اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تشدید تنش مرزی بین دو سودان/اعلام آمادگی مصر برای میانجیگری

خبرگزاری فارس: به دنبال تشدید تنش مرزی و درگیری نظامی بین سودان و سودان جنوبی در منطقه نفت‌خیز هجلیج دولت مصر آمادگی خود را برای حل بحران بین دو کشور اعلام کرد.

تشدید تنش مرزی بین دو سودان/اعلام آمادگی مصر برای میانجیگری

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "الجزیره"، ارتش سودان اعلام کرد که ورودی شهر هجلیج را کاملا تحت کنترل خود گرفته است و به دنبال افزایش حملات از سه محور آزادسازی کامل این منطقه نزدیک است.

* ارتش سودان: آزادسازی کامل منطقه هجلیج از اشغال نزدیک است

ارتش سودان دیروز یکشنبه تاکید کرد نیروهای نطامی سودان وارد منطقه هجلیج شدند و در فاصله چند کیلومتری چاه نفت این منطقه در حال جنگ با نیروهای سودان جنوبی هستند.

الصوارمی خالد سخنگوی ارتش سودان دیروز در جمع خبرنگاران در خارطوم گفت: ما اکنون در منطقه هجلیج در فاصله چند کیلومتری شهر هجلیج هستیم و درگیری همچنان ادامه دارد و هدف کنونی ارتش سودان تنها ورود به شهر نیست بلکه هدف نابودی ماشین جنگ جنوبی‌‌ها است.

از سوی دیگر "فیلیپ اقویر"، سخنگوی نظامی سودان جنوبی گفت نیروهای سودانی در فاصله دستکم 30 کیلومتری هجلیج هستند و ارتش سودان جنوبی همچنان اوضاع این شهر را تحت کنترل خود دارد.

"برنابا ماریال"، وزیر اطلاع‌رسانی دولت سودان جنوبی دیروز ادعا کرد: سودان تاسیسات نفتی منطقه هجلیج را بمباران و خسارات زیادی را به این منطقه وارد کرده است اما این موضوع مورد تایید مقامات سودانی قرار نگرفته است.

* اعلام آمادگی مصر برای میانجیگری بین دو سودان

"محمد کامل عمرو"، وزیر خارجه مصر نیز که به خارطوم سفر کرده است پس از دیدار با عمر البشیر رئیس جمهور سودان گفت دولت قاهره آماده است هر نقشی را که دولت سودان و سودان جنوبی برای حل بحران میان دو طرف و آغاز گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز میان آن دو مناسب ببینند، ایفا کند.

این در حالی است که رسانه‌های رسمی سودان به نقل از عمر البشیر گفتند تا زمانی که نیروهای سودان جنوبی از منطقه نفت‌خیز هجلیج خارج نشوند دولت خارطوم با جوبا وارد مذاکره نخواهد شد.

خبرگزاری دولتی الشرق الاوسط مصر نیز نوشت قاهره آماده است برای نزدیک کردن دیدگاه‌های بین سودان و سودان جنوبی تلاش کند تا مانع تشدید تنش‌های مرزی به دنبال اشغال منطقه هجلیج شود.

*دولت جوبا 14 نظامی ارتش سودان را ربوده است

این در حالی است که دولت سودان جنوبی تصاویری از به اسارت گرفته شدن نظامیان  ارتش سودان را منتشر کرده است و اقویر، سخنگوی ارتش سودان جنوبی در این باره گفت: 14 نظامی ارتش سودان در منطقه درگیری هجلیج به اسارت نیروهای ارتش خلق سودان درآمده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد اسرای سودانی با هواپیما وارد جوبا شدند و اگرچه بسیار خسته به نظر می‌رسیدند اما روحیه خوبی داشتند.

ارتش سودان جنوبی گفته است که به قوانین جنگی بین‌المللی احترام می‌گذارد و پس از برقراری تماس با صلیب سرخ این اسرا به وطن خود بازمی‌گردند.

فیلیپ اقویر ضمن تاکید بر ادامه جنگ با نیروهای سودان ادعا کرده است که دولت سودان جنوبی نیروهای نظامی دیگری از سودان را نیز در درگیری منطقه هجلیج به اسارت گرفته است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول