اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بحران استان تهران:

رفع معضلات شهرستان بهارستان نیازمند همت مسئولان است

خبرگزاری فارس: مدیرکل بحران استان تهران گفت: برطرف کردن معضلات، مشکلات و محرومیت‌های شهرستان بهارستان در گرو همت و هماهنگی مسئولان منطقه‌ای و استان است.

رفع معضلات شهرستان بهارستان نیازمند همت مسئولان است

به گزارش خبرگزاری فارس از بهارستان، محمدتقی جاپلقی ظهر امروز در جلسه مشترک مدیریت بحران استان تهران و شهرستان‌های تابعه استان که در محل فرهنگسرای قلم نسیم‌شهر، شهرستان بهارستان برگزارشد، اظهار داشت: رفع معضلات، مشکلات و محرومیت‌های شهرستان بهارستان، نیازمند همت و هماهنگی مسئولان منطقه‌ای و استان است و همت جمعی مدیران را می‌طلبد.

جاپلقی افزود: در شهرهایی مانند نسیم‌شهر که به صورت غیراصولی و غیرمتعارف احداث شده، بسیاری از مسائل فنی و اصولی در ساخت و سازها به کار گرفته نشده است و در شرایط و اوضاع عادی، این چنین شهرهایی با بحران مواجه هستند، حال اگر باران سیل‌آسا، زلزله و یا حادثه غیرمترقبه‌ای به وقوع بپیوندد، فاجعه به وجود خواهد آمد.

وی گفت: در این شهرستان عدم نظارت دقیق از سوی مهندسین ناظر ساختمانی و دستگا‌های نظارتی و مدیریتی باعث شده است که ساخت و سازها به طور نامناسب، غیراصولی و ناامن احداث شود و این در حالی است که بسیاری از ساختمان‌های بافت فرسوده این شهر از ساختمان‌های جدیدالحداث مقاوم‌تر و با‌دوام‌تر هستند.

جاپلقی بیان داشت: غفلت بدترین حالت برای مردم و مسئولان است و باید کارشناسان آنچه را که مردم از آن آگاهی ندارند، بیان کنند و به اطلاع جامعه برسانند.

مدیر‌کل بحران استانداری تهران تصریح کرد: در هیچ جایی از کشور اجرای طرح‌های عمران و آبادانی در گرو مسائل مالی نیست، بلکه این اقدامات در گرو مدیریت مدیران دستگاه‌ها و سازمان‌ها است و برخی از مدیران به عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات و بحران‌های کشور هستند، البته مدیران و خدمتگزاران کارآمد و لایق بسیاری نیز در این مملکت داریم که مایه عزت و افتخارند.

جاپلقی با انتقاد از عملکرد خبرنگاران و رسانه‌ها در بیان حوادث و اتفاقات غیرمترقبه در کشور و جریحه‌دار کردن احساسات مردم، گفت: بسیاری از این‌گونه حوادث غیرمترقبه همه روزه در جهان اتفاق می‌افتد، ولی خبرنگاران در این کشور ما به گونه‌ای خبرها را منتشر می‌کنند که فقط مدیران دولت، مسئولان نهادها و ارگان‌ها را مقصر نشان دهند، در صورتی که عدم تناسب زیرساخت‌ها، عدم همکاری مردم و ... علت بروز بسیاری از حوادث  است.

در ادامه این نشست یونس نوبخت فرماندار شهرستان بهارستان نیز با ارائه گزارشی از وضعیت و موقعیت این شهرستان بیان داشت: شهرستان بهارستان با جمعیتی بالغ بر 600 هزار نفر که در وسعت 105 کیلومتری خود جای داده و با وجود نقاط آسیب‌پذیری بسیاری که در منطقه وجود دارد، به طور عادی با بحران‌های مختلفی مواجه هستند.

نوبخت افزود: بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی که در این شهرستان جدیدالتأسیس اجرایی شده است، بدون انجام مطالعات فنی و غیرکارشناسی بوده و عدم رعایت فنی در مسائل ساخت و سازها مشکات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است.

وی گفت: کمبود سطح معابر، عدم وجود پارکینگ‌های اختصاصی، وجود گسل‌های فراوان در منطقه، نشست‌های زمین در مناطق مختلف به علت برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی آب، وجود شبکه آب‌رسانی فرسوده، تابلوهای تبلیغاتی غیرمتعارف و غیرمجاز در سطح شهر که بدون رعایت اصول فنی و ایمنی نصب شده‌اند و ... از مهم‌ترین مسائل و مشکلاتی است که این شهرستان در مواقع عادی با آنها مواجه است.

فرماندار بهارستان افزود: بسیاری از مهندسین ناظر ساختمان در این شهرستان بدون انجام محاسبات فنی و اصولی از نظر مقاومت و کیفیت خاک منطقه، کوچه‌ها، معابر و دیگر مسائل اقدام به ارائه نقشه می‌کنند و با وجود اینکه هزینه هنگفتی از مردم می‌گیرند ولی هیچ‌ گونه نظارت اصولی و علمی برای احداث ساختمان‌های مستحکم و مقاوم نمی‌کنند‌.

نوبخت تصریح کرد: طی سال گذشته برای مدیریت بحران و ایجاد پایگاه‌های مدیریت اقدامات و فعالیت‌هایی صورت گرفت که براساس آمار موجود امکانات و تجهیزات امدادی جواب‌گوی منطقه نبوده و کمبودهای بسیاری وجود دارد.

محمداسماعیل جانعلی‌زاده شهردار نسیم‌شهر نیز طی سخنانی بیان داشت: وجود ساختمان‌های ناامن و غیراصولی و معابر غیرهندسی و نامتعارف و پایانه حمل و نقل بار در این منطقه معضلات و مشکلاتی را در پی دارد و مسائل مختلفی مردم منطقه را تهدید می‌کند.

*‌بیش از 50 درصد ساختمان‌های شهر در بافت‌های فرسوده است

وی گفت: بیش از 50 درصد از ساختمان‌های شهر در بافت‌های فرسوده است و این در حالی است که تعبیر بافت فرسوده در این شهر با تعریف بافت فرسوده شهری مانند تهران بسیار تفاوت دارد.

این مسئول تصریح کرد: بیش از 57 درصد ساختمان‌های مسکونی این شهر زیر 50 متر و در متراژهای کوچک است و 37 درصد از بناها نیز بین 50 تا 100 مترمربع هستند.

وی ادامه داد: قریب به 5 درصد از ساختمان‌ها بین 100 تا 120 متر است و تنها یک درصد از ساختمان‌های این شهر در ابعاد بیش از 120 متر بوده که البته این بناها نیز بعضاً از استحکام کافی برخوردار نیستند.

هوشنگ لطف‌الله‌پور مدیر‌عامل سازمان آتش‌نشانی نسیم‌شهر نیز در این نشست، اظهار داشت: در بحث امداد و نجات آتش‌نشانی نسیم‌شهر هیچ امکانات و تجهیزاتی ندارد و طی 4 سال گذشته هیچ گونه امکانات و تجهیزاتی تهیه نشده است.

وی افزود: با وجود اینکه در این منطقه حوادث و سوانح بسیاری به وقوع می‌پیوندد، هیچ فکری به حال تجهیزات نمی‌شود.

قابل ذکر است که شهرستان بهارستان براساس مصوبات دور دوم سفرهای ریاست جمهوری به شهرستان‌های استان تهران، در تاریخ 26/12/89 با دو بخش بوستان و گلستان از شهرستان رباط‌کریم تفکیک شد و استقلال یافت و در حال حاضر بیش از 600 هزار نفر جمعیت را در وسعت 105 کیلومتر مربعی خود با تراکمی بالغ بر 26 هزار نفر در هر مترمربع جای داده است.

انتهای پیام/ز10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول