرویس‌های جاسوسی غربی با گروه‌های تروریستی دانست و تصریح کرد: حمایت عربستان سعودی از گروه‌های تکفیری نیز در این میان تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه استقلال پاکستان در سال 1947 به نام اسلام اتفاق افتاد، گفت: بررسی تاریخ این کشور نشان می‌دهد که بانیان استقلال پاکستان نظیر محمدعلی جناح و علامه اقبال لاهوری از دشمنان وهابیت محسوب شده و اندیشه تکفیری‌گری از بدو استقلال پاکستان، عامل تنش در این کشور بوده و تمامیت ارضی پاکستان را تهدید می‌کند.

*گروه‌های وهابی عامل اصلی فجایع در پاکستان هستند

کعبی ادامه داد: پاکستان دارای مردمی مسلمان بوده و ریشه‌های تاریخی وهابیت در این کشور نشان می‌دهد که آن‌ها مخالف استقلال هستند و اکنون نیز رهبران وهابی این مسئله را بر نمی‌تابند.

استاد حوزه علمیه قم عامل اصلی تمام تنش‌ها و فجایع در پاکستان را گروه‌های وهابی دانست و خاطرنشان کرد: ریشه اینگونه اقدامات نیز پشتیبانی عربستان سعودی است که از همان ابتدا به ساخت مساجد و طراحی برنامه‌های ویژه‌ای پرداخته است و استحکام روابط میان دولت پاکستان و عربستان در برخی مواقع نیز موجب گسترش فعالیت‌های افراطی و نیز تاسیس مدارس مذهبی و دینی به عنوان خاستگاه تفکر طالبانی بوده است.

وی با اشاره به تشکیل گروه‌های تروریستی مانند سپاه صحابه به عنوان عملکردهای عربستان در پاکستان افزود: باید ریشه حوادث تروریستی در این کشور شناسایی شود.

کعبی تاکید کرد: چنانچه مردم پاکستان به دنبال توسعه باشند باید تکلیف خود را با تکفیری‌ها و تفکر وهابیت که منشأ فرقه‌گرایی در پاکستان است مشخص کنند زیرا این مسئله اساس تمام مشکلات در این کشور است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه وهابیت هیچ ارتباطی با مذاهب اسلامی ندارد، گفت: همه مذاهب اسلامی عقیده دارند که هر کس شهادت به یگانگی خدا و نبوت حضرت محمد (ص) دهد، مسلمان بوده و اهانت و تجاوز به جان و مال او حرام تلقی می‌شود زیرا تکفیر مسلم علاوه بر اینکه گناهی کبیره است، کفر نیز محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: وهابیون باید به این سوال پاسخ دهند که بر اساس کدام سند و مدرک، شیعیان را تکفیر می‌کنند.

کعبی با اشاره به وجود روایات اسلامی در خصوص حرمت جان و مال و ناموس مسلمانان در منابع اهل سنت گفت: حضرت محمد (ص) در حجةالوداع، منشور حقوق بشر در اسلام را برای مسلمانان تشریح کرده است.

* اختلافات میان مذاهب مجوز قتل نمی‌شود

استاد حوزه علمیه قم افزود: وهابیون و تکفیری‌ها به سنت رسول الله(ص) پشت کرده‌اند در حالی‌که مدعی اسلام هستند اما پیامبر (ص) حجت را بر مردم تمام کرده و فرموده‌اند که تجاوز به جان و مال مسلمان حرام بوده و عقاب آن دوزخ است.

وی با بیان اینکه اختلاف مذاهب در همه ادیان وجود دارد، گفت: این اختلافات مجوز قتل نمی‌شود و وهابیون برخلاف دستورات اسلام و نبی مکرم اسلام (س) دست به کشتار شیعیان می‌زنند.

کعبی ادامه داد: بر اساس روایات به جا مانده از حضرت محمد (ص)، ریختن خون مسلمان حرام است مگر در موارد استنثاء که یکی از آن‌ها ارتداد است اما مرتد دارای تعریف خاصی بوده و مصداق بارز آن، سلمان رشدی است که به ساحت مقدس پیامبر اسلام توهین کرده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر اتحاد میان مسلمانان افزود: وهابیون و تکفیری‌ها نه تنها به احادیث صحیح رسول خدا ملتزم نیستند بلکه دیگران را به بدعت متهم می‌کنند.

وی عنوان داشت: نکته مهم در این میان، عدم مقابله به مثل با گروه‌های تروریستی است زیرا آن‌ها علاقمند به همین مسئله بوده و این امر موجب گسترش فرقه‌گرایی می‌شود بنابراین باید به وحدت و برادری میان مسلمانان تمسک جست.

کعبی با بیان اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی دشمن مسلمانان هستند، تصریح کرد: آن‌ها تلاش زیادی برای ایجاد جنگ میان شیعه و سنی داشته و این مسئله را در کشورهایی چون افغانستان و عراق تجربه کردند اما مرجعیت شیعه در عراق از طریق دعوت مردم به آرامش، نقشه‌های آن‌ها را خنثی کرده و دشمنان نتوانستند به اهداف خود دست یابند.

* فتنه وهابیون و تکفیری‌ها استقلال پاکستان را تهدید می‌کند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به شکست حامیان پشت پرده وهابیون در عراق به دلیل خویشتنداری شیعیان گفت: فتنه وهابیون و تکفیری‌ها، استقلال، رشد و پیشرفت پاکستان را تهدید می‌کند بنابراین مسئولان این کشور باید با قاطعیت در مقابل این گروه‌ها موضع‌گیری کنند و این مسئله به سود آن‌ها خواهد بود.

وی تصریح کرد: به یقین فتنه وهابیت و تکفیری‌ها سرانجام علیه خودشان تمام خواهد شد اما باید توجه داشت که مشغول کردن مسلمانان به اختلافات درونی از نقشه‌های دشمنان محسوب می‌شود.

کعبی ضمن اظهار همدردی با خانواده‌های شهدای مظلوم پاکستان افزود: ریشه اصلی این جنایات، آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به عنوان ابزار ابرقدرت‌های بزرگ در منطقه هستند و این در حالی است که دولت پاکستان نیز در مقابله با گروه‌های تکفیری، عملکرد ضعیفی داشته است.

استاد حوزه علمیه قم خواستار برخورد قاطع و قانونی با مسببان جنایات گوناگون علیه شیعیان توسط دولت پاکستان شد و اظهار کرد: کار به جایی رسیده که در روز روشن جلوی 10 اتوبوس را گرفته و شیعیان را تنها به جرم محبت اهل بیت (ع) به شهادت می‌رسانند اما آن‌ها باید بدانند که خون مظلوم پایمال نشده و خداوند، انتقام شهدا را با اضمحلال جنایت‌پیشگان وهابی و تکفیری خواهد گرفت.

انتهای پیام/ز10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول