اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از تالاب‌های 10 هزار ساله پلدختر

حال تالاب‌های پلدختر ناخوش است

خبرگزاری فارس: وجود زباله‌های فراوان، هجوم احشام، جولان معتادان، قطع و سوختن درختان و خشک‌سالی، تالاب‌های بی‌نظیر پلدختر را تهدید می‌کند.

حال تالاب‌های پلدختر ناخوش است

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، در طول چند سال گذشته در جراید و رسانه‌ها مختلف مطالب زیادی پیرامون تالاب‌های پلدختر اطلاع‌رسانی شد، که در این مطالب کار شناسان مرتبط علاوه بر بررسی مشکلات زیست‌محیطی و دغدغه‌های فرا رو بر حفظ و نگه‌داری تالاب‌های موجود و احیای تالاب گری بلمک که در سال‌های نه چندان دور یکی از زیباترین تالاب‌های لرستان بود، تأکید کردند.

تالاب‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین، زیباترین، مفیدترین و در عین حال بد بیارترین اکوسیستم‌های طبیعت به شمار می‌آیند، این زیستگاه‌های حیاتی و متنوع از جمله نظام‌های حیات بخشی هستند، که مطلقاً جایگزین ندارند، اما متأسفانه می‌بینیم هیچ یک از اکوسیستم‌های جهان به اندازه تالاب‌ها صدمات ناشی از برخوردهای سطحی و کوته‌فکری بشر و تمایلات خودخواهانه انسان محوری را تجربه نکرده‌اند و متأسفانه هنوز روند تخریب این بوم‌سازگان طبیعی که ده‌ها کارکرد متفاوت و موزون را یک جا در خود دارند، متوقف نشده است.

در کشور ما مساحت کل تالاب‌های ثبت شده 1,5 میلیون هکتار است و تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران مانند ارومیه، انزلی، گاوخونی، پریشان، هامون، چغاخور، شادگان، طشک، گندمان، هورالعظیم و ... یا خشک شده‌اند و یا با بحران کم‌آبی مواجه‌اند.

در واقع می‌توان گفت وضعیت تالاب‌های ایران در حالی موجب نگرانی بسیاری از حامیان محیط زیست کشور شده که تالاب‌های زیبا و بی‌نظیر  پلدختر هم در آستانه خشک شدن و نابودی قرار دارند.

در حالی در کشور ما اعتبارهایی به تالاب‌ها اختصاص داده شده و این اعتبار برای لای‌روبی بخش‌هایی از تالاب، کاهش حجم توده‌های نی برای تنفس و باز زنده‌سازی تالاب و ایجاد فرصت‌های مناسب برای لانه‌گزینی پرندگان مهاجر در نظر گرفته شده است، اما متأسفانه گویا خبری از این اعتبارات برای تالاب‌های پلدختر نیست؟! و این تالاب‌ها به زباله‌دانی و محل دفن زباله‌ها تبدیل شده است.

حیدروند یکی از کسانی است، که برای بازدید از تالاب‌های پلدختر به این مکان تفریحی آمده است وقتی نظر وی را در مورد تالاب‌های پلدختر جویا شدیم، وی با کم نظیر دانستن این تالاب‌ها با انتقاد از وضعیت موجود گفت: وجود زباله‌های فراوان، عدم هرس درختان و جمع‌ کردن شاخه‌های شکسته شده، نشانه بی‌توجهی کامل مسئولان نسبت به حفاظت از این منطقه است.

وی با اشاره به کیسه‌های پلاستیکی که در منطقه رها شده و به وسیله باد در حال حرکات اکروباتیک در این مکان زیبا هستند، گفت: حداقل کاری که باید برای حفاظت از این تالاب‌ها انجام گیرد جمع‌آوری این زباله‌هاست که متأسفانه می‌بینیم این کار هم صورت نمی‌گیرد.

این شهروند پلدختری افزود: اگر ما و مسئولان این نعمت خدادادی را قدر ندانیم قطعاً در چند سال آینده شاهد نابودی آن هستیم.

تالاب‌ها و اکوسیستم‌های آبی کشور به منزله سرمایه‌های ارزشمندی هستند که تنظیم آب‌های زیرزمینی در محیط پیرامون، تعدیل میکروکلیما، شکار، صید پرندگان آبزی و ماهیان، تأمین منابع تعلیف دام و هم‌چنین حصیربافی و غیره، در گرو حفاظت منطقی از آنهاست.

حفظ این سیستم‌های پیچیده اکولوژیک و سود جستن از منابع بی‌شمار اقتصادی، تفرجگاهی، ژنتیکی و غیره، تنها منوط به مطالعه و شناخت دقیق هر تالاب است.

بدیهی است که بدون اندیشیدن به محیط زیست، بهبود و ارتقای کیفیت زندگی انسان‌ها در چارچوب هر گونه هدف بهره‌وری از طبیعت امکان‌پذیر نخواهد بود و لزوم شناخت اکوسیستم‌ها به عنوان حساس‌ترین منابع جهانی که همواره با مشکلات متعدد زیست محیطی رو به رو می‌باشند، می‌تواند بنیانی‌ترین گام در رفع این معضلات به شمار آید.

فرماندار پلدختر نیز چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگاران از خشک شدن تالاب گری‌بلمک پلدختر اظهار تأسف کرد و گفت: مسئولان وقت که به هر دلیل اقدام به خشک کردن این تالاب کرده‌اند باید امروز به موضوع ورود پیدا کنند.

فریدون رشیدی ادامه داد: باید آن بخش از تالاب که قابلیت کشاورزی دارد را جدا کرده و مابقی برای احیای تالاب اختصاص داده شود.

رشیدی با بیان اینکه تالاب گری‌بلمک به دلیل تغییرات کاربری در وضعیت خوبی نیست، عنوان کرد: اگر برنامه احیای این تالاب انجام شود، می‌توانیم شاهد ایجاد 250 شغل به صورت مستقیم در بین جوامع محلی باشیم.

فرماندار پلدختر گفت: این در حالی است که تالاب گری‌بلمک بیش از 80 درصد توان اکولوژیکی خود را از دست داده و این تالاب به دلیل زهکشی‌های انجام شده به یک تالاب فصلی کوچک و موقتی تبدیل شده است.

وی هم‌چنین به وضعیت تالاب ولی‌عصر این شهرستان اشاره کرد و افزود: منابع طبیعی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و محیط زیست به موضوع ورود کنند و این منطقه را به قطب گردشگری تبدیل کنند.

فرماندار پلدختر با بیان اینکه این تالاب حتی از داشتن یک قایق محروم است، یادآور شد: برای تبدیل این تالاب به منطقه گردشگری نیاز به اصلاح کناره‌های آن است.

رشیدی ادامه داد: با توجه به اینکه در شهرستان پلدختر محدودیت امکانات تفریحی وجود دارد، سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های تفریحی در تالاب‌ها در جذب گردشگر مؤثر است.

با این وجود می‌توان گفت ارتباط مسئولان ذی‌ربط با تالاب‌های پلدختر همیشه خصمانه و در جهت تخریب آن بوده است، به طوری که مهار بزرگ‌ترین تالاب پلدختر (گری‌بلمک) و تبدیل آنها به گستره‌های قابل کشت و کار یا حتی تبدیل آن به اراضی بایر و رها شده تاکنون اقدام متولیان در این امر تلقی می‌شود.

یک کارشناس محیط زیست نیز با تأیید گفته‌های فرماندار پلدختر اظهار داشت: تالاب گری‌بلمک با مساحتی حدود 600 هکتار در سال 1375 با احداث زهکش و از محل اعتبارات دولتی توسط محمدجواد محمدی‌زاده ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استاندار سابق لرستان تغییر کاربری داده شدو آب آن تخلیه و خشک گردید.  

محمد مرادی با مقصر دانستن رئیس حفاظت محیط زیست کشور در خشک شدن تالاب‌های زیبای گری بلمک افزود: وقت آن رسیده که جناب محمدی‌زاده دین خود را نسبت به این تالاب‌ها ادا کند و این تالاب‌ها را با مسدود کردن زهکش احیا نماید.

به گفته کارشناسان تغییرات کاربری اراضی تالاب‌های پلدختر، عدم رعایت حق آبه طبیعی محیط‌های طبیعی از سوی مجریان مختلف طرح‌های آبی، عدم ملاحظات زیست محیطی در پروژه عمرانی ورود آلاینده‌های مختلف بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی به محیط‌های تالاب، شکار و صید غیرمجاز، آتش‌سوزی چند سال قبل، خشک‌سالی‌های پی در پی و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی در اطراف تالاب‌ها نیازمند عزم جدی مسئولان است بنابراین با شعار و مصاحبه نمی‌توان تالاب‌های پلدختر را از مرگ نجات داد.

...و اما

شایسته است آقای محمدی‌زاده رئیس محیط زیست کشور که روزی خود یکی از مدیران استان لرستان بوده و به خوبی در مورد تالاب‌های زیبای پلدختر اطلاعات دارد و می‌داند که تالاب گری‌بلمک در سال 1375 با ایجاد یک زهکش خشکانده شد، برای احیای این تالاب چاره‌ای بیندیشد چرا که به نظر می‌رسد برای نجات آن هنوز دیر نشده است.

می‌توان با مدیریت و برنامه‌ریزی سازمان آب این تالاب‌های ده هزار ساله را به آن دوران برگرداند و به انتظار مردم و دوستداران محیط زیست برای احیای دوباره این تالاب پایان داد، حالا این مسئولان و این تالاب گری‌بلمک پلدختر یا علی.

_________________________

گزارش از عباس جودکی‌پلدختر

_________________________

انتهای پیام/و10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول