اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مراسم معنوی غبارروبی حرم اهل بیت(ع)‌

غبارروبی حرم بهانه‌ای برای غبارروبی از دل

خبرگزاری فارس: اعضای جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار با شرکت در مراسم معنوی غبارروبی از حرم کریمه اهل‌بیت در واقع غبار از دل زدودند.

غبارروبی حرم بهانه‌ای برای غبارروبی از دل

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به قم مراسم معنوی غبارروبی و تنظیف حرم حضرت معصومه (س) شب گذشته با حضور تولیت آستان مقدس، اعضای جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار، شورای اصناف، رؤسای اتحادیه‌های صنفی، برخی از خانواده شهدای اصناف، برگزار شد.

در این مراسم پر از معنویت که همزمان با شروع بارش باران رحمت الهی در شهر قم آغاز شد، ابتدا آیت‌الله سیدمحمد سعیدی تولیت آستان قدس حضرت معصومه(س) و امام جمعه قم در سخنانی گفت: دشمنان اهل بیت برای محصور کردن اهل بیت علاوه بر اینکه ارتباطات مردمی آنها را حداقل کردند، از نظر پشتوانه‌های مالی نیز با غصب فدک سعی در محدود کردن امکانات مالی و مادی برای گسترش فرهنگ اهل بیت داشتند، اما در نهایت با تدبیر اهل بیت از همان ابتدا بازاریان متدین همراه ایشان شده و در انقلاب‌های صدساله گذشته در ایران نیز بازار به عنوان پشتوانه‌ مهمی برای مرجعیت و گسترش خط اهل بیت در کشور نقش ایفا کرده است.

این مراسم سپس با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در شبستان امام‌خمینی حرم کریمه اهل بیت برگزار شد، درضمن نماز جماعت دیگری نیز به امامت آیت‌الله امینی در مسجد اعظم قم همزمان برگزار می‌شد.

مهمانان شرکت‌کننده در مراسم غبارروبی بعد از اقامه نماز از غذای حضرتی میل کرده و سپس با تعویض لباسهای خود و پوشیدن لباس خادمین حضرت معصومه(س) شروع به خطبه خوانی و مدح اهل بیت و شنیدن رثای حضرت زهرا(س) که این ایام منسوب به دهه دوم فاطمیه است.

در این مراسم باشکوه شرکت‌کنندگان با اشک دیده ابتدا غبار از دل زدوده و با آب پاک ولایت و دوستی اهل بیت (ع) دل و دیده خود را جلا دادند، سپس به غبار روبی حرم پرداختند.

مردم مومن، زائران و مجاوران حرم کریمه اهل بیت نیز نظاره‌گر این مراسم معنوی و باشکوه بودند.

بنابر اطلاع کسب شده و به گفته تولیت آستان قدس حضرت معصومه مراسم غبارروبی و تنظیف حرم هر سه ماه یکبار انجام می‌شود که در هر نوبت مردم از اقشار مختلف دعوت می‌شوند، تا به این وسیله گروه‌های مختلف جامعه و دوست داران اهل بیت از این فیض معنوی بهره‌مند شوند.

بنابر گفته آیت‌الله سعیدی همان‌گونه که در قرآن در داستان حضرت مریم(ع) برای پاکسازی معبد و نگهداری از حضرت مریم رقابت وجود داشت. امروزه نیز مردم مسلمان ایران برای شرکت در مراسم غبارروبی با یکدیگر مسابقه گذاشته و هرگروه می‌خواهند در این مراسم شرکت کنند.

در مراسم خطبه‌خوانی که با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید شروع شد و شرکت‌کنندگان و خادمان متأثر شده و با اشک دیده گوش جان به آیات الهی سپردند.

بعد از آن خطبه‌خوانی مخصوص حرم حضرت معصومه‌(س) شروع شد و حجت‌الاسلام نظری در سخنانی گفت: گاهی یک زمان و یا مکان مقدس می‌شود که ما از سر آن آگاهی نداریم.

وی اشاره کرد: شب قدر از نظر ظاهری مانند شب‌های قبل و بعد ازخود است. اما در قرآن آمده است شب قدر برتر از هزارماه (هشتادوسه‌سال) است، یا اینکه شب جمعه یا روز عرفه دارای ارزش است و اینها اسرار الهی است که نمی‌دانیم.

حجت‌الاسلام نظری افزود: همین گونه سرزمین مکه و مدینه از نظر ظاهری فرقی با سرزمین‌های دیگر ندارد و یک مشت خاک و سنگ و کوه است، اما اسراری در آن نهفته است که این سرزمین مقدس شده و به هرم امن الهی و هرم نبوی تبدیل شده است.

وی با ذکر آیه‌ "وعنده مفاتح‌الغیب لا یعلمها الا هو" گفت: این کلید اسرار نزد خداوند است و کسانی که خود را خالص می‌کنند، گاهی سرچشمه‌ای از این اسرار به آنها بازگو می‌شود.

حجت‌الاسلام نظری با بیان حدیثی از امام رضا(ع) گفت: در این حدیث آمده است برای بهشت هشت در وجود دارد که یکی از آنها مخصوص اهل قم است و خوش به حال آنها. در حالی که سرزمین قم از نظر ظاهری دارای آب و خاک شور و در کنار کویر نمک است، اما نمی‌دانم چه رازی است که این سرزمین مقدس شده است و بنا به گفته امام صادق(ع) اینجا حرم اهل بیت است و امروز شاهدیم معارف شیعه و اهل بیت(ع) از این سرزمین به سراسر دنیا منتشر می‌شود.

وی در مورد تقدس شهر قم گفت: این مسأله حتی قبل از ورود حضرت معصومه(ع) به قم وجود داشته است که گفته می‌شود در شب معراج پیامبر ملاحظه کردند در این سرزمین فردی با کلاهی دراز نشسته و وقتی از جبرئیل سوال کرد گفته شد، او ابلیس است و پیامبر فرمود قم یا ابلیس و از همان زمان این سرزمین به قم معروف شد.

حجت‌الاسلام نظری در ادامه بیان داشت: منظور این نیست که شیطان هم‌اکنون در سرزمین قم وجود ندارد، اما طبق این روایت از این سرزمین رانده شده است و باید کسی که وارد این سرزمین می‌شود خود را از شیطان دور نگه‌دارد.

وی یادآور شد: آیت‌الله جوادی آملی نقل می‌کند فردی خدمت آیت‌الله بهجت رسید و سؤال کرد چه کار کنم که به دیدار امام زمان(عج) نائل شوم. آن مرحوم در پاسخ گفت: می‌خواهی امام را ببینی که چه کار کنی؟ آیا کسانی که پیامبر و امام را دیدند همگی خوشبخت شدند؟ ابوجهل و ابولهب همواره کنار پیامبر بودند، اما از پیامبر خیلی دور بودند در عوض اویس قرنی صدها کیلومتر از پیامبر دور بود و او را ندیده بود، اما شیفته پیامبر(ص) شد. اگر شما از گناه و معصیت دور باشید و واجبات را انجام دهید خود امام زمان(عج) سراغ شما می‌آید.

حجت‌الاسلام نظری در ادامه سخنان خود به داستان تشریف فرمایی حضرت معصومه(س) به قم اشاره کرد و گفت: آن حضرت در حالیکه یک دختر 18ساله بودند از مدینه به سمت مشهد حرکت کرده بودند که به برادر بزرگوار خود امام رضا(ع) ملحق شوند، در حالیکه امام آن زمان ولیعهد مأمون بود و ایشان خواهر ولیعهد بودند، اما چه شد که عده‌ای در منطقه ساوه 25نفر از همراهان حضرت معصومه را به شهادت رسانده و ایشان را مسموم کردند.

وی در ادامه گفت: این جای سؤال دارد که اگر مأمون در گفته خود مبنی بر دوستی با امام رضا صادق بود، چرا خواهر ایشان در حکومت وی مسموم شد.

بعد از آن حضرت معصومه(س) که بیمار شدند دستور دادند مرا به قم ببرید و در قم در مجموع17 روز حضور داشتند و پس از آن در سن جوانی و به اندازه سن حضرت فاطمه زهرا(س) به شهادت رسیده و در قم به خاک سپرده شدند.

وی گفت: مأمون به درستی می‌دانست که اگر حضرت معصومه به برادرش امام رضا(ع) ملحق می‌شد، این دو همانند امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) بساط دودمان خلفای عباسی و حیله‌های مأمون را بر باد می‌دادند، بنابراین عده‌ای از اوباش را اجیر کرده و آن حضرت را در منطقه ساوه مسموم کرده و همراهان ایشان را به شهادت رساندند.

 

حجت‌الاسلام نظری افزود: امروز به برکت وجود حضرت معصومه(س) قم به عنوان حرم اهل بیت و مرکز نشر معارف نورانی ایشان تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام نظری در ادامه به مسئله فتح ایران توسط لشگر اسلام در سال 23هجری توسط عمر و با دایت امیرالمؤمنین (ع) اشاره کرد و گفت: این نکته نیز قابل تأمل است که ایران قبل از اسلام دارای تمدن بوده در زمانیکه سرزمین حجاز در بدویت به سر می‌برده، اما چه شد که لشگر ایران در مقابل لشگر مسلمانان مقاومت نکرد و تسلیم آنها شد.

وی ادامه داد: مردم ایران از همان ابتدا باهوش بودند و در زمانی که کل ایران زرتشتی بودند اما وقتی فرهنگ اسلام و اهل بیت را شنیدند و در زمانی که لشگر اسلام به مرز ایران رسید، همین که از دجله گذشتند ایرانی‌ها سلاح‌ها را زمین گذاشته و در برابر آنها مقاومتی نشان ندادند تا اسلام را بپذیرند. در حالی که قبل از آن در برابر لشگر روم مقاومت جانانه‌ای داشتند.

حجت‌الاسلام نظری گفت: هم‌اکنون کل خاک ایران به عنوان اراضی مفتوح‌العنوه به شمار می‌رود که متعلق به امام علی(ع) است، چون بدون خونریزی و جنگ توسط مسلمانان فتح شده است.

وی افزود: فرماندهان لشگر اسلام عمر و ابوموسی اشعری و مالک‌بن عامر اشعری بودند که طایفه اشعری‌ها از یمن به کوفه رفته بودند و آنها بیشترین جمعیت کوفه را در حد 5هزار نفر تشکیل می‌داند.

وی ادامه داد: بعد از انقراض بنی‌امیه حجاج‌یوسف خون‌ریز به جان اشعری‌ها افتاد. آنها نیز از کوفه فرار کرده و به ایران آمدند که دو خاندان آل سعد در قم و آل صائب در اصفهان مستقر شدند که دو منطقه ایران مسلمان شدند که اینها اسلام اهل بیت داشتند اما بعدها عده‌ای از اصفهانی‌ها سنی شدند در حالیکه مردم قم در همیشه تاریخ شیعه بوده‌اند.

حجت‌الاسلام نظری با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که فرمود هر کس فرزندم فاطمه را که در قم مدفون است، را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود چون ایشان در روز قیامت مقام شفاعت دارد.

وی افزود: تمام کسانی که به زیارت حضرت معصومه(س) و خدمتگزاری ایشان نائل می‌شوند بهشت بر آنها واجب می‌شود. اما به شرط اینکه این تصکره بهشت را بعد از خروج از حرم کنار خیابان نیانداخته و گرد گناه نرفته و آلوده نشوند.

حجت‌الاسلام نظری افزود: کرامت حضرت معصومه(س) آنقدر بزرگ است که این حرم تنها زیارتگاه مردم عادی و روستایی و یا بی‌سواد نیست بلکه در اینجا علمای بزرگی مانند مرحوم ملاصدرا، مرحوم علامه طباطبایی، مرحوم آیت‌الله بهجت که با آن سن پیری یک‌ساعت و نیم روی پا به احترام حضرت معصومه می‌ایستاده و زیارت می‌خوانده‌اند.

وی افزود: مردم قدر زیارت حضرت معصومه(س) را بدانند و توشه‌های معنوی این زیارت را تا آخر عمر با خود نگه دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم معنوی غبارروبی تا ساعت 23:30دقیقه دوشنبه 28فروردین 91 ادامه یافت و پس از آن شرکت‌کنندگان با قرائت نماز زیارت و دعا با اشک و آه حرم حضرت معصومه(ع) را ترک کرده و به سوی تهران حرکت نمودند.

حرم کریمه اهل بیت در سالهای اخیر گسترش مناسبی پیدا کرده و تونل الغدیر خودروهای مسافران را تا کنار ورودی شرقی حرم منتقل می‌کند البته هنوز کل تونل به اتمام نرسیده و بخشی از آن با املاک خصوصی مردم تعارض دارد که به زودی این مسئله رفع شده و تونل تکمیل می‌شود.

همچنین بخشی از رودخانه قم به صورت پارکینگ سرپوشیده تبدیل شده و دسترسی زائران به حرم کریمه اهل بیت نسبت به سالهای گذشته بسیار راحت‌تر شده است. بر اساس گزارش‌های دریافتی در حال حاضر حوزه علمیه قم به بزرگترین حوزه جهان اسلام و تشیع تبدیل شده و طلاب علوم اهل بیت از بیش از 100کشور جهان در قم مشغول تحصیل هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول