اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

محکومیت۵ عربستانی و ۲مصری به اتهام انتقاد از خاندان حاکم سعودی

خبرگزاری فارس: یک دادگاه کیفری سعودی در حالی پنج عربستانی و دو مصری را به اتهام انتقاد از خاندان حاکم به زندان و پرداخت غرامت مالی محکوم کرد که هر روز بر دامنه انتقاد از خاندان حاکم سعودی در عربستان افزوده می‌شود.

محکومیت۵ عربستانی و ۲مصری به اتهام انتقاد از خاندان حاکم سعودی

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الشرق الجدید، یک دادگاه کیفری در عربستان سعودی پنج عربستانی که در میان آنها "یوسف الاحمدی"، مفتی سعودی به چشم می‌خورد و دو مصری را به اتهام انتقاد از خاندان حاکم سعودی به زندان و پرداخت غرامت مالی محکوم کرد.

در تشریح اتهامات وارده به این افراد توضیح داده شده که این افراد از سایت‌های مختلف اینترنتی برای تحریک شهروندان عربستانی علیه خاندان حاکم سعودی و فتنه‌انگیزی میان شهروندان استفاده می‌کردند.

این درحالی است که شبکه اطلاعات حقوق بشر عربی با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حکم صادره درباره این شهروندان تاکید کرده است که رژیم سعودی چنین اتهاماتی را به تمام کسانی وارد می‌کند که از سیاست‌های این رژیم انتقاد می‌کنند.

این محکومیت‌ها درحالی در عربستان صورت می‌گیرد که موج انتقاد از خاندان حاکم سعودی حتی از میان اعضای این خاندان هر روز بیش از پیش افزایش می‌یابد.

در این ارتباط اخیرا شاهزاده "بسمه"، دختر سعود بن عبدالعزیز، پادشاه اسبق عربستان با انتقاد شدید از نظام حاکم بر کشورش آن را فاسد و مستبد دانست.

وی درباره فقر حاکم بر عربستان تاکید کرد که هم اکنون 50 درصد از مردم عربستان در فقر بسرمی‌برند، در حالی‌که عربستان یکی از کشورهای ثروتمند جهان است.

شاهزاده بسمه با اشاره به اینکه عربستان فاقد قوانین مدنی اساسی است که هر جامعه‌ای به آن نیاز دارد گفت: محاکم قضایی عربستان برداشت‌های شخصی خود را اعمال می‌کنند.

وی درباره وضعیت زنان در عربستان سعودی گفت: قوانین در این کشور بسیار ظالمانه است، زیرا زن حق طلاق ندارد و برداشت‌ها و تفسیرهای صورت گرفته از قرآن کاملا نادرست است و زنان از حق هرگونه فعالیت ورزشی در کشور محروم هستند. ممنوعیت از سفر زن بدون حضور محرم سلب آزادی است و تفسیری که در این‌باره می‌شود، به عصر جاهلیت بازمی‌گردد.

بسمه بن آل‌سعود اذعان کرد که وزارت امور اجتماعی عربستان به جای حمایت از زنان از آزار و اذیت و  خشونت‌ها، نسبت به آنها بی‌تفاوت است.

بسمه در سال 1964 در ریاض به دنیا آمد و کوچک‌ترین دختر سعود بن عبدالعزیز پادشاه اسبق عربستان (1953 تا 1969) است، مادرش "جمیله اسعد ابراهیم مرعی" نام دارد که اصالتا از اهالی لاذقیه در سوریه است.

انتهای پیام/ ++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول